خریدهای نوروزی و کاهش ظرفیت معابر در شرایط بارانی اصلی‌ترین دلایل ترافیک دیشب پایتخت/ در سال‌های گذشته توجهی به زیرساخت ها نشده‌است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: یکی از دلایل ترافیک شب گذشته تهران افزایش سفرها برای خرید نوروزی بعد از دو سال تعطیلی است، علاوه بر این در بارندگی ها به طور استاندارد ۲۵ درصد ظرفیت معابر نسبت به شرایط عادی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهر، سید مجتبی شفیعی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه سه سیما درباره وضعیت ترافیک شبانه روز گذشته تهران گفت: شب گذشته سنگین ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم به طوری که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر را نسبت به شب قبل از آن داشتیم؛ یکی از دلایل آن نیز افزایش سفرها برای خرید نوروزی بعد از دو سال تعطیلی است. تمایل انباشته ای در مردم برای خرید شکل گرفته بود و باعث افزایش حجم سفرها در روزهای اخیر شد، علاوه بر این در شرایط بارندگی به صورت استاندارد ۲۵ درصد ظرفیت معابر نسبت به شرایط عادی کاهش پیدا می کند و اگر آبگرفتگی نیز اتفاق بیفتد مزید بر علت می شود.

وی درباره دلیل دیگر ترافیک بیان کرد: از طرف دیگر ضعف جدی در زیرساخت ها وجود دارد و در سال های گذشته توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی نشده است. این فرسودگی باعث شده به تدریج تعداد اتوبوس ها کاهش پیدا کند و خرابی ها در واگن های مترو افزایش یابد. همچنین تمایل مردم به استفاده از حمل و نقل عموی به دلیل کرونا کاهش پیدا کرده و درمجموع حرکت مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده است؛ بنابراین همه این دلایل وضعیت فعلی را ایجاد کرده است.

شفیعی در ادامه درباره راهکارهای حل مشکل ترافیک اظهار کرد: راهکارهای بلند مدت داریم که با حمایت دولت و تزریق منابع عملی خواهد شد که البته در شرایط فعلی کاربردی ندارد؛ اگر بارندگی ها ادامه داشته باشد دو اقدام اساسی می توان انجام داد؛ یکی کاهش انجام سفرها از سوی شهروندان است یعنی سفرهای زائد حذف شود و یا در طول شبانه روز توزیع شود. به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین هم سفرها به صورت هم پیمایی انجام شود و حتی المقدور شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه یک سری از اقدامات نیز باید توسط شهرداری و پلیس انجام شود، اضافه کرد: جلوگیری از آبگرفتگی ها، رفع زوائد و موانع موجود در شبکه و روان سازی آن، حضور بیشتر عوامل راهور و به کارگیری حداکثر توان حمل و نقل عمومی می تواند مشکل شهروندان را کاهش دهد. برنامه ریزی این کارها انجام شده است؛ اما عامل اصلی رفتار ترافیکی مردم است که خواهش ما از مردم این است که سفرها را موکول به ساعات پایانی روز نکنند.

انتهای پیام/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 18784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =