جزئیات ورود اسکوترهای برقی به بوستان‌های پایتخت

کارشناس حوزه حمل و نقل و مدیرعامل استارتاپ RORO از ورود سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به حوزه اسکوترهای برقی خبر داد و افزود: تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۱ این اسکوترها به تدریج وارد مسیرهای حمل و نقلی شده و در فاصله بین ایستگاه‌های مترو تا مقصد به کار گرفته شوند.

مهدی حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در شهرهای کشور به ویژه تهران، طول بخش قابل توجهی از جابجایی‌ها کمتر از پنج کیلومتر است، افزود: روزانه در تهران ۲۰ میلیون جابجایی به ثبت می‌رسد که درصد قابل توجهی از این جابجایی‌ها کمتر از پنج کیلومتر است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل ضمن اشاره به برنامه ریزی کشورها برای طی کردن مسافت‌های کوتاه به صورت پیاده و یا با استفاده از دوچرخه و اسکوتر، بیان کرد: این نیاز در شهرهای کشور از جمله تهران احساس می‌شود. استفاده از خودروی شخصی در حجم بالا باعث افزایش روزهای آلوده در تهران شده است درحالی‌که می‌توان با استفاده از وسایل نقلیه پاک، آلاینده کمتری را در شهر شاهد بود و روزهای پاکتری داشت.

حسن زاده با بیان اینکه همه شهروندان قدرت خرید وسیله نقلیه برقی گران قیمت یا توان حمل اسکوتر در مترو، اتوبوس و یا دیگر وسایل نقلیه را ندارند، یادآور شد: زمانی که فاصله افراد تا مقصد دو تا سه کیلومتر است، بهترین وسیله برای کیلومتر آخر سفر استفاده از وسایل نقلیه پاک است.

وی درباره معرفی و آموزش استفاده از اسکوترهای برقی، بیان کرد: ذهنیت برخی مردم این است که اسکوتر وسیله بازی برای کودکان است؛ با توجه به همین موضوع، به دنبال این هستیم که با استقرار در بوستان‌های شهری، به مردم اعلام کنیم که امروزه اسکوتر برقی از جمله وسایل نقلیه پاک محسوب می‌شود. مردم تصور می‌کنند که استفاده از اسکوتر نیازمند تمرین مستمر است و اگر تمرین کافی نکرده باشند، برایشان یک وسیله خطرناک یا تهدید آمیز بشمار می‌رود.

اسکوترهای برقی از ایمنی بالایی برخوردار هستند

مدیرعامل استارتاپ RORO با بیان اینکه اگر متقاضیان دوچرخه سواری بلد نباشند با یک آموزش ساده می‌توانند از اسکوتر استفاده کنند، افزود: اسکوترهای برقی سیستم تعلیق هوشمندانه‌ دارند و از ایمنی لازم برای تردد برخوردار هستند.

حسن زاده در ادامه درباره ورود شهرداری به حوزه اسکوتر برقی سخن گفت و افزود: قرار است که پس از یک دوره آزمایشی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این مد حمل و نقلی پاک را وارد چرخه حمل و نقل درون‌ شهری کند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تعداد اسکوترها محدود اما در حال گسترش است، عنوان کرد: تلاش بر این است که بر اساس هماهنگی‌ها، این وسیله در بوستان‌های بیشتری معرفی و آموزش داده شود تا سال ۱۴۰۱ به تدریج وارد مسیرهای حمل و نقلی شده و به عنوان مثال در فاصله بین ایستگاه‌های مترو تا مقصد به کار گرفته شود.

مدیرعامل استارتاپ RORO در ادامه یادآور شد: علیرغم اینکه تعداد دستگاه‌ها محدود است اما استقبال عالی بوده به طوریکه حدود ۶ هزار نفر از ابتدای سال ۱۴۰۰ در سامانه مربوطه ثبت‌نام و در مجموع ۱۱۰ هزار دقیقه از اسکوتر استفاده کردند.

به گفته حسن زاده؛  اسکوترهای برقی در کارخانه نوآوری آزادی، دریاچه چیتگر، مجتمع ونک‌پارک، بوستان نوروز، بوستان آب و آتش، بهشت مادران و پارک لاله به منظور معرفی و آموزش مستقر هستند.

اسکوترهای برقی تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارند

وی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل حمل و نقل پاک در شهر تهران با این میزان وضعیت تردد خودرو و موتورسیکلت ایمنی بالایی ندارد، گفت: باید از یک جایی شروع کرد و اگر تعداد اسکوترها افزایش پیدا کند این توجیه ایجاد می‌شود تا مسیرهای جدیدی برای تردد این وسایل تعریف شود.

مدیرعامل استارتاپ RORO با تأکید بر اینکه این دستگاه‌ها تا ۲۵ کیلومتر سرعت دارند و می توانند در معابر شهری تردد کنند، عنوان کرد: هرچه کیفیت آسفالت معابر بهتر باشد کیفیت استفاده از اسکوترها نیز بهتر خواهد بود؛ یکی از مزایای اسکوترها این است که برقی بوده و شیب تا ۱۵ درصد را طی می‌کنند. در مسیرهای جنوب به شمال که شیب زیادی دارد، می‌توان به جای دوچرخه از اسکوتر برقی استفاده کرد.

حسن زاده با تأکید بر اینکه شهروندان می‌توانند در مسیری ایمن و کوتاه با اسکوتر تردد کنند، عنوان کرد: به عنوان نمونه در محدوده بازار تهران که مسیرهای پیاده‌روی زیاد است، می‌توان از اسکوتر برقی اشتراکی استفاده کرد.

جزئیات استفاده از اسکوترهای برقی در بوستان‌ها

وی در ادامه درباره نحوه ثبت نام افراد برای استفاده از اسکوتر، گفت:  شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت myroro.ir و دانلود و نصب اپلیکیشن در سایت مورد نظر، ثبت‌نام را انجام دهند که پس از احراز هویت آنلاین، ثبت‌نام در لحظه انجام و پیامک صادر می‌شود. افراد می‌توانند محل قرارگیری اسکوترها را در صفحه نقشه تلفن همراه خود مشاهده کنند و با انتخاب دستگاه، قفل اسکوتر را با کد QR باز کنند.

حسن زاده با تأکید بر اینکه محدودیت زمان استفاده از دستگاه‌ها وجود ندارد، یادآور شد: در کوتاه مدت، و برای تشویق شهروندان دو دقیقه اول سفر رایگان است و از شنبه تا چهارشنبه ۴۰ درصد تخفیف دارد؛ هزینه اولیه ثابت ۱۰ هزار تومان بوده و هزینه هر ۱۰ دقیقه ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

مدیرعامل استارتاپ RORO با بیان اینکه استفاده از اسکوترهای برقی برای مسیرهای کوتاه از لحاظ اقتصادی به صرفه است، تأکید کرد: لازم است شهرداری‌ها حمایت کافی را از ترویج وسایل نقلیه جدید داشته باشند چرا که شهرها دیگر تاب تحمل ترافیک، آلودگی صوتی، آلودگی هوا و بیماری‌های غیرواگیر ناشی از این سبک زندگی را ندارند.

انتهای پیام/

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 19166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =