از آماده‌سازی بوستان‌ها در مناطق ۲۲ گانه و ۸ ورودی پایتخت تا استقرار کیوسک راهنما در ایستگاه‌های مترو

در آستانه سال جدید، معاونت‌های شهرداری تهران با هدف ایجاد نشاط اجتماعی در شهر و افزایش رضایت‌مندی شهروندان با ویژه برنامه‌های «استقبال از بهار» خدمات‌رسانی ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند که تا پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ ادامه دارد.

به گزارش شهر؛ در آستانه سال نو، معاونت‌های شهرداری تهران با انجام اقداماتی در حوزه شهر به استقبال بهار می‌روند. آماده سازی ۸ ورودی شهر تهران، ارتقاء زیبایی بصری شهر، دیوارنگاری، مرمت و جانمایی نمادهای نوروزی، تعمیر مبلمان شهری و بهسازی معابر سطح شهر از جمله برنامه هایی است که در مناطق مختلف در بخش خدمات شهری در دستور کار قرار گرفته است.
 
همچنین تورهای گردشگری و برنامه های ورزشی، سلامتی، تفریحی و اسکان مهمانان نوروزی دیگر برنامه های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی در نوروز ۱۴۰۱ را شامل می شود.

بر اساس این گزارش؛ بوستان های پایتخت در مناطق ۲۲ گانه با کاشت گل و درخت در بوستان ها، ایجاد فرش گل در حاشیه بزرگراه ها و معابر اصلی و بهسازی وسایل ورزشی و بازی کودکان در بوستان ها برای استقبال از بهار آماده می شوند.

طبق برنامه ریزی معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، توسعه جنگلکاری در اراضی پیرامون شهر، تحویل نهال به شهروندان، کاشت نهال در منازل شهروندان، جمع آوری کارگاه های غیرضروری و ترمیم دیوارهای حائل کارگاهی، برقراری گشت های منظم و استقرار گشت های ثابت و سیار به منظور نظارت بر سرویس رسانی ویژه تفرجگاه ها از اهم برنامه ها در حوزه های مختلف مناطق تهران است.

برپایی نوروزگاه‌ها و راه‌اندازی کاروان‌های شادی

یکی از برنامه های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ویژه تعطیلات نوروز، برپایی نوروزگاه ها و راه اندازی کاروان های شادی در مناطق مختلف شهری است. توجه ویژه به حوزه گردشگری شهری در تهران بعد از دو سال رکود به دلیل شیوع بیماری کرونا موضوع دیگری است که در برنامه های نوروز مدیریت شهری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

آماده سازی برای استقبال از بهار در قالب رنگ آمیزی جداره ها و استفاده از المان های شهری ویژه نوروز نیز توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران در پایتخت اجرا شده است و برپایی سفره های هفت سین در میادین بزرگ شهر با همکاری هنرمندان باعث شده تا زیبایی تهران در آستانه عید بیشتر شود.

گرامیداشت آیین نوروز در کشورهای فارسی زبان نیز از دیگر برنامه هایی است که در اراضی عباس آباد و برج میلاد تهران در قالب برنامه های فرهنگی اجرا می شود. همچنین شهرداری تهران با دعوت از وزرای فرهنگ ۱۰ کشور تصمیم دارد تا آیین باستانی نوروز را در بعد بین الملل به نمایش بگذارد.

آماده‌سازی بوستان‌ها و اجرای ۵۳۰ طرح فرش گل در حاشیه بزرگراه‌ها و معابر اصلی

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از جمله مجموعه های شهرداری تهران است که به دلیل وسعت وظایف و سازمان های زیر مجموعه خود، برنامه های متنوعی از افتتاح بوستان در مناطق به وسعت ۶۰ هکتار تا اسکان مسافران نوروزی را با همکاری مناطق شهری بر عهده دارد و این معاونت به مانند هر سال از ۲۹ اسفند ماه تا پایان تعطیلات با راه اندازی کاروان های گل حال و هوای نوروزی را به شهر باز می گردانند.

اجرای طرح جنگل کاری در پیرامون شهر تهران به مساحت ۱۲۵۰ هکتار، آماده سازی بوستان ها، اجرای ۵۳۰ طرح فرش گل در حاشیه بزرگراه ها و معابر اصلی و توزیع گل در میان مردم در ۱۵ میدان اصلی شهر از دیگر برنامه های این مجموعه است.

راه اندازی جشنواره گل لاله از جمله جشنواره های پر طرفدار شهرداری است که امسال نیز قرار است با کاشت ۱۷ گونه گل لاله در بوستان های شهر اجرا شود.

فروشگاه شهروند نیز جشنواره فروش فوق العاده را با ارائه تخفیفات گسترده کالایی اجرا می کند و این جشنواره به منظور تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز شهروندان برپا می شود. فروشگاه های بیهقی، بهرود، بوستان، صادقیه و آزادگان در ایام فروش فوق العاده به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می کنند .

اجرای فرش گل ۱۱۰۰ متری در ورودی باب الشهدا

سازمان بهشت حضرت زهرا(س) در حوزه آماده سازی این مجموعه با حال و هوای عید نوروز را نیز در دستور کار خود قرار داده و با اجرای فرش گل ۱۱۰۰ متری در ورودی باب الشهدا و کاشت ۲۵ هزار گل لاله در محوطه بهشت حضرت زهرا(س) این مجموعه را برای ورود به سال جدید آماده کرده است.

راه اندازی بازارچه فصلی در مجموعه بهشت حضرت زهرا(س) با ۲۰۰ غرفه برنامه دیگری است که ویژه عید نوروز می باشد که این سازمان ۲۰ غرفه از این بازارچه را در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار داده است.

برپایی سفره هفت‌سین با هدف ترویج فرهنگ و آیین‌های باستانی در مراکز پرتو

بیشتر برنامه های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی در گرمخانه ها، مراکز پرتو و سامانسراها اجرا می شود. امسال نیز با مشارکت مناطق ۲۲گانه، NGOها و موسسات مردم نهاد برنامه های متنوعی را تدارک دیده است که می توان به برپایی سفره هفت سین با هدف ترویج فرهنگ و آیین های باستانی در مراکز پرتو نام برد؛ امسال نیز ویژه برنامه نوروز مهربان که شامل برپایی سفره هفت سین، توزیع بسته معیشتی و برگزاری جشن تحویل سال نو در گرمخانه ها و سامانسراها می شود را با مشارکت خیرین اجرا می کند.

همچنین سازمان رفاه برای خانواده مددجویان نیز برنامه ای تحت عنوان «دل تکانی» در نظر گرفته که در قالب آن به خانواده مددجویان بهبود یافته سر می زند و هدایایی را برای تشویق این افراد به داشتن زندگی سالم اجتماعی به خانواده های آنها اهداء می کند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری با اتوبوس‌های گردشگری

ستاد گردشگری شهر تهران امسال سعی کرده تا تمامی برنامه های گردشگری ویژه عید شهرداری تهران و سایر نهادها را روی سامانه visit.thehran.ir قرار دهد. ستاد گردشگری شهر تهران ۳ ویژه نامه را تحت عنوان روایت تهران با موضوعاتی مانند روایت لاله زار به عنوان نخستین راسته فرهنگی و هنری شهر تهران، روایت شمیران نو به عنوان نخستین جاده گردشگری و خوش آب و هوای شهر تهران و قصه ۷ را منتشر کرده و نسخه الکترونیکی آن را روی سایت visit.thehran.ir قرار داده است.

بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری مناطق شهر تهران از دیگر برنامه های ستاد گردشگری است که به این منظور در مناطق ۱،۷،۱۱،۱۲ و ۲۲ اتوبوس های گردشگری مستقر شده اند تا شهروندان را به صورت رایگان در مسیرهای گردشگری جابه جا کنند.

همچنین ۱۰ اتوبوس گردشگری نیز در نظر گرفته شده تا تور حرم تا حرم را برگزار کند. در مسیر این تور ویژه که از حرم عبدالعظیم حسنی واقع در شهر ری و منطقه ۲۰ شروع می شود، بازدید کنندگان به میدان توپخانه می آیند و بعد از بازدید از امکان تاریخی این محدوده روانه امامزاده صالح واقع در منطقه یک می شوند. این تورها تا ۱۲ فروردین هر روز اجرا می شود و متقاضیان با مراجعه به سایت visit.thehran.ir می توانند ازساعات حرکت اتوبوس های گردشگری مطلع شوند.

برپایی کاروان های شادی در مناطق ۲۲گانه شهر تهران از دیگر برنامه های گردشگری در ایام عید نوروز است. همچنین در برخی از مناطق نمایشگاه اقوام و همچنین صنایع دستی برپا می شود.

جالب است بدانید که نوروزگاه ویژه کشور افعانستان نیز در منطقه۱۱  تهران برپا می شود که علاقه مندان به آیین نوروز در کشورهای فارسی زبان می توانند از این نوروزگاه دیدن کنند.

اسکان مسافران نوروزی تهران در پارک ها و بوستان های ورودی شهر از دیگر برنامه های گردشگری شهرداری تهران در نوروز ۱۴۰۱ است که این طرح با همکاری سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران برگزار می شود.

در کنار اجرای برنامه نوروزخوانی در سطح شهر، شهروندان و گردشگران می توانند از موزه های تحت پوشش وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و همچنین ۶۴ موزه تحت پوشش شهرداری تهران از ساعت ۹ الی ۱۷ بازدید کنند.

مهم‌ترین زیرمجموعه‌های معاونت حمل و نقل عمومی که عمده تمهیدات و وظایف ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی را برعهده دارند، شرکت بهره برداری مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی هستند.

استقرار ۱۱ کیوسک راهنما در ایستگاه‌های مترو برای گردشگران نوروزی

یکی از اقدامات شرکت بهره برداری مترو تهران در راستای جابجایی مسافران، اعزام قطارهای فوق العاده است. به گفته مهدی شایسته اصل مدیرعامل این شرکت؛ معمولاً برای روزهای پایانی سال به علت ازدحام مسافران در خطوط مرکزی شهر نظیر ایستگاه‌های پانزده خرداد، تئاتر شهر، امام خمینی (ره)، میدان انقلاب اسلامی، سعدی و ... اعزام قطارهای فوق العاده پیش بینی می‌شود.

البته به جز سرویس رسانی در مترو و باتوجه به ازدیاد مسافران در این روزها، اقدامات فرهنگی دیگری نیز در دستور کار اجرایی قرار گرفته است. ۱۱ گروه عمو نوروز و ننه سرما از ساعت ۱۱ تا ۱۴ در سکوهای مترو حضور دارند و به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین ۱۱ کیوسک راهنما برای گردشگران نوروزی در ایستگاه‌های مترو پیش‌بینی شده است. این کیوسک‌ها در ایستگاه‌ها بر اساس قرارگیری در مسیر اماکن گردشگری واقع در مناطق یک، ۱۲ و ۲۰ انتخاب شده‌اند.

با توجه به اهمیت توجه به فرهنگ اقوام ایرانی در دوره مدیریت شهری جدید، قرار است که در ایام نوروز شاهد اجرای موسیقی سنتی اقوام از جمله ترکی، خراسانی، تالشی و دیگر شهرهای کشور باشیم و گروه‌های موسیقی استقبال از بهار استان‌ها و اقوام مختلف در ایستگاه‌های مترو به اجرای قطعات می‌پردازند.

باتوجه به افزایش آمار استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس در روزهای پایانی سال، از حداکثر ظرفیت اتوبوس‌های فعال استفاده می‌شود تا با توجه به شلوغی و ازدحام معابر، بهترین خدمات رسانی صورت گیرد. علاوه بر به‌کارگیری ظرفیت حداکثری ناوگان، طرح «استقبال از بهار» در پایانه‌ها، توقفگاه‌ها، سامانه‌ها و مراکز تعمیرگاهی در حال اجراست. نظافت و رسیدگی به وضعیت فعالیت اتوبوس‌ها از دیگر اقدامات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است.

نظارت ویژه بر عملکرد تاکسیران‌ها در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان

مطابق سنوات گذشته دفاتر تاکسیرانی مناطق ۲۲ گانه در آماده باش کامل هستند و نظارت ویژه بر عملکرد تاکسیران‌ها به منظور سرویس رسانی مضاعف و مطلوب به شهروندان در دستور کار قرار دارد.

همچنین باتوجه به ازدحام مسافران، نظارت کاملی بر طرح فاصله گذاری اجتماعی در اماکن اعم از داخل خودروهای تاکسی و استفاده از ماسک توسط تاکسیران‌ها، مسافران و تمامی کارکنان عملیات و دفتری مناطق انجام می‌شود.

برپایی سفره‌های هفت‌سین و برگزاری جشنواره‌ها در نقاط مختلف شهر

در این خصوص گفتنی است که در مناطق ۲۲ گانه و سایر ادارات و سازمان های مرتبط با شهرداری تهران نیز اقداماتی صورت گرفته است که به برخی از این موارد به اختصار اشاره می کنیم؛ در منطقه ٨، جشنواره بادبادک‌ها در راستای طرح‌ استقبال از بهار در باغ موزه مینیاتور با حضور شانزده کودک کار برگزار شد؛ همچنین در منطقه ۱۲ آذین‌بندی‌ها، برگزاری جشنواره‌های تخم‌مرغ‌های رنگی و برپایی سفره‌های هفت‌سین به مناسبت فرارسیدن نوروز ۱۴۰۱ به اجرا درآمد.

در راستای استقبال از بهار و پویش «آمد بهار جانها»، طراحی و اجرای دیوارنگاری در محور خیابان دماوند حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا چهارراه تهرانپارس توسط شهرداری منطقه ۱۳ اجرایی و در منطقه ۱۵ نیز تحولی در محور مواصلاتی امام رضا (ع) در ورودی جنوب شرق پایتخت همزمان با نوروز ۱۴۰۱ ایجاد شد.

انتهای پیام/

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
کد خبر: 19347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =