ورود جدی وزارت راه در حوزه کاهش زمان صدور سند و تعیین تکلیف بافت فرسوده حریم راه‌آهن

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از وزیر راه درخواست کرد تا درباره تعیین تکلیف امکان نوسازی ۴هزار و ۵۰۰ پلاک واقع در حریم راه‌آهن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی در آیین  مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی(شرکت بازآفرینی شهری ایران) و شهرداری تهران گفت: افزایش مهاجرت به تهران، افزایش ضریب استهلاک سالانه واحدهای مسکونی و...  پایتخت را نیازمند احداث ۱۵۰هزار واحد مسکونی جدید کرده است.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در گذشته سالانه ۳۳هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می شد، اما در یک دهه اخیر این میزان به ساخت ۵هزار واحد مسکونی کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال۱۳۹۰ حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی در تهران نوسازی شده اما در یک دهه اخیر این تعداد کمتر شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ۲۸۰هزار پلاک در بافت فرسوده پایتخت قرار دارد، بیان کرد: همچنین ۱۱۰ هزار پلاک در بافت ناپایدار تهران وجود دارد که امکان تولید ۵۰۰هزار واحد مسکونی را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: این در حالی است که از ۱۱۰ هزار پلاکی که در بافت ناپایدار تهران قرار دارد، ۴۰هزار پلاک فاقد سند است که شهرداری تهران توانسته با همکاری دفاتر خدمات نوسازی برای ۱۰هزار پلاک آن برای صدور سند تشکیل پرونده دهد.

صارمی با بیان اینکه روند صدور سند در حال حاضر در تهران ۲ تا ۳ سال زمان نیاز دارد، یادآور شد: لازم است تا با ورود جدی وزارت شهرسازی این روند به ۸ماه کاهش  یابد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی پلاک های فرسوده واقع در حریم راه آهن نیز تاکید کرد: در حال حاضر امکان نوسازی در ۴هزار و ۵۰۰ پلاک فرسوده حاشیه حریم راه آهن به ویژه خط راه آهن تهران-اهواز وجود ندارد و لازم است تا وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تصمیم گیری جدی داشته باشد.

صارمی  در ادامه گفت: همچنین ۴هزار و ۵۰۰ پلاک در حریم دکل های پرفشار برق  فشار قوی قرار دارد که اگر این دکل ها جابجا نشوند و یا به زیر زمین منتقل نشوند، امکان نوسازی در این پلاک ها وجود ندارد.

وی با اشاره به رشد ۱۵درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران افزود: در حال حاضر  قیمت یک مترمربع مسکن در تهران از ۲میلیون تومان به ۲۳میلیون تومان رسیده است. به نظر می رسد بهتر است به جای اینکه شهرها توسعه کالبدی داشته باشند، بافت فرسوده احیا و نوسازی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر این امکان وجود دارد تا سالانه ۳۰۰هزار واحد نوسازی شود چراکه زیرساخت های لازم وجود دارد اما مشکل کمبود خدمات روبنایی است که امیدواریم این تفاهمنامه مشکلات موجود را کاهش داده و از بین ببرد.

انتهای پیام/

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
کد خبر: 18553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =