ضعف قوانین در نوسازی بافت فرسوده/ توافق برای احداث برج ضلع شمالی باغ گیاه‌شناسی سنوات قبل صورت گرفته و تخلفی نشده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: برج ۲۲ طبقه در ضلع شمال باغ گیاه شناسی بر اساس طرح تفصیلی پروانه ساخت گرفته و تخلفی در آن انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی عباسی در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ درباره ساختمان‌های ناایمن و نوسازی شهری تهران گفت: مالکان در گراند هتل معروف تهران برای نوسازی با مشکلاتی از طرف میراث مواجه شدند. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: تاریخ تهران در برخی موضوعات در این هتل شکل گرفته و باید دقیق‌تر به آن توجه کنیم؛ حساسیت‌های میراث در برخی مواقع به‌جاست ولیکن در اماکن اینچنینی باید با نگاه ویژه‌تری توجه شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از حادثه سینا اطهر، اقدام مناسبی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت، ادامه داد: پس از این حادثه هر جایی که آتش نشانی اقدام کرد با جدیت وزارت بهداشت بخش زیادی از ناایمنی‌ها را برطرف کرد، بنابراین اگر وزارت میراث اقدام موثری نکند می‌تواند حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد در سال ۹۸ به وجود بیاورد که خسارت مالی و حیثیتی به دنبال دارد.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: در منطقه ۱۲ به ویژه در بافت بازار، ساختمان‌های پرخطر وجود دارد. در همین آتش‌سوزی اخیر بازار، ۳۷ میلیارد تومان خسارت مالی وارد شد که اگر ساعت حریق در پیک جمعیت بازار بود، آمار تاسف بارتری داشتیم. هرچند که قبل از وقوع حادثه نیز سازمان آتش‌نشانی اخطارهای لازم را درباره این بناها می‌دهد اما در اینگونه موارد نیاز به مداخله میراث فرهنگی احساس می‌شود.

لزوم همکاری میراث با شهرداری در رفع خطر ساختمان‌های ناایمن

عباسی اظهار کرد: مثلا برای راسته لاله زار با بناهای قدیمی آن، اگر میراث دغدغه داشته باشد می‌تواند با شهرداری منطقه هماهنگ کند و در برخی از عرصه‌ها تجمیع پلاک‌ها و تجمیع مراکز تجاری را انجام دهد، البته این نکته نافی این نیست که شهرداری نیز می‌تواند آغازگر این همکاری باشد اما متولی اصلی باید دغدغه بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد. 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران کرد: در بخشی از ساختمان‌های پرخطر منطقه ۱۸ که مالک و بهره بردار واحد داشت، اهداف مورد نظر را خوب پیش بردیم ولیکن در مجموعه‌هایی که مالکین و بهره برداران آن مختلف هستند و مالکین و سرقفلی مجزا دارند مشکلاتی وجود دارد که البته در قانون هزینه‌های اصلی بر عهده مالک است.

در نوسازی بافت فرسوده، ضعف قانون داریم

وی درباره ضعف قوانین در نوسازی بافت‌هایی که بعضا یک یا چند تن از مالکان با نوسازی مخالفت می‌کنند، گفت: در برخی از کشورها برای نوسازی بافت، اگر تعداد مالکان بالای پنجاه درصد شوند می‌توانند شروع به نوسازی کنند؛ در ایران اما اگر یک پلاک تصمیم بگیرد که نوسازی نکند کار وارد یک پروسه طولانی و بعضا بی نتیجه می‌شود؛ شورای عالی استان‌ها می‌تواند این موضوع را پیگیری و این مسأله در مجلس تبدیل به قانون شود، بنابراین در نوسازی بافت، عدم همکاری یک مالک پروژه‌های موثر و مهم را زمینگیر می‌کند و در این زمینه ضعف قانونی داریم. 

بخشی از ساختمان‌های پرخطر متعلق به نهادهای دولتی است 

عباسی خاطرنشان کرد: از ۱۲۹ ساختمان پرخطر که اعم از مسکونی، تجاری، آموزشی، اداری و درمانی هستند، بخشی از آنها متعلق به نهادهای دولتی است ولیکن اولویت ما ساختمان‌های پرخطر که محل مراجعات مردم است و حقوق مالکانه  و  سرقفلی به صورت متنوع در آن دیده شده، خواهد بود؛ این مسأله با مداخله صنفی، اتحادیه‌ها، بازرسین کار، نهاد قضایی و وزارتی قابل حل است؛ هرچند شهرداری مهمترین نقش را در رفع خطر از ساختمان‌های پرخطر دارد اما در برخی مواقع نهادهای مذکور به صورت لایه لایه عمل می‌کنند تا اگر شهرداری در انجام وظایفش کوتاهی کرد به صورت موثر مشکل را حل کنند، بنابراین اگر این نهادها در کنار یکدیگر قرار گیرند، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود و شهرداران مناطق می‌توانند به عنوان مدیران بحران، این نهادها را کنار یکدیگر جمع کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید در کنار مسائلی از جمله تاسیسات مکانیکی، آسانسور و اطفا حریق در ساختمان‌ها به موضوع استحکام ساختمان و تاب‌آوری آن در برابر حریق نیز پرداخته شود، در نتیجه این مسأله نیز نیاز به یک پایش دارد.

این عضو شورا با بیان اینکه در ایمن سازی ساختمان‌ها اصلی ترین بخش مالکان و بهره برداران هستند و بهره برداران با کارهای سلبی و ایجابی باید پای کار بیایند، اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی در بحث ایمن‌سازی ساختمان‌ها با فاصله معناداری نسبت به بخش خصوصی جلوترند.

وی درباره عوارض نوسازی و پروانه ساخت و تراکم ساختمان‌ها یادآور شد: ضوابط طرح تفصیلی ملاک‌های مختلفی از جمله جمعیت‌پذیری را مدنظر دارد و فاکتورهای مختلفی برای استانداردی که برای مجوز تراکم در هر پلاک نیاز است در نظر گرفته است؛ مثلا در پهنهR ۱۲۲ و ۱۲۱ میزان تراکم مختلف است و مثلا برای برخی محدوده‌ها ۵ طبقه با ۶۰ درصد سطح اشغال و دیگر پهنه مجوز ۴ طبقه می‌دهیم.

عباسی گفت: بافت فرسوده نیاز به حمایت توسط شهرداری تهران دارد و برای اینکه نوسازی شکل بگیرد باید پروژه ساخت در بافت فرسوده را اقتصادی کنیم تا سازندگان در آن کار حضور پیدا کنند. 

این عضو شورای شهر تهران درباره ساخت برج ۲۲ طبقه در ضلع شمالی باغ گیاه شناسی توسط یکی از نهادها عنوان کرد: این توافق مربوط به سنوات گذشته است؛ این مجموعه از ۵۰۰ هکتار زمین، ۳۰۰ هکتار را به عنوان تامین سرانه‌ها به شهرداری واگذار کرده و برای مانده آن نیز بر اساس طرح تفصیلی پروانه گرفته و تعهدات خود را انجام داده و خلافی در آن صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
کد خبر: 18360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =