افراد دارای معلولیت صاحب فرهنگسرا شدند

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در آیین گشایش فرهنگ‌سرای سلامت با بیان اینکه شورای شهر انقلابی کاملاً با سازمان فرهنگی و هنری همراه است، عنوان کرد: مسئولیت ما در مقابل خواسته‌های معلولان بسیار سنگین است و توقعات آنها به‌حق است و چیز زیادی نمی‌خواهند. اینجا محل کشف استعدادهای معلولان و ارتباطشان با استادان فن و محلی برای بازیابی سلامت جسم و روح آنان است.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز، آیین گشایش فرهنگ‌سرای سلامت دوشنبه ۱۶ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، رضا پوریافر شهردار منطقه ۴، اسماعیل قضاتلو معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۴ و جمعی از توان‌یابان در فرهنگ‌سرای سلامت (هنگام سابق) برگزار شد. 

در آغاز مراسم، سیده فریبا سجادی رییس فرهنگ‌سرای سلامت با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: باعث افتخار است که در این ایام خجسته تغییر کاربری فرهنگ‌سرای هنگام به سلامت را داریم و امیدوارم بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای معلولان عزیز باشیم. در آذرماه سال جاری با دستور رییس سازمان فرهنگی هنری این اتفاق افتاد و مناسب‌سازی فرهنگ‌سرا برای معلولان و جانبازان را آغاز کردیم. بر اساس دستور ایشان، اینجا دبیرخانه فعالیت فرهنگی برای معلولان خواهد بود و سایر مراکز سازمان نیز در این راستا گام برمی‌دارند. 

وی ایجاد رمپ در ورودی فرهنگ‌سرا برای معلولان جسمی و حرکتی، تجهیز کتابخانه برای نابینایان و ساختن دو سرویس بهداشتی ویژه معلولان را به عنوان اقدامات سخت‌افزاری صورت گرفته در فرهنگ‌سرای سلامت برشمرد و افزود: مهم‌تر از همه اینکه ورودی فرهنگ‌سرای سلامت تخت است و معلولان می‌توانند با خودرو وارد فرهنگ‌سرا شوند. واحد آموزش، کتابخانه، سالن اجتماعات و سالن ورزشی فرهنگ‌سرا هم در طبقه همکف قرار دارد و دسترسی آن برای معلولان ساده است.

رییس فرهنگ‌سرای سلامت با اشاره به تشکیل شورای اندیشه‌ورز سلامت در این فرهنگ‌سرا گفت: ایجاد این شورا با حضور خبرگان حوزه معلولان و جانبازان دیگر ماموریت ماست که با راه‌اندازی آن، سند جامعی برای هماهنگی در زمینه فعالیت‌های ویژه معلولان و جانبازان گردآوری خواهد شد. 

پیرهادی: توانمندسازی معلولان یکی از مأموریت های قطعی مدیریت شهری است

در ادامه مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: امروز در این فرهنگ‌سرا یک اتفاق خوب رقم خورد و اعضای شورای شهر نیز توجه ویژه‌ای به موضوع سلامت دارند. سازمان فرهنگی هنری نیز به فضایی برای ارائه خدمات به معلولان نیاز داشت تا به شکل ویژه‌تری از این عزیزان میزبانی کند. 

وی اضافه کرد: این افراد با وجود محدودیت جسمی، در شکوفایی استعدادهایشان محدود نیستند و کارهای بزرگی می‌کنند. وقتی معلولان را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که خداوند الطاف خاصی به این عزیزان عنایت می‌کند. توانمندسازی معلولان یکی از مأموریت های قطعی مدیریت شهری از جمله سازمان فرهنگی هنری است. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران توجه به موضوع کرونا را از دیگر وظایف فرهنگ‌سرای سلامت برشمرد و عنوان کرد: با ارائه آموزش به شهروندان، می‌توان شیوع کرونا را کنترل کرد. این فرهنگ‌سرا می‌تواند از مراکز دیگر سازمان نیز کمک بگیرد و خوراک فرهنگی قابل توجهی برای شهروندان آماده کند. خدمت به معلولان از وظایف مدیریت شهری است و مناسب‌سازی شهر تهران باید به شکل جدی‌تری دنبال شود. انصافاً کارهای خوبی هم در دو دهه اخیر صورت گرفته، هر چند هنوز با ایده‌آل فاصله داریم.

پیرهادی تصریح کرد: امروز مردم پس از شیوع کرونا نیاز به یک فضای بانشاط دارند و امیدوارم سازمان فرهنگی هنری بتواند این وظیفه را به بهترین شکل انجام دهد. تاسیس فرهنگ سراهای جدید از دیگر اقداماتی است که سازمان فرهنگی هنری باید در جهت آن گام بردارد، چرا که در حال حاضر سرانه مراکز فرهنگی برای شهروندان پایین است و لازم است فرهنگ سراهای بیشتری ساخته شود، به ویژه در مناطقی که کمبود فضاهای فرهنگی دیده می شود. 

وی در پایان گفت: ما در شورای شهر این آمادگی را داریم که در چهار سال آینده اعتبارات لازم برای ساخت فرهنگ‌سراها را تخصیص دهیم و در پایان دوره چهار ساله، تعداد فرهنگ‌سراهای شهر تهران را به عدد مقدس ۴۰ برسانیم. 

حجت‌الاسلام امرودی: شورای شهر انقلابی کاملاً با سازمان فرهنگی هنری همراه است

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه مراسم مطرح کرد: ایام مبارکی را سپری می‌کنیم و رویداد امروز نیز اتفاق بسیار خجسته‌ای است. خداوند در قرآن کریم می‌گوید خدا برای شما زمین و آسمان را تسخیر کرده است. این عام و برای همه است و به گروه ویژه‌ای اختصاص ندارد، جهان برای همه اقشار از جمله معلولان خلق شده است. 

وی ادامه داد: در میان این افراد هنرمندان و افتخارآفرینان بزرگی وجود دارند و معلولیت باعث نشده به اهداف بلندشان دست پیدا نکنند. وجود انسان کامل در قرآن کریم ترسیم شده و همه با تفاوت‌هایشان به عنوان انسان کرامت دارند. نباید نگاه ترحم به معلولان داشته باشیم، این نگاه ما را زمین می‌زند و خیانت بار است. 

رییس سازمان فرهنگی هنری درباره انتظارات از فرهنگ‌سرای سلامت گفت: مسئولیت ما در مقابل خواسته‌های معلولان بسیار سنگین است و توقعات آنها به‌حق است و چیز زیادی نمی‌خواهند. اوقات جامعه هدف این فرهنگ‌سرا باید در این مکان پربارتر شود. اینجا محل کشف استعدادهای معلولان و ارتباطشان با استادان فن و محلی برای بازیابی سلامت جسم و روح آنان است.

وی اضافه کرد: طبق آمار اعلام‌شده حدود یک میلیون معلول در تهران داریم که باید امکانات فرهنگی سازمان را در اختیارشان قرار دهیم. این امکانات حق مسلم آنان است و از عدالت به دور است اگر مراکز فرهنگی تهران را برای میزبانی از آنان مهیا نکنیم. انسان موجودی اجتماعی است و سلامت انسان با در کنار هم بودن محقق می‌شود. به عنوان مثال انجمن کوتاه‌قامتان فعالیت‌های چشمگیری دارد و باید از چنین نهادهایی حمایت شود. 

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه باید کاری کنیم معلولان در جامعه احساس راحتی کنند، افزود: لازم است شرایطی ایجاد شود که این افراد از حضور اجتماعی کناره‌گیری نکنند. حمایت مالی از معلولان هم مهم است و می‌توانیم فضاهای خالی فرهنگ‌سراها را در اختیار این افراد قرار دهیم تا آثار هنری و صنایع دستی خود را به فروش برسانند. مطمئناً به این فرهنگ‌سرا بسنده نخواهیم کرد و در مراکز دیگر سازمان نیز فعالیت فرهنگی برای معلولان را ادامه می‌دهیم. 

وی در پایان گفت: امروز شورای شهر انقلابی کاملاً با سازمان فرهنگی هنری همراه است و از این همراهی تشکر می‌کنم. شورایی که دلسوز، عالم و آگاه به مسائل شهری است و قاطبه اعضای آن در مدیریت شهری مسئولیت داشته‌اند. این شورا هم در بودجه با سازمان همراه است و هم برای قرار گرفتن امکانات آن در اختیار مردم کمک می‌کند. 

در پایان این مراسم کتابخانه نابینایان فرهنگ‌سرای سلامت افتتاح شد. اجرای موسیقی توسط امید معنوی و اجرای سرود توسط گروه آوای دستان پارسی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. همچنین مقرر شد شهرداری منطقه ۴ پروژه ساخت آسانسور برای این فرهنگ‌سرا را آغاز کند.

انتهای پیام 

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 18805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =