روز توجه به طبیعت را به روز نابودی آن تبدیل نکنیم

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به رعایت چند نکته محیط زیستی به مناسبت ١٣ فروردین و همراهی شهروندان تاکید کرد: روز توجه به طبیعت را به روز نابودی آن تبدیل نکنیم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری بیان کرد: ۱۳ فروردین ماه روز انس با طبیعت نامگذاری شده، روزی که به رسم دیرین و سنت پدرانمان به دامان طبیعت پناه میبریم. سنتی نیک و زیبا که می بایست با نگاه مراقبت و حفاظت از محیط زیست برگزار شود. چراکه اگر در روز طبیعت اقدامات ما باعث آسیب به محیط زیست و تخریب آن شود، همان داشته های طبیعی و سرمایه های محیط زیستی برجای مانده نیز از بین خواهد رفت و روز توجه به طبیعت به روز نابودی آن تبدیل می شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آموزه های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی در راستای حفظ و حراست از طبیعت، گفت: با توجه به فصل گلدهی گیاهان و زایش حیوانات در فصل بهار، محل اسکان خود در روز طبیعت را طوری انتخاب کنیم که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد. همچنین از آزار و اذیت حیوانات خودداری کرده و آرامش آن ها را برهم نزنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در روز طبیعت تا حد امکان از غذاهای آماده که نیاز به پخت ندارند استفاده و از روشن کردن آتش در کنار درختان صرف نظر کنیم. در صورت نیاز به آتش، حتی المقدور از زغال آماده به جای شکستن سرشاخه درختان و درختچه ها استفاده کرده و حتما در انتها، خاکستر را با آب و خاک بپوشانیم تا به طور کامل آتش خاموش شود. همچنین در صورت مواجه شدن با هرگونه آتش سوزی در جنگل و بوستان ها، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کرده و در صورت لزوم به مراکز آتش نشانی یا منابع طبیعی اطلاع دهیم.

انصاری در خصوص مدیریت پسماند در روز طبیعت گفت: حتما کیسه زباله جهت جمع آوری زباله ها در پایان روز همراه خود داشته باشیم و از رها کردن زباله ها در جنگل، ساحل، کنار رودخانه ها، مناطق کوهستانی و چشم اندازهای طبیعی بپرهیزیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار خودداری از هرگونه شکار و صید حیات وحش و حمل ادواتی چون تبر، اره و تور صیادی در روز طبیعت را از دیگر نکات مهم برشمرد و افزود: زیباتر است به جای شکار حیوانات و چیدن گل و گیاه، با ثبت تصاویر، از آن ها لذت ببریم. همچنین ماهی قرمز سفره هفت سین را در آب های جاری و رودخانه ها رها نکنیم چراکه این ماهی غیربومی است و می تواند تهدیدی جدی برای اکوسیستم های طبیعی باشد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست کشور عزیزمان نیازمند همراهی و احساس مسئولیت همه مردم است، گفت: خداوند را به واسطه نعمت های بیشماری که بی منت در اختیارمان قرار داده شاکر باشیم و نگذاریم روزی فرا رسد که نتوانیم از مواهب این طبیعت زیبا بهره مند شویم. تلاش کنیم با دیدبانی طبیعت، این میراث گرانبها را بدون آلودگی و تخریب به نسل های آتی و فرزندانمان هدیه دهیم.

انتهای پیام

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 19624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =