شهرداری منطقه ۲۰ هیچگونه دخل و تصرفی در کانال عباس آباد و حریم آن ندارد

شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲۰ گفت: کانال آب محله عباس آباد شهرری متعلق به آب منطقه‌ای است و دو طرف کانال خیابانی دارد که آن هم جزو حریم کانال است و شهرداری منطقه هیچگونه دخل و تصرفی به کانال و حریم آن ندارد.

به گزارش خبرنگار شهر، کانال انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران از شهرری به ورامین که در محاصره جمعیتی قرار گرفته است، هر ساله موجب فوت بسیاری از افراد و به ویژه کودکان می‌شود؛ این روزها حادثه‌ فوت یک کودک ۶ ساله در کانال آب محله عباس آباد شهرری بار دیگر توجهات را به سمت مدیران مربوطه و عدم توجه آنها به ایمن سازی این کانال معطوف کرده است، حادثه ای که داغی همیشگی بر دل یک یا چند خانواده نشانده است؛ اما مسئول این بی توجهی ها و بازی کردن با جان اهالی محله عباس آباد کیست؟ 

پیگیری ها نشان می دهد مشکل این کانال و خطرات آن سالهاست که مطرح شده و با هشدارهای مدیران شهری به مسئولان وزارت نیرو و آبفا در شهرری همراه بوده است و در روزهای گذشته نیز واکنش چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران را شاهد بودیم.

شهرداری تهران در حوزه ایمن سازی کانال آب محله عباس آباد هیچ مسئولیتی ندارد

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی در پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در حوزه ایمن سازی این کانال هیچ مسئولیتی نداشته اما پیگیر رفع مشکل بوده است.

مهدی بابایی دیگر عضو شورا نیز در پنجاهمین جلسه شورای شهر درباره حادثه غرق شدن یک کودک در کانال آبی در شهرری بیان کرد: اعضای شورای شهر پیش از این جهت ایمن‌سازی این کانال پیگیری لازم را انجام داده بودند و بودجه‌ها هم تخصیص داده شده بود و فرمانداری ری هم مساعدت‌ها را انجام داده است. 

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: به نظرم ما اعضای شورای شهر باید با مدعیان عموم و دادستان تهران مکاتبه‌ای با امضای ۲۱ نفر از اعضای شورا داشته باشیم تا با خاطی پرونده برخورد جدی شود؛ اقدامات هم از سوی شهرداری جهت پیشگیری در این حوزه صورت گیرد. 

شربیانی: این حادثه تلخ حاصل بی توجهی و بی خیالی مسئولان در آب منطقه ای تهران است

جعفر بندی شربیانی نیز عنوان کرد: دو ماه قبل تذکری را به وزارت نیرو و آب منطقه دادم و از خطرات کانال عباس آباد گفتیم، بودجه ای به فرمانداری شهرری داده شد و ۱۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شد که آب منطقه ای اقدامات لازم را انجام دهد اما متوجه شدیم که متاسفانه رسیدگی به مشکلات مردم اولویت ندارد و در جلسات متعدد سنگ اندازی می کردند و بهانه می آوردند. 

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: این حادثه تلخ حاصل بی توجهی و بی خیالی مسئولان در آب منطقه ای تهران است؛ آقای وزیر نیرو من شما را دو ماه پیش مخاطب قرار دادم؛ نمایندگان تهران از وزیر نیرو سوال و استیضاح کنند و بگذارید افرادی که به فکر جان مردم نیستند تنبیه شوند. 

ناصر امانی نیز در صفحه توییتر خود درباره حادثه کانال آب عباس آباد شهرری نوشت: در گزارش بازدید از محله عباس آباد شهرری به تاریخ به تاریخ سوم مهر ماه ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورای شهر تهران از خطرات کانال آب این محله سخن گفتم.

حال با کمال تاسف خبر فوت کودکی ۶ ساله در این کانال رسیده. برخورد قاطع با مدیران بی عمل را خواستارم.

به دلیل محدودیت اعتبار شرکت آب منطقه‌ای، امکان ایمن سازی کامل کانال تهران وجود ندارد

محمد شهریاری مدیر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای شهر تهران که متولی ایمن سازی کانال به شمار می آید، گفت: در مسیر کانال انتقال آب پساب تهران چهار شهرداری مناطق ١٥، ٢٠، قیامدشت و پاکدشت قرار دارند که کانال در محدوده منطقه ١۵ ایمن سازی شده و اطراف کانال هم توسط شهرداری آسفالت شده است، با این حال شهرداری درخواست سرپوشیده کردن کانال به لحاظ رفع بوی نامطلوب پساب را داشته و از سوی شهرداری منطقه٢٠ هم مکاتباتی انجام شده و به فرمانداری‌ها ابلاغ شده و  پیگیر تامین اعتبار طرح از سوی فرمانداری شهرستان ری و سایر متولیان طرح هستیم؛ به دلیل محدودیت اعتبار شرکت آب منطقه‌ای، امکان ایمن سازی کامل کانال تهران وجود ندارد.

ضرورت ایمن‌سازی کانال آب از سوی شرکت آب منطقه‌ای

وحید توده زارع شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲۰ در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره وضعیت کانال آب محله عباس آباد شهرری اظهار کرد: این کانال متعلق به آب منطقه ای است و دو طرف کانال خیابانی دارد که آن هم جزو حریم کانال است و شهرداری منطقه هیچ گونه دخل و تصرفی در کانال و حریم آن ندارد و اگر شهرداری هرگونه اقدامی در این محدوده انجام دهد، آب منطقه ای می تواند شکایت کند.

وی افزود: در شهرداری منطقه به دنبال قرار دادن چند نیوجرسی در محوطه کانال برای کاهش خطرات این کانال هستیم ولی در صورت شکایت آب منطقه ای باید نیوجرسی ها را برداریم.

توده زارع عنوان کرد: از سنوات قبل با مشکلاتی در این محدوده مواجه هستیم، چون آب منطقه ای در حال حفر کانال جانبی و لوله گذاری در کنار کانال اصلی به قطر ۲.۸۰ متر است که اگر فاز ۷ و ۸ تصفیه خانه افتتاح شود، دبی آب آن به ۱۳ متر مکعب بر ثانیه می رسد که  ۹ متر مکعب آن به لوله منتقل می شود و باقی آن در کانال می ماند؛ ما پیش بینی کردیم که این مسیر وقتی به عباس آباد برسد، می توانیم در شهرداری به صورت قانونی از این اقدام جلوگیری کنیم و کانال را تعیین تکلیف کنیم، اما آنها به خیابان ورامین که رسیدند از زیر زمین به محدوده دهیاری اطراف منطقه وارد شدند و دست شهرداری درباره این اقدام بسته شد.

به گفته شهردار ناحیه ۶ منطقه ۲۰؛ آب منطقه ای و فرمانداری حتما باید اقدامی در جهت ایمن سازی این کانال انجام دهند.

نکته مهم درباره این موضوع این است که با وجود تلاشهایی که برای مشخص شدن فرد خاطی در خصوص این حادثه در حال انجام است اما در هر صورت تا تمام نهادها به صراحت نقش‌شان مشخص نشود و برای ایمن‌سازی این کانال اقدامی صورت نگیرد، همچنان باید شاهد حوادثی از این دست باشیم.

انتهای پیام/

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 18384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =