رونمایی از کتاب‌های حجت‌الاسلام رهبر در نشست شورای اندیشه‌ورز نهج‌البلاغه

ششمین نشست شورای اندیشه‌ورز نهج‌البلاغه با رونمایی از تعدادی از کتاب‌های حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر عضو شورای اندیشه‌ورز در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ششمین نشست شورای اندیشه‌ورز نهج‌البلاغه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، سعید صادقی، حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی و سایر اعضای شورا در ستاد سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست نسیم سلیم‌زاده رییس فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه بیان کرد: باعث افتخار است که آیین رونمایی از کتاب‌های حجت‌الاسلام رهبر و معرفی کتاب‌های حجت‌الاسلام حسنی را داشته باشیم. فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه از آبان ۱۴۰۰ به عنوان یک مرکز تخصصی آغاز به کار کرد تا فعالیت‌های موثری در زمینه معرفی این کتاب گران‌قدر داشته باشد. 

وی افزود: «یکشنبه‌های علوی» نخستین برنامه ویژه این فرهنگ سرا بود که به شکل فراگیر در نقاط مختلف شهر تهران اجرا شد و در آن کارت گل‌های علوی مزین به احادیث امیرالمؤمنین بین شهروندان توزیع شد. پویش «خانه‌های علوی» دیگر برنامه‌ای بود که همزمان با سالروز میلاد حضرت علی(ع) آغاز شد. در این برنامه سنگ‌نوشته منقش به عبارت «ولایه علی ابن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» با تخفیف ویژه در اختیار شهروندان داوطلب قرار گرفت تا بر سردر خانه‌ها نصب شود. 

سلیم‌زاده در پایان گفت: برنامه‌های فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه همچنان ادامه خواهد داشت و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های متنوع هستیم. 

کتاب‌هایی برای راه پیدا کردن نهج‌البلاغه در زندگی روزمره مردم

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر سخنران بعدی نشست بود که با تقدیر از سازمان فرهنگی هنری برای ترویج فرهنگ علوی گفت: سال‌هاست که برای نهج‌البلاغه و غدیر کارهای خوبی شده و مؤسسات زیادی در این زمینه فعال هستند که باید فعالیت‌هایشان تداوم داشته باشد. کار گردآوری آثار در موسسه نهج‌البلاغه چند سالی است که آغاز شده و هدف از آن راه پیدا کردن این کتاب در زندگی روزمره مردم به جای متروک ماندن آن در کتابخانه‌هاست. 

وی ادامه داد: در ۶ محور حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدیریت‌ها، خطبه‌های نماز جمعه، مساجد و فضای مجازی باید در زمینه نهج‌البلاغه فعالیت ترویجی داشته باشیم. کتابی به عظمت نهج‌البلاغه نباید در ایران که عاصمه تشیع است، غریب باشد. در این مدت کارهایی شده و کتاب‌های پرشماری تألیف شده است تا با بهره بردن از این آثار بیش از پیش نقش نهج‌البلاغه را در زندگی خود مشاهده کنیم. 

حجت‌الاسلام رهبر اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت در زمینه نهج‌البلاغه دارد و هر جا برای امیرالمؤمنین کار شود، ما هم با کمال میل حضور داریم. 

حمید رهبر فرزند حجت‌الاسلام رهبر و عضو هیئت‌مدیره موسسه نهج‌البلاغه نیز توضیحاتی درباره کنگره «انسان در تراز نهج‌البلاغه» ارائه کرد و از رسیدن ۲۳۰ مقاله به دبیرخانه آن خبر داد. سپس پیام آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به این کنگره برای حاضران پخش شد. 

حجت‌الاسلام اختری: باید به ترجمه نهج‌البلاغه به زبان‌های زنده دنیا اهتمام کنیم

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری دیگر عضو شورای اندیشه‌ورز نهج‌البلاغه با اشاره به جایگاه والای حضرت علی(ع) گفت: بعد از پیامبر گرامی اسلام، کسی برتر از امیرالمؤمنین وجود نداشته است و فعالیت برای شناساندن شخصیت و اندیشه‌های این امام همان و کتاب شریف نهج‌البلاغه توسط سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی جای تقدیر دارد.

وی اضافه کرد: شیخ مفید در یکی از آثارش به اقداماتی اشاره می‌کند که برای فراموش شدن فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) انجام شده است. این اقدامات هم در زمان خلفا و هم در دوران حکومت‌های بنی‌امیه و عباسیان صورت گرفته است. امام علی(ع) پنج سال خلیفه بوده است و قاعدتاً سخنرانی‌های فراوانی در جایگاه‌های مختلف داشته است، ولی بسیاری از سخنان ایشان به دست ما نرسیده و این نشان می‌دهد بخشی از این آثار تعمداً از بین رفته است. 

حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه در سطح بین‌المللی می‌توان کارهای موثری برای ترویج نهج‌البلاغه انجام داد، افزود: ترجمه این کتاب شریف به زبان‌های زنده دنیا یکی از کارهایی است که در سال جدید باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم. نهج‌البلاغه حتی برای علمای اهل سنت نیز مفید است، چرا که محتوای آن تضادی با محتوای قرآن کریم ندارد، بلکه در راستای تشریح و موشکافی آن است.

حجت‌الاسلام حسنی: ۲۰۰ عنوان کتاب در موسسه نهج‌البلاغه کربلا چاپ شده است

در ادامه حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی رییس موسسه علوم نهج‌البلاغه عتبه مقدسه حسینیه که از کشور عراق به این نشست آمده بود، به تشریح فعالیت‌های این موسسه پرداخت و گفت: موسسه نهج‌البلاغه ۶ سال قبل در کربلا تأسیس شد و در این مدت کوتاه حدود ۲۰۰ عنوان کتاب آکادمیک در این موسسه به چاپ رسیده است. 

وی افزود: استادان حوزه و دانشگاه با این مرکز همکاری نزدیکی دارند و برای تألیف این آثار تلاش فراوانی صورت گرفته است. «الجمال فی عاشوراء: دراسة جمالیة وصفیة لواقعة الطف»، «المولود فی بیت‌الله الحرام: علی بن أبی‌طالب(ع) أم حکیم بن حزام»، «الإستراتیجیة الحربیة فی معرکة عاشوراء بین تفکیر الجند و تجنید الفکر»، «الانثروبولوجیا الإجتماعیة الثقافیة لمجتمع الکوفه عند الإمام الحسین(ع)»، «الشیعة و السیرة النبویة بین التدوین و الاضطهاد: شیخ کتاب السیرة محمد بن إسحاق أنموذجاً» و «تکسیر الأصنام بین تصریح النبی و تعتیم البخاری» برخی از این آثار است.

حجت‌الاسلام حسنی در پایان گفت: به جز فعالیت‌های آکادمیک، با عموم مردم عراق هم وارد تعامل شده‌ایم و مثلاً شب‌های جمعه در حرم امام حسین(ع) حکمت‌های نهج‌البلاغه را برای زائران بیان می‌کنیم. 

حجت‌الاسلام امرودی: دشمن می‌خواهد دین را در اداره جامعه ناکام جلوه دهد

حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران پایانی نشست بود که عنوان کرد: برای نهج‌البلاغه کارهای زیادی باید انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم. باید کارهای دقیق و عمیقی تدارک دیده شود که سازمان فرهنگی هنری می‌تواند محلی برای هماهنگی این اقدامات باشد. 

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام رهبر و حجت‌الاسلام حسنی آثار ارزشمندی تألیف کرده‌اند که چنین فعالیت‌هایی جای تقدیر دارد و همین که نام ما در کنار نهج‌البلاغه بیاید، بزرگ می‌شویم. برخی بخش‌های این آثار را مطالعه کرده‌ام و در آن موضوعات مهمی از کلام امیرالمؤمنین گرد آمده است. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: دشمن می‌خواهد دین را در اداره جامعه ناکام جلوه دهد و توجه به اصول بیان‌شده توسط حضرت علی(ع) درباره مدیریت و سیاست، می‌تواند مدیران کشور را متوجه اهمیت کارشان کند. خدا را شکر می‌کنیم که در این مسیر قدم بر می‌داریم و از خدا می‌خواهیم بتوانیم به اندازه ظرفیت وجودی‌مان در مسیر امیرالمؤمنین(ع) گام برداریم. 

در پایان این نشست از تعدادی از کتاب‌های تألیف‌شده توسط حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر از جمله «درس‌های سیاسی نهج‌البلاغه»، «مکتب تربیتی امام علی(ع)»، «اقتصاد و معیشت در نهج‌البلاغه» و «اصول و آداب انسان‌سازی» رونمایی شد. 

همچنین کریم نجفی برزگر دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یک نسخه خطی کتاب نهج‌البلاغه متعلق به سال ۵۳۸ هجری قمری را به حجت‌الاسلام سید نبیل حسنی تقدیم کرد. شعرخوانی احمد بابایی از بخش‌های دیگر این نشست بود.

انتهای پیام

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 19005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =