توسعه مجتمع‌های ایستگاهی بهترین روش تامین مالی برای توسعه خطوط مترو است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با اشاره به فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه خط ۱۰ تاکید کرد: در حال حاضر دو روش تامین مالی سرمایه‌گذاری مجتمع‌های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD بهترین روش تامین منابع مالی برای توسعه خطوط مترو است که با جمع‌آوری نقدینگی سرگردان به کاهش تورم در کشور نیز کمک می‌کند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) جلسه بازدید از تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران و شهربانو امانی عضو این کمیسیون، اعضای هیئت مدیره شرکت مترو، علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و جمعی از مدیران شرکت مترو صبح امروز در محل کارگاه میدان کتاب برگزار شد.

در این مراسم محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرتهران عنوان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز توسعه خطوط مترو نیاز به تامین مالی کلان دارد.در حال حاضر به دلایل مختلف امکان تحقق فاینانس‌های خارجی و تامین ارز برای توسعه خطوط مترو وجود ندارد.

او افزود: از سوی دیگر شبکه بانکی کشور نیز به دلیل بدهی‌هایی که شهرداری تهران به این شبکه دارد، بعید است جهت توسعه خطوط مترو به شهرداری تهران وام ارائه دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در حال حاضر منابع داخلی شهرداری تهران و نیز منابع مالی حاصل از سیستم شهرسازی تنها امید برای تامین بودجه مترو است، اظهار کرد: خط ۱۰ مترو از ۶ منطقه شهرداری تهران عبور می‌کند که خوشبختانه بسیاری از این نقاط از مناطق برخوردار در شهر تهران هستند. لذا می‌توان امید بسیار زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق جهت توسعه خطوط مترو داشت.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: در این صورت نقدینگی سرگردان در این مناطق نیز جمع‌آوری میشود که ضمن کمک به توسعه خطوط مترو، منجر به کاهش تورم در سطح کشور نیز می‌شود.

او در ادامه به تصمیم کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر توسعه مجتمع‌های ایستگاهی و نیز به کارگیری تبصره TOD برای استفاده از درآمدهای حاصل از شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه مترو اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم این دو روش یکی از بهترین راه‌حل‌ها جهت تامین منابع مالی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شهرداران مناطق باید تلاش بیشتری جهت تحقق این ۲ منبع مالی داشته باشند، گفت: اگر شورای شهر قول همکاری در این خصوص ارائه می‌دهد تحقق این موضوع نیاز به پیگیری شهرداران مناطق نیز دارد.

مجتمع‌های ایستگاهی فرصتی برای صدور پروانه به نام مترو

او با اشاره به این که مجتمع‌های ایستگاهی فرصت صدور پروانه قانونی برای ایستگاه‌های مترو را نیز ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این پروانه به نام شرکت مترو صادر می‌شود امکان فروش آن به سرمایه‌گذارانی که قصد احداث مجتمع ایستگاهی دارد یا می‌خواهد اقدام به ساخت خطوط مترو کنند، وجود دارد. لذا به مبلغ روز درآمد بسیار زیادی جهت توسعه خطوط ایجاد می‌شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که تبصره TOD نیز کمک می‌کند در شعاع ۳۰۰ متری تمام ایستگاه‌ها به نام مترو، پروانه TOD صادر شود.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: درصورتی که شهرداران مناطق می‌خواهند به توسعه خطوط مترو در منطقه خود کمک کنند تنها ارائه زمین کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید برای مجتمع‌های ایستگاهی و نیز زون ۳۰۰ متری ایستگاه‌های مترو پروانه صادر کنند.  

۷ هزار میلیارد تومان از منابع غیر نقد شهرداری به مترو تزریق می‌شود

در ادامه سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو یکی از ضرورت‌های مهم برای پایتخت است، عنوان کرد: در نتیجه تمام بدنه شهرداری به همراه دولت باید با همکاری یکدیگر تحقق این امر مهم را میسر کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر دولت با چالش مالی مواجه است، اظهار کرد: از سوی دیگر شهرداری تهران با تصمیم‌هایی که در حوزه شهرسازی اتخاذ کرده، به گونه‌ای خود را تحریم کرده است .

او گفت: در صورتی که تلاش همه جانبه صورت می‌گرفت شرکت مترو می‌توانست سالانه حجم کاری بسیار بیشتری را انجام دهد.

مناف هاشمی عنوان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر در حوزه تامین منابع مالی اتفاقات خوبی رخ داده است. در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای به نتیجه رساندن اوراق مشارکت در حال پیگیری ۳ مسیر متفاوت است .

معاون شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت اوراق مشارکت شرکت مترو از سال ۹۷ تا کنون این گونه توضیح داد: خوشبختانه پس از پیگیری‌های فراوان امیدواریم تا چند روز آتی اوراق مشارکت سال ۹۷ به حساب شرکت مترو واریز شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اوراق مشارکت  سال ۹۸ شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این عدد متعلق به متروی تهران است که در حال رایزنی با بانک رفاه برای پذیرش ترهین و نیز عاملیت انتشار اوراق توسط این بانک هستیم.

او افزود: هفته گذشته این موضوع در بانک رفاه به تصویب رسید و پیگیری‌های لازم در این خصوص در جریان است.

هاشمی با اشاره به اینکه اوراق مشارکت سال ۹۹ مبلغ سه هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: تا کنون اقدامی در این خصوص توسط دولت صورت نگرفته است زیرا وزارت کشور در حال تفکیک و مشخص کردن سهم اتوبوسرانی و مترو از این عدد است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصت‌های خوبی که ساخت مجتمع‌های ایستگاهی و نیز زون‌های TOD (اختصاص درآمدهای شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه‌های مترو به توسعه خطوط) ایجاد می‌کند، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام مناطق شهرداری تهران همت و اراده کافی برای همکاری با شرکت مترو جهت تحقق این دو منبع درآمدی را دارند.

 مناف هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه غیر نقد نیز تلاش‌هایی برای تامین منابع مالی صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان املاک شهرداری تهران جهت اختصاص به توسعه خطوط متروی تهران و سایر حوزه‌های حمل و نقل صورتجلسه شده است.

 معاون شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که تنها ۵۰ درصد از مبلغ املاک غیر نقدی که شهرداری تهران قول آن را به معاونت حمل و نقل و ترافیک داده است، محقق شود نه تنها تمام بدهی‌های متروی تهران تسویه می‌شود؛ بلکه روند توسعه خطوط با سرعت بیشتری پیش می‌رود زیرا ما نیز معتقدیم هر ۴ دستگاه TBM موجود در زیر زمین پایتخت به عنوان سرمایه‌های شهر باید فعال باشند.

او گفت: در حال حاضر ۲دستگاه TBM در اسلامشهر و بخش توسعه جنوبی خط ۶ فعال است، یک دستگاه باید در خط ۱۰ به کار گرفته شود و یک دستگاه دیگر نیز باید در خطوط انشعابی فعالیت خود را آغاز کند.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت مترو در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی جهت آغاز خط ۱۰ انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر مباحث مربوط به صندوق تامین مالی به نتیجه نهایی نرسیده است اما در صورتی که منابع مالی که شرح آن مطرح شد، محقق شود امکان ادامه عملیات اجرایی توسعه خطوط ۶ ،۷ و ۴ و حتی آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ و خطوط انشعابی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق ۲،۵ و ۲۲ که در مسیر خط ۱۰ قرار دارند برای توسعه خط ۱۰ استفاده کنیم.

سید ناف هاشمی با اشاره به اینکه توسعه خطوط بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی برای تامین واگن بدون فایده است، گفت: متأسفانه کمبود منابع مالی باعث شده شرکت مترو در این حوزه عقب‌ماندگی داشته باشد که خوشبختانه با حمایت‌های شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران معاونت حمل و نقل و ترافیک یک تیم را به صورت اختصاصی برای تحقق پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن در نظر گرفته است. این تیم در حال رایزنی و گفت‌وگو با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است تا تامین واگن نیز به نتیجه برسد.

او افزود: همچنین قرارداد تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی در مراحل تنظیم است و در صورت آغاز فعالیت شرکت متران، قرارداد دیگری نیز توسط این شرکت تنظیم و فعال می‌شود.

میدان کتاب بهترین نقطه برای آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰

در پایان علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه بعد از تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی برای پایتخت در انتهای سال ۹۸ و ابلاغ آن طی یک ماه گذشته مقدمات اجرای خط ۱۰ مترو تهران فراهم شده است، گفت: از میان ۴ خط تصویب شده در طرح جامع خط ۱۰ به دلیل پوشش خوبی که در بخش شرق به غرب شمال‌ تهران ایجاد می‌کند و نیز به دلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در مسیر این خط وجود دارد برای ما از اولویت اجرایی بیشتری برخوردار است.

او عنوان کرد: خط ۱۰ متروی تهران در مجموع از ۶ منطقه شهر تهران عبور می‌کند که منطقه ۵ و ۲۲ در این میان از مناطقی هستند که با ضعف شدید حمل و نقل ریلی درون شهری برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به این که این خط از قنات کوثر آغاز می‌شود، عنوان کرد: در ادامه با عبور از اتوبان شهید بابایی و صدر به سمت نمایشگاه بین‌المللی تهران، سعادت آباد، میدان کاج و میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به  منطقه ۵ رسیده و پس از عبور منطقه ۲۲ به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیرمی‌دهد. سپس از دریاچه چیتگر به سمت وردآورد می‌رود که این ایستگاه با خط ۵ تهران - کرج ایستگاه تبادلی است. 

او با بیان این که از۳  نقطه امکان آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ وجود دارد، گفت: یک نقطه ایستگاه وردآورد و نقطه دیگر خیابان پیامبر است. ایستگاه میدان کتاب گزینه سوم است که در حال حاظر دستگاه حفار TBM که برای لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد.

امام خاطرنشان کرد: این موضوع همراه با دلایل فنی دیگر باعث می‌شود که بهترین نقطه برای آغاز عملیات اجرای خط ۱۰ میدان کتاب باشد.

او در پایان گفت: خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۲ کیلومتر ۳۴ ایستگاه دارد که ۷ ایستگاه از این تعداد ایستگاه تبادلی محسوب می‌شود.

این مراسم با بازدید رئیس شورای شهر تهران و هیات همراه و نیز مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از محل و تونل توسعه شمالی خطوط ۷ و ۱۰ و ایستگاه‌های برج میلاد و شهید نواب صفوی به پایان رسید.

برای دیدن گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 1933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =