به دنبال تصویب لایحه‌ای برای پدیده فرونشست از سوی شورای عالی استان‌ها هستیم

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سالی یک الی دو متر سطح دسترسی ما به آبخوان‌ها پایین‌تر می‌رود و نشان دهنده این است که هر چقدر سطح دسترسی به آب پایین‌تر می‌رود آبخوان‌ها تهی از آب می‌شوند و ریزش رخ می‌دهد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تشکیل کمیته تحقیق فرونشست زمین در شورای شهر تهران گفت: بحث فرونشست در تهران به‌ویژه در جنوب و جنوب غرب تهران بسیار جدی است. در همین راستا تحقیقات و مطالعات قبلی را استخراج کردیم اما متاسفانه در هیچ کدام از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و بخش‌های مختلف در کشور مصوبه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت فرونشست در کشور تصویب نشده است و عملا هیچ کاری انجام نمی‌شود.

اقدامات برای فرونشست در کشور در حد گفتار درمانی بوده است

وی ادامه داد: تنها تحقیقاتی انجام و جلساتی برگزار و گفتار درمانی شده است و بس.

آقامیری با اشاره به جمع آوری اطلاعات در زمینه فرونشست و نامه نگاری با دانشگاه‌ها و چند وزارتخانه در این زمینه گفت: در شورای شهر اطلاعات را جمع آوری کردیم و به تمام دانشگاه‌هایی که فکر می‌کردیم در این زمینه موثر هستند و کار تحقیقاتی انجام داده‌اند از جمله دانشگاه تهران، شریف، علم و صنعت و حتی دانشگاه آزاد و مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز پژوهش‌های شهرداری، سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری و سه وزارتخانه راه و شهرسازی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نامه زدیم و درخواست کردیم کسانی را که در این زمینه کار کرده اند به ما معرفی کنند و یا نتیجه مطالعات خود را در اختیار ما قرار دهند.

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل ادامه داد: اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف به شورا آمدند و برخی از دانشگاه‌ها موضوع را خیلی جدی نگرفتند و ابتدا تنها یک استاد را برای گفت و گو فرستادند و وقتی دیدند موضوع جدی است، اساتید مختلفی که در این موضوع کار کرده‌اند را معرفی کردند و در جلسات حضور پیدا کردند.

نامه محرمانه برخی مراکز دولتی درباره وضعیت فرونشست در کشور

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها گفت: حتی برخی از مراکز دولتی نامه محرمانه زدند و اطلاعات محرمانه‌ای درباره وضعیت فرونشست کشور ارائه دادند که چقدر وضعیت بغرنج است و متاسفانه هیچکس کاری انجام نداده است.

آقامیری با بیان اینکه در شورای شهر برنامه داریم تا این جلسات را ادامه دهیم اظهار کرد: حتی با دانشگاه‌های خارج از کشور که مساله فرونشست را داشته‌اند و با اقداماتی از آن جلوگیری کردند نیزدر حال نامه نگاری هستیم.

وی افزود: در نهایت در شش ماهه اول سال جاری همایش‌هایی را برگزار می‌کنیم با حضور گروه‌های مختلف تا به یک شرح وظایفی برسیم از جمله برای شهرداری تهران.

تلاش برای تدوین و تصویب لایحه‌ای برای فرونشست در مجلس از طریق شورای عالی استان‌ها

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به تصمیم برای تدوین یک لایحه درسطح ملی گفت: برای اینکه بتوانیم این اقدام را در سطح ملی انجام دهیم آنرا به شورای عالی استان‌ها بردیم و از طریق شورای عالی استانها در حال پیگیری موضوع فرونشست هستیم تا در نهایت لایحه‌ای در شورای عالی استان‌ها تنظیم و به مجلس برود و یک متولی پیدا کند. وقتی لایحه در مجلس مصوب شود الزام قانونی پیدا می‌کند و همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران ملزم به اجرای آن می‌شوند و براساس اولویت مناطق درگیر با این پدیده بودجه در نظر می‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه باید یک کار ملی در کشور ما انجام شود با اشاره به مساله فرونشست در ایران و دیگر کشورها بیان کرد: فرونشست در کشور ما روز به روز در حال پیشرفت است و کسی احساس فاجعه نمی‌کند. در کشورهای اروپایی اگر سالی یک تا چهار سانتی متر فرونشست رخ دهد وضعیت بحرانی اعلام می‌کنند در حالی که الان در کشور ما بین ۲۵ تا ۳۵ سانت در سال در دشت ورامین فرونشست رخ می‌دهد و هیچکس اعلام بحران و فاجعه نمی‌کند و انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است.

سالانه یک الی دو متر سطح دسترسی به آبخوان‌ها در تهران پایین‌تر می‌رود

آقامیری تاکید کرد: آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمین ما اکنون در حال از بین رفتن است و ما با بحران آب روبرو می‌شویم. در حالی که این آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمین طی چندین هزار سال ایجاد شده است و از بین رفتن آن‌ها نسل‌ها طول می‌کشد تا دوباره ایجاد شود.

وی در پاسخ به اینکه اکنون چند درصد از آبخوان‌های تهران از بین رفته است عنوان کرد: مشخص هست که آبخوان‌ها در کجاها قرار دارد اما اینکه چقدر از آبخوان‌های تهران از بین رفته مشخص نیست. همینکه سالی یکی دو متر سطح دسترسی ما به آبخوان‌ها پایین‌تر می‌رود، نشان دهنده این است که هرچقدر سطح دسترسی به آب پایین‌تر می‌رود آبخوان‌ها تهی از آب می‌شوند و ریزش رخ می‌دهد.

پایان پیام/

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کد خبر: 19753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =