استقبال سازمان شهرداری ها از تدوین شاخص های رتبه بندی شهرها

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از استقبال سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برای تدوین وتصویب شاخص های رتبه بندی شهرها در کشور خبر داد.

به گزارش شهر به نقل ار روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران محمد حسین بوچانی با بیان این مطلب افزود: بر اساس تکلیفی که شهردار تهران در شورای معاونین خود بر عهده مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار داده است، موضوع رتبه بندی و سنجش شهر تهران به عنوان یکی از طرح های پژوهشی مهم از سوی این مجموعه با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مکلف به تعیین شاخص های اسکن و رتبه بندی شهر تهران شده است، ادامه داد: در بررسی های اولیه مشخص شد به رغم آنکه نزدیک به 5 دهه است که از نظام برنامه ریزی در کشور استفاده می شود، اما تا این لحظه متاسفانه هیچ شاخصی برای سنجش وضعیت پیشرفت شهرها تدوین و به تصویب نرسیده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بیان کرد: در واقع مشخص نیست مجموعه کارهایی که برای پیشرفت شهرها توسط شهرداری ها انجام می شود، آیا آنها را به سمت پایداری و شکوفایی سوق می دهد یا این اقدامات، شهرها را به سوی یکسری از نابسامانی های اجتماعی سوق می دهد.

او با اشاره به اینکه در دنیا موضوعات مربوط به رتبه بندی و سنجش وضعیت کیفیت شهرها سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: در حال حاضر برخی از موسسات و نهادهای بین المللی وظیفه اسکن و رتبه بندی شهرها را بر اساس شاخص هایی که وجود دارد، برعهده دارند.

بوچانی با بیان اینکه شهرهای ایران برای قرار گرفتن در این رتبه بندی های بین المللی و استفاده از شاخص ها با مشکلاتی روبه رو هستند، گفت: نخست آنکه متناسب با شاخص هایی که در رتبه بندی های بین المللی وجود دارد، در شهرها داده و اطلاعات مورد نیاز تهیه و گزارش داده نمی شود به همین دلیل در رتبه بندی های بین المللی شهرهای ما به ویژه شهر تهران یا در رتبه های پایینی قرار دارند و یا اصلا حضور ندارند.

به اعتقاد او وضعیت کنونی شهر تهران در رتبه بندی های بین المللی به معنای بد بودن آن نیست، بلکه به این معناست که خودمان را در معرض رتبه بندی و رصدهای بین المللی قرار نداده ایم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و برخی مراکز علمی دیگر مطالعات خوبی را در این زمینه انجام داده ایم، افزود: نخستین کاری که انجام می دهیم تنظیم شاخص پیشرفت شهری در ایران است.

این شاخص ها به نحوی با توجه به مقتضیات شهری در کشور تهیه می شود تا مشخص شود شهرداری ها چه وظایفی دارند و آیا عملکرد شهرداری ها بر مبنای این شاخص ها اثرگذار است، یا خیر. وی ادامه داد: اگر این شاخص ها تنظیم و تصویب شود، هر شهری در داخل کشور می تواند بر اساس آن وضعیت خود را سنجیده و میزان پیشرفت خود را در هر سال ارزیابی کند. درگام بعدی حتی شهرها در کنار یکدیگر می توانند وضعیت پیشرفت خود را ارزیابی کنند.

محمد حسین بوچانی با بیان اینکه اخیرا در این رابطه جلسه ای با رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار شده است، یادآور شد: در این جلسه طرح موضوع کردیم و از این طرح استقبال خوبی توسط آقای جمالی نژاد انجام و مقرر شد که این طرح یا از طریق وزارت کشور و یا ازسوی شهردار تهران در هیات دولت مطرح شود تا شاخص های تدوین شده مورد تایید و تصویب قرار گیرد.

در گام بعدی نیز قرار شد تا مرکز مطالعات در قالب یک نرم افزار ابتدا وضعیت شهرداری های کلانشهرها، مراکز استانی و شهرهای با جمعیت بالای 100 هزار نفر را مورد ارزیابی قرار دهد. در واقع شهرداری ها بر اساس شاخص هایی که اعلام می شود، داده های مورد نیاز را تهیه می کنند تا در انتها مشخص شود هر کدام نسبت به دیگری در چه وضعیتی قرار دارند.

او با اشاره به اینکه شاخص های سنجش شهرها عینی مانند بررسی وضعیت فضای سبز و شاخص های ذهنی مانند وضعیت اعتماد مردم به شهرداری ها است، بیان کرد: این شاخص ها متناسب با مقتضیات شهری ما تنظیم شده است اما از شاخص های بین المللی نیز غافل نشده ایم. اگر برای اولین بار موفق شویم شاخص های سنجش شهرها را تنظیم کرده و به تصویب برسانیم، می توانیم مدعی شودیم که یک کار ماندگار در مدیریت شهری شکل گرفته است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تاکید کرد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم تا شاخص های رتبه بندی شهرها را بر اساس مقتضیات داخل کشور تهیه کنیم، نبود مدیریت واحد شهری در ایران بودبه همین دلیل نمیتوانستیم از شاخص های بین المللی در گام نخست برای رتبه بندی شهرها استفاده کنیم. در ابتدا تصمیم گرفتیم به سمت ایجاد شاخص های شهری ملی در ایران برویم تا بتوانیم شهرها را بر اساس این شاخص ها با خود و بعد با شهرهای دیگر رتبه بندی کنیم در گام بعدی این امکان وجود دارد تا از شاخص های ملی و بین المللی به صورت ترکیبی استفاده کنیم.

۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =