دومین تمرین امداد هوایی شهر تهران در زمان بحران برگزار می‌شود/ ضرورت تدوین طرح جامع امداد هوایی در مواقع بحرانی

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برگزاری دومین تمرین امداد هوایی شهر تهران در زمان بحران خبر داد.

مجید آرون در گفت و گو با خبرنگار شهر با اشاره به برگزاری دومین تمرین امداد هوایی شهر تهران در زمان بحران در مورخ یکشنبه ۲۲ اسفند گفت: کشور ما در گذشته تجربه تلخ بلایای طبیعی، به ویژه زلزله های فاجعه بار را داشته است. در این میان، استفاده از امکانات هوایی در امدادرسانی به مناطق زلزله زده، همواره بخش جدایی ناپذیر عملیات مقابله بوده است.

وی ادامه داد: پشتیبانی هوایی در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله بم در سال ۱۳۸۲، یکی از تجارب قابل تأمل در امدادرسانی هوایی است. در این فاجعه که اکثر مراکز درمان منطقه به دلیل وارد آمدن آسیب های جدی، غیرقابل بهره برداری تشخیص داده شده بود، فرودگاه محلی شهر بم، نقطه اعزام کلیه مجروحین به دیگر شهرهای کشور بود. حجم اعزام نیروهای امدادی-درمانی به این شهر و انتقال مجروحین به دیگر شهرها، تا به امروز، در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان کرد: باتوجه به گستره، جمعیت و چالش های ترافیکی مورد انتظار در شهر تهران پس از وقوع یک زلزله فاجعه بار، به کارگیری فراگیر امکانات هوایی کشور در مقابله با بحران ناشی از آن غیرقابل اجتناب است.

وی یادآور شد: در این رابطه، این سازمان در سال گذشته، با هدف ارتقاء سطح آمادگی پشتیبانی هوایی از عملیات امداد و نجات در زمان وقوع زلزله احتمالی در شهر تهران، با همکاری پایگاه یکم شکاری شهید لشگری واقع در فرودگاه مهرآباد و سه سازمان امدادی-انتظامی آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس تهران نسبت به برگزاری اولین تمرین امداد هوایی شهر تهران براساس «دستورالعمل اجرایی مدیریت بحران استان های معین، پیشتاز و جانشین کلانشهر تهران»، اقدام کرد که با اقبال گسترده ای روبرو شد.

آرون تاکید کرد: در سال جاری نیز با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرحله جدیدی از این تمرین که شامل انتقال نیرو و تجهیزات، انتقال فرماندهان، انجام گشت های شناسایی هوایی، حمل و بارریزی اقلام امدادی به صورت حمل آویخته (اسلینگ) و بارریزی با چتر، انتقال مجروحین به پایگاه های هوایی جهت اعزام به دیگر شهرها، اطفاء حریق هوایی، تجهیز هواپیماهای بال ثابت به امکانات مراقبت های پزشکی حین پرواز جهت انتقال هوایی مجروحین، بارگیری خودروهای عملیاتی سازمان های امدادی در هواپیماهای باری، عملیات فرود از بالگرد (راپل) و عملیات پشتیبانی زمینی مرتبط است، انجام می‌شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که نتایج حاصل از ارزیابی این تمرین ها به تدوین یک طرح جامع امداد هوایی در مواقع بحران منجر شود.

انتهای پیام/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 18895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =