شهرداری تهران از محبوبیت سازمان آتش نشانی برای جلب اعتماد عمومی بهره ببرد

شهرداری تهران باید از پتانسیلی که در آتش‌نشانان داوطلب سازمان آتش نشانی وجود دارد برای ارتقای منزلت اجتماعی و جلب اعتماد عمومی مردم بهره ببرد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، وبینار علمی تخصصی «بررسی چالش های موجود و سازوکار عملیاتی موثر در به کارگیری آتش نشان داوطلب» با حضور حمیده عادلیان راسی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، آناهیتا سیفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و امین نظری، مدیر مطالعات ایمنی و پیشگیری از بحران مرکز مطالعات به صورت برخط برگزار شد.

در آغاز این نشست امین نظری، ضمن بیان مقدمه ای از اهمیت و ابعاد موضوع، به تشریح پروژه "تدوین سازوکارهای عملیاتی به کارگیری آتش نشان داوطلب با تاکید بر مطالعات تطبیقی" که در مرکز مطالعات و برنامه ریزی تعریف و به تازگی به سرانجام رسیده است، پرداخت.

 حمیده عادلیان راسی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در آغاز این نشست گفت: آتش نشانان داوطلب باید آموزش ها و حمایت های بیشتری داشته باشند.

او افزود: دواطلبان آتش نشانی باید مورد آموزش قرار بگیرند و مراکز ذی صلاح آنها را در چتر حمایت قانونی بیشتری قرار دهند تا علاوه بر ایجاد انگیزه در انجام امور داوطلبی خلاقیت و ارزش آفرینی داشته باشند.

عادلیان با اشاره به نتایج مطالعات تطبیقی در بررسی چالش های موجود و سازوکار عملیاتی موثر در به کارگیری آتش نشان داوطلب گفت: تقویت و توانمدسازی رهبران در حوزه آتش نشانی داوطلبانه، راه اندازی موسساتی برای حمایت های روانی، عاطفی و مالی از آتش نشانان و خانواده های آن ها و افزایش پرداختی به داوطلبان از اقدامات حمایتی سازمان آتش نشانی برای داوطلبان خواهد بود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ناسازه های داوطلبی ادامه داد: در همه کشورهای پیشرو در بحث داوطلبی و به ویژه آتش نشانان داوطلب، انجمن ها یا کانون های مطالبه گر و مدافع حقوق داوطلبان وجود دارد که ضمن انتقال نظرات گروه های داوطلبان و رفع مشکلات آنها با سازمان های متبوع، همیشه به دنبال چانه زنی و کسب مزایا برای داوطلبان هستند، اما در ایران چنین سازمان هایی وجود ندارد.

او افزود: تعارض در انتظارات طرفین (سازمان و داوطلبین) باعث عدم تفکیک پیوستار داوطلبی، تعارض مفهوم داوطلبی برای سازمان و داوطلبان، فاصله تعهدات طرفین و عدم تفکیک ایمنی از عملیات شده است.

عادلیان با اشاره به چالش های حقوقی ما بین داوطلبین و سازمان آتش نشانی گفت: آئین نامه غیر شفاف، تعارض در فرآیندهای حقوقی و حل کشمکش، ابهام و عدم شفافیت در مسائل بیمه ای و بی توجهی به سازوکارها و منابع تشویقی از چالش های حقوقی است که در مطالعات کیفی به دست آمده است.

او با ارائه پیشنهاداتی در جمع بندی سخنان خود گفت: سازمان آتش نشانی باید فرایند جذب و نگه داری دواطلبان را علاوه بر پاسخگویی و کارایی قوانین، مجددا بازنگری و بر اساس شاخص هایی مانند مشارکت آفرینی، شفافیت و عدالت تعدیل کند.

آناهیتا سیفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی  نیز گفت: باید شفافیت در حقوق قانونی آتش نشانان داوطلب از مهمترین اهداف سازمان آتش نشانی باشد تا در مواقع بحرانی و بروز حادثه درباره چارچوب وظایف سازمان نسبت به داوطلب و بالعکس ابهامی وجود نداشته باشد.

او همچنین با تاکید بر تعریف چارچوب قانونی همکاری فیمابین سازمان آتش نشانی و داوطلب گفت: تعهدات اندک سازمان آتش نشانی در مقابل آتش نشانان داوطلب باید افزایش یابد و نظام حقوقی بر اساس قوانین و مقرارت وضع شده، حدود مسئولیت مدنی نسبت به فعالیت های داوطلبانه را تعیین کند.

حسین ایمانی جاجرمی، استاد دانشگاه تهران هم گفت: شهرداری تهران باید از پتانسیلی که در نیروهای داوطلب سازمان آتش نشانی وجود دارد برای ارتقای منزلت اجتماعی و جلب اعتماد عمومی مردم بهره بالایی ببرد.

ایمانی جاجرمی با اشاره به معیار فعالیت های داوطلبانه در جهان گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران هر ایرانی در هفته 15 دقیقه فعالیت داوطلبانه دارد، این در حالی است که به صورت طبیعی در جهان هر فرد در هفته 2 الی 3 ساعت فعالیت داوطلبانه دارد.

او با اشاره به دلایل کاهش فعالیت داوطلبانه در مقایسه با دیگر کشورها گفت: عدم آگاهی، نداشتن مهارت های لازم و مشکلات معیشتی می تواند از دلایلی باشد که میانگین فعالیت های داوطلبانه را در کشور کاهش داده است.

انتهای پیام 

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 19086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =