بازطراحی ورودی‌های جنوبی، شرقی و غربی پایتخت

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از بازطراحی سه ورودی مهم شهر تهران در راستای بهبود فضای پایتخت و ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، رضا صیادی از طراحی و اجرا و ساخت سه ورودی شهر تهران خبر داد و گفت: مبادی ورودی، نخستین فضای شهری است که هر فرد هنگام ورود با آن مواجه می‌شود. بنابراین، نخستین تصویری است که از یک شهر در ذهن فرد شکل می‌گیرد. بدیهی است که این تصویر ذهنی در ارزش گذاری مخاطب بر کیفیت محیطی شهر از طریق پیش داوری بسیار تأثیرگذار است و بر همین مبنا نیز اقداماتی در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.
او ادامه داد: ورودی شهر، مفصل اتصال دهنده فضای ساخته شده شهر با فضای طبیعی خارج از آن است. در واقع فضای ورودی، معرف شخصیت شهر و عنصر هویت بخش آن است اما متأسفانه فضاهای ورودی شهرهای امروز ما، فاقد عناصر هویتی، ساختار مشخص و متمایز هستند.
مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد: امروزه اغلب ورودی‌های شهر دارای آلودگی، اغتشاش بصری و کاربری‌هایی با سیمایی نامطلوب هستند. اغلب این ورودی‌ها، فضاهایی نامناسب مانند ساختمان‌های فرسوده، گاراژها و تعمیرکاری‌ها، کاربری‌های نظامی، انبار مصالح، اسقاطی اتومبیل، فضاهای متروکه و ... را تشکیل می‌دهند. این امر نیز سبب شده که ورودی‌ها غالباً فاقد جذابیت بصری باشند و در القای مفهوم ورود و خروج ناتوان عمل کنند. در واقع این عناصر در کنار یکدیگر سبب شده که انگیزه‌ای برای ورود به شهر ایجاد نشود. نقطه ضعف دیگر این ورودی‌ها در تبدیل جریان‌های ترافیکی برون شهری به درون شهری و تداخل حرکت‌های سواره و پیاده است که بسیار ناکارآمد و ناتوان هستند.
صیادی بر لزوم طراحی و ایجاد مبادی ورودی جدید تأکید کرد و گفت: با توسعه سریع شهر تهران به سمت بیرون، ورودی‌ها و دروازه‌های قدیمی شهر تهران کارکرد خود را از دست داده و تبدیل به عناصری صرفاً میراثی و نمادین در درون شهر شده‌اند. بنابراین فضای جدید شهر، طراحی و ایجاد مبادی ورودی متناسب با آن را می‌طلبد.
او با اشاره به برنامه ریزی این امر در بلند مدت، بیان کرد: در سال ۱۳۸۸ پروژه مطالعاتی ساماندهی مبادی پنج‌گانه تهران در دستور کار شهرداری قرار گرفت و سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مسئول انجام این مطالعات شد. در این برنامه ورودی‌های جنوبی نظیر تهران ـ قم ،  تهران ـ ساوه، تهران -گرمسار، و ورودی شرقی تهران ـ دماوند، و ورودی غربی تهران – کرج در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه  علی رغم اهمیت موضوع ، طراحی به مرحله اجرا نرسید و کار همچنان عملیاتی نشده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: با توجه به مأموریت‌های محوله به سازمان زیباسازی شهر تهران و همچنین مفاد اساسنامه این سازمان، تمرکز بر اقدامات پیرامون فضاهای شهری به جهت منتفع شدن عامه مردم بسیار حائز اهمیت است. بر همین مبنا نیز امسال طراحی و اجرای حداقل سه ورودی شهر تهران شامل ورودی‌های جنوب، شرق و غرب در دستور کار قرار گرفته است.
صیادی اجرای این طرح را دارای ابعادی گسترده خواند و تصریح کرد: اجرای این طرح سبب ایجاد عرصه‌هایی کاربردی و کارآمد، با هویت و برخوردار از منظر مطلوب شهری در مبادی تهران می‌شود. نکته دیگر نیز تحقق مصوبات طرح جامع شهر تهران است که با اجرایی شدن این طرح محقق می‌شود.
او درباره دلایل بررسی مجدد این طرح، گفت:  شهر مانند موجودی زنده مدام در حال تغییر است. بنابراین مطالعات اولیه‌ای که در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان‌های دیگر انجام شده، نیازمند بررسی و بازنگری مجدد و ارائه طراحی فضای شهری در محورهای مطرح شده است زیرا طرح نهایی باید علاوه بر نشان دادن ورودی شهر، قابلیت ایفای نقش به عنوان یک فضای عمومی را برای ارائه خدمات به مسافران و شهروندان داشته باشد.

انتهای پیام 

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 19781

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =