در بررسی لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران چه گذشت؟

لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران بیان کرد که ما با تشکیل سازمان فناوری های نوین و نوآوری شهری، به دنبال ایجاد بخش جدید نیستیم بلکه به دنبال چابک سازی هستیم.

به گزارش خبرنگار شهر، لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران در پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. محمد آخوندی در پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در بررسی لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، با بیان اینکه طرح هفته گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و رأی گیری شد، اظهار کرد: اداره امور ایثارگران و رفاه تفکیک و به طور مجدد واحد رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی و امور ایثار گران زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد.

وی با بیان اینکه فاوا همچنان زیر نظر معاونت برنامه ریزی مشغول به فعالیت خواهد بود، به شهرداری تهران اجازه داده می شود نسبت به کسب و کارهای نوپا شهرداری تهران، فناوری و هوشمندسازی و همچنین نسبت به تاسیس سازمان فناوری های نوین و نوآوری شهری اقدام کند و این طرح تا یک ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

آخوندی گفت: بر این اساس قرار بر این شد که اداره کل بانوان از معاونت فرهنگی جدا شود و به طور مستقیم زیر نظر شهردار تهران قرار بگیرد.

نظر سازمان امور استخدامی در خصوص لایحه لحاظ شود

در ادامه ناصر امانی اظهار کرد: باید دید سازمان امور استخدامی کشور با لایحه موافق است یا خیر و پس از این باید طرح را در شورا مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: بر اساس این لایحه توسعه سازمانی اتفاق می‌افتد که در همین راستا یک اداره کل جدید ایجاد می شود و سه جابجایی صورت می گیرد که باید نظر سازمان امور استخدامی در این زمینه لحاظ شود.

امانی با بیان اینکه من مقید به قانون هستم، گفت: ما سوگند یاد کردیم قوانین را رعایت کنیم و من روی تذکر خود ایستاده ام که قبل از اینکه مصوبه به شورا راه پیدا کند به سازمان امور استخدامی ارسال شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد من این است که طرح کنار گذاشته شود و در یک ماه فرصت ارائه شده، لایحه به طور مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.

اداره کل امور بانوان باید زیر نظر معاونت اجتماعی باشد

نرگس معدنی پور با بیان اینکه باید نظر کمیسیون ها در خصوص لوایح بررسی شود، گفت: ارتقاء جایگاه ساختاری و تغییر ساختاری اداره کل امور بانوان در ذیل حوزه شهردار به ارتقاء جایگاه آن کمک نمی کند چراکه قبل از این نیز شاهد این موضوع بوده ایم که نتیجه بخش نبوده است.

وی افزود: اداره کل امور بانوان باید زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرد و اگر قرار بر ارتقاء جایگاه این اداره کل به مرکز بود، می توانستیم در خصوص قرار گرفتن آن زیر نظر شهردار تهران نظر دهیم.

معدنی پور تأکید کرد : باید جایگاه این اداره کل زیر نظر معاونت فرهنگی، اجتماعی باقی بماند که در این صورت نیاز اقشار مختلف به طور مجزا دیده خواهد شد.

مهدی اقراریان در تذکر به برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران گفت: اگر شهرداری می خواهد لایحه ای را ارائه دهد باید فارغ از محتوا اسناد بالادستی را بررسی کند.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، شهرداری موظف است در خصوص چابکی و بهره وری اقدام کند و به منظور تحول اداری و بهره وری سازمانی، اقدامات را پس از تصویب شورا به انجام برساند.

اقراریان همچنین تصریح کرد: حق ما اصلاح مصوبات شورا است و اگر ما رعایت نکنیم شهرداری نیز در زمان بندی ها نیز موارد را رعایت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت های زیر نظر شهرداری تهران باید اصلاح شود، گفت: در خصوص تشکیل سازمان فناوری های نوین اختلاف نظر وجود دارد و با توجه به این موضوع، تشکیل سازمان باید تحت عنوان لایحه ای مجزا ارائه شود.

اقراریان گفت: پیشنهاد من این است که لایحه خارج شود و در آینده به طور مجزا ارائه شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

اعتقادی به توسعه سازمانی ندارم

احمد صادقی نیز در تذکر خود به این طرح گفت: در پیشنهاد ما این موضوع لحاظ شده است که شهرداری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تشکیل سازمان فناوری های نوین اقدام کند.

وی در ادامه یادآور شد: شهرداری تهران مکلف شده که موارد نوآوری و هوشمندسازی شهر را اجرایی کند که چابک سازی و تحول اداری را محقق خواهد کرد.

صادقی با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک مجموعه سنگین با هشت معاونت نمی تواند این حوزه را تحمل کند، یادآور شد: تشکیل این سازمان در راستای تحول اداری و چابک سازی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در گذشته با توجه به عدم سنخیت فناوری های نوین با فناوری اطلاعات، این روند، مجموعه را غیرچابک و غیرمنطقی کرده و شاهد خروجی چندانی از آن نبوده ایم.

صادقی با بیان اینکه چرا باید اقدامات هوشمندسازی و فناوری های نوین زیر نظر فناوری اطلاعات باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال در راستای دزدیده شدن درب کانال های فاضلاب، طرحی ارائه شده که با این موضوع مقابله می کرد اما هیچ ارتباطی با بخش فناوری اطلاعات نداشت.

وی افزود: من اعتقادی به توسعه سازمانی ندارم و باید از فضای کنونی استفاده کنیم که در این راستا می توانیم بدون اضافه کردن یک ریال به بودجه شهرداری تهران، تغییرات را انجام دهیم.

صادقی با بیان اینکه در این زمینه وقت مردم تلف می شود، گفت: اعضا با کلیت طرح موافق هستند و باید لایحه تصویب شود و فرصت یک ماهه برای بررسی آن زمان را هدر می دهد.

ابهام در تشکیل سازمان‌های جدید

جعفر تشکری هاشمی گفت: تصمیمی که در شورای اسلامی شهر تهران گرفته می شود باید به رفاه عمومی مردم منجر می شود، گفت: در تشکیل ساختار جدید باید موارد و جزئیات مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا ببینم این اقدام در مسیر خدمت به مردم است و یا دیوان سالاری جدید راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: شهردار تهران هشت معاونت و ۲۲ منطقه دارد و با توجه به دیگر نهادهایی که زیر نظر شهرداری است ۴۲ واحد به طور مستقیم زیر نظر شهرداری است که در هیچ دستگاهی این مورد مشاهده نمی شود.

هاشمی همچنین تصریح کرد: با تصویب این لایحه و تشکیل سازمان جدید، سازمان‌ها نمی توانند در امور خود به نتیجه برسند که با چابک سازی و منطقی سازی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم شهردار را کمک کنیم تا در امور موفق باشند، یادآور شد: ما در حال حاضر با کوهی از ابهام روبه رو هستیم و پیشنهاد ما این است که این لایحه رد شود.

هاشمی افزود: کمتر از دو سال از لایحه قبلی گذشته و باید بررسی کنیم که چه ایرادی داشته که به دنبال تغییر آن هستیم و باید بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، این اقدام به صورت منطقی و علمی انجام شود.

۵۰ درصد جمعیت شهروندی تهران، بانوان هستند

زهرا شمس احسان با بیان اینکه در گذشته اداره کل امور بانوان زیر نظر شهردار تهران بود، گفت: ۵۰ درصدی حوزه شهروندی ما بانوان هستند و مهمترین موضوع در این زمینه تعریف ساختارهاست.

وی همچنین تصریح کرد: تغییرات ساختاری زمان و هزینه زیادی لازم دارد و باید دید این موضوع می تواند به نفع بانوان باشد و با تغییر جایگاه باید دید که می توان مشکلات را رفع کرد یا خیر.

شمس احسان با بیان اینکه باید معاونت زنان و خانواده تشکیل شود، گفت: یک طرح توجیهی با شرح وظایف مشخص باید در این زمینه ارائه شود.

علی اصغر قائمی با بیان اینکه این اقدام باید به نوآوری منجر شود،خاطرنشان کرد: این شرایطی که در حال حاضر شاهد هستیم ماحصل یک سلسله نوآوری است و این مسیر ادامه دارد و شرایط در آینده متفاوت تر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که به روز ترین نوآوری ها در جهان جستجو شود، خاطرنشان کرد: همزادهای هوشمند و واقعیت مجازی در دنیا شکل می گیرد و باید این در شهرداری مورد استفاده قرار بگیرد.

قائمی با اشاره به ضرورت استفاده از ۵Gو ۶G در تهران و استفاده از ربات های جمع آوری، یادآور شد: محاسبات و رایانه های کوانتومی اقلابی در تکنولوژی ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه چرا باید از استانداردها غفلت کرد، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که سازمان فناوری اطلاعات به شکوفایی برسد و با استفاده از مدیریت قوی و تقویت بودجه، شرایط بهبود یابد.

خانواده محوری یکی از سیاست‌های شهرداری تهران است

علیرضا نادعلی با تأکید بر هوشمندسازی فعالیت ها، گفت: با رأی دادن به تشکیل این سازمان زیر نظر شهردار تهران می توان شرایط را برای هوشمندسازی فراهم کند.

وی افزود: امور بانوان و خانواده محوری یکی از سیاست های شهرداری تهران است و در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تصویب شده است که اگر ذیل شهرداری تهران پیگیری شود، جایگاه خواهد داشت که تقاضا داریم اعضا توجه مثبتی نسبت به این موضوع داشته باشند.

تشکیل سازمان فناوری‌های نوین منجر به تولید خلاقیت می‌شود

پرویز سروری با بیان اینکه معاونت منابع انسانی یک معاونت بزرگ و غیر قابل تحرک و ناچابک است، یادآور شد: شهرداری تهران به دنبال چابک سازی است و برای این اقدام، باید هوشمندسازی به عنوان امری مهم تلقی شود.

وی افزود: این کوچک سازی و چابک سازی باید ایجاد شود چراکه این معاونت حوزه موفقی در گذشته نبوده و نیاز به چابک شدن دارد.

سروری با بیان اینکه این ایراد با ایجاد معاونت علمی در دولت برطرف شد، تأکید کرد: اقدامات هوشمندسازی و اصلاح فرآیندها در دولت با تشکیل معاونت علمی بسیار متفاوت تر از گذشته انجام شد که باید در شهرداری ملاک عمل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تشکیل سازمان، تولید چابک سازی، خلاقیت و فناوری های نوآورانه است و ما باید از شهرداری بخواهیم هوشمندسازی را به طور ویژه نگاه کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: این سازمان اگر زیر نظر شهردار قرار بگیرد یک موضوع فرابخشی است و امور تمام بخش های شهرداری را تسهیل می کند.

وی در خصوص تشکیل اداره امور ایثارگران گفت:  قرار گفتن حوزه ایثارگران زیر نظر شهرداری تهران می تواند نگاه شورای اسلامی شهر و شهردار را تغییر دهد چراکه نگاه به ایثارگران نگاه به جمهوری اسلامی است.

سروری با اشاره به تشکل اداره کل امور بانوان زیر نظر حوزه شهرداری، گفت: این اقدام به بانوان تهران این حس را القا می کند که شورای ششم و شهرداری نگاهی ویژه به این موضوع دارد و در راستای اقدامات عملی مربوط به حوزه بانوان تلاش می کند.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی تهران نیز با بیان اینکه چکش کاری طرح باید پیش از این انجام می شد، خاطرنشان کرد: در این لایحه اجازه تاسیس داده شده درحالیکه عنوان آن، اصلاح ساختار است.

وی همچنین تصریح کرد: این تجربه در گذشته ناموفق بوده و تکرار این تجربه ناموفق درست نیست؛ پیشنهاد ما این است که اصلاح ساختار صورت بگیرد و در خصوص تأسیس سازمان ها و ادارات جدید در آینده تصمیم گیری شود.

کاشانی با بیان اینکه ۷۰ نفر منتظر تعیین تکلیف باغات خود هستند، یادآور شد: اگر در خصوص مشکلات این افراد تصمیم گیری نشود مشمول عوارض خواهند شد.

عباسی با تأکید بر اینکه شهردار تهران مدیر تمام بخش های شهرداری است، گفت: اینکه ادارات زیر نظر معاونت و یا خود شهردار باشد، تفاوتی ندارد؛ این لایحه در راستای تصمیمات شهردار در خصوص این ادارات است.

عضو شورای شهر افزود: ما نمی توانیم چرخه علم و فناوری را از معاونت ها جدا و ماموریت ها را به دیگر بخش ها منتقل کنیم؛ اگر می خواهیم در راستای استفاده از فناوری ها گام برداریم مسئولیت ها را در راستای رویکرد شهرداری احیا کنیم و به ایجاد محصول برسیم.

عباسی گفت: بر این اساس هزینه های زیادی از لحاظ ساختار و فضای فیزیکی به شهرداری تهران تحمیل خواهد شد. 

وی با بیان اینکه تجربه گذشته بر اساس ماموریتی که قرار بود در مناطق اتفاق بیفتد بر اساس برهم ریختگی ساختار ناموفق بود، اظهار کرد: در راستای رویکرد تخصصی مداخلات فرهنگی و اجتماعی، حوزه بانوان زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار گرفت که ارتفاء کیفیت در این راستا در دستور کار بود.

عباسی با تأکید بر اینکه شهرداری می تواند در راستای هوشمندسازی کمیته ای را تشکیل دهد و راهبری آن را بر عهده بگیرد، گفت: اگر مأموریت در سازمان های مربوطه باقی بماند هوشمندسازی موفق تر خواهد بود.

عضو شورای شهر ادامه داد: اگر مسئولیت برنامه ریزی را به معاونت برنامه ریزی می دهیم این اقدام بدون مطالعات گسترده و جامع کاری بیهوده خواهد بود.

تغییر ساختار سازمانی براساس قانون

فروزنده در خصوص ضوابط تشکیلات شهرداری گفت: این ضوابط قانونی است که بر این اساس تغییر ساختار سازمانی قانونی خواهد بود و بر همین اساس تغییرات شکل می گیرد و ما به دنبال ایجاد بخش جدید نیستیم بلکه به دنبال تغییرات، چابک سازی و منطقی سازی هستیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: بخشی از کارهای مربوط به نوآوری و فناوری های نوین صاحب متولی می شوند چون که پیش از این فناوری کارکرد چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه فاوا در بحث زیرساخت ها و فرآیندها بی نظیر است، یادآور شد: فاوا مسئولیت های سنگینی دارد و نمی تواند فناوری های نوین را مدیریت کند، بنابراین این بخش به متولی نیاز دارد و باید برنامه ریزی و سیاست گذاری در این زمینه انجام شود.

فروزنده همچنین تصریح کرد: سازمان فناوری های نوین و نوآوری شهری باید امور خلاقیت و نوآوری را احصا کند و ارائه دهد.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه تقاضا داریم اعضای شورا همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند، گفت: نماینده سازمان امور استخدامی در شورا حضور دارد و اقدامات به صورت قانونی انجام می شود.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم متولی ایثارگران شهر و بانوان باشیم که قرار گرفتن این امور زیر نظر شهردار است و یک پیام به مخاطب است که توجه جدی به این موضوع داریم.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 19015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =