تولید برق از زباله در سال جاری/جابه جایی محل دفن زباله پایتخت نشینان به کجا رسید؟

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص جابه‌جایی محل دفن زباله پایتخت‌نشینان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، سال‌هاست که زباله تهرانی ها به سمت آراد کوه می‌رود؛ اما مدتی است که  با آغاز بهره‌برداری از مرکز پسماندهای حجیم زباله در منطقه ۱۸ شهرداری تهران میزان زباله‌های ورودی به آرادکوه کاهش پیدا کرده است.

تکنولوژی فعلی در تهران در زمینه زباله ما در خیلی از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد، ولی شهرداری به دنبال این است که استحصال انرژی از پسماند را افزایش دهد و در این زمینه وعده‌های داده شده است.

مدیریت جدید شهری به دنبال فرهنگسازی در زمینه تفکیک پسماند در مبدأ است چرا که اگر تفکیک به درستی انجام نشود دچار مشکلات جدی  خواهیم شد.

همچنین ماجرای جمع آوری مخازن زباله مطرح شده و باید دید مدیریت جدید شهری در این زمینه چه اقداماتی انجام خواهد داد.

طرح جامع مدیریت پسماند در تهران تصویب شده و تمام کارها بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند پیش‌بینی شده است.

قبلا شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت غرفه‌های بازیافت و وانت‌های ملودی پسماندهای خشک را جمع آوری می کرد اما حالا از سامانه ۱۳۷ کمک گرفته است.

باید با استفاده از زباله‌سوزهای جدید، استفاده از تبدیل پسماند به انرژی در قالب تبدیل پسماند و ایجاد ایستگاه های میانی می‌توان اقدامات مناسبی در شهر انجام داد.

یکی از معضلات جدی در تهران بحث زباله گردها است مشکلی که تاکنون حل نشده است و برخی مدیران معتقدند که اگر فکری به حال سطل های زباله کرد دیگر این معضل هم حل خواهد شد.

در خصوص آخرین وضعیت تفکیک زباله از مبدا، زباله گردی، تولید گاز متان، مخازن زباله و ... با محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از آسیب‌های جدی در کلان شهر تهران معضل زباله‌گردی است، این مشکل سالیان سال است که به قوت خود باقی است. چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل در پایتخت دارید؟ همچنین در خصوص مارکت پسماندها و غرف جمع‌آوری پسماند توضیح دهید. در خصوص  ارتباط مردمی در سامانه ۱۳۷  هم توضیح دهید.

 ۴۵۴ غرفه در سطح شهر تهران در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک وجود دارد/بحث زباله‌گردی یکی از آسیب‌های جدی در شهر است/با مناطق جلسه گذاشتیم

در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک اقداماتی صورت گرفته است. ۴۵۴ غرفه در سطح شهر تهران در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک وجود دارد. برخی مناطق به صورت الگو از این غرف استفاده می‌کردند. با جلسات متعددی که داشتیم در مناطق بیست‌ودوگانه قرار شد اقدمات خوبی در زمینه جمع‌آوری پسماند صورت گیرد.

بحث زباله‌گردی یکی از آسیب‌های جدی در شهر است برای رفع این مشکل باید زیرساخت‌ها ایجاد شود. البته ما به دنبال این هستیم که مشارکت مردم را هم بیشتر کنیم و با توسعه زیرساخت‌ها و افزایش غرف پسماند بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم و مشکلات زباله‌گردی را هم برطرف کنیم. 

در برخی مناطق غرفی داریم که شهروندان در ازای دادن پسماند گل و گیاه دریافت می‌کنند/تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲ غرفه مارکت پسماند در مناطق  اضافه کردیم

ما طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را داریم که براساس آن حرکت می‌کنیم. در هر منطقه یک غرفه‌ای داریم که افراد وقتی زباله‌های قابل بازیافت را بدهند به جایش می‌توانند گل و گیاه دریافت کنند. ما تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲ غرفه مارکت پسماند در مناطق بیست و دوگانه اضافه کردیم.

در گذشته شهرداری با استفاده از ظرفیت غرفه‌های بازیافت و وانت‌های ملودی پسماندهای خشک را جمع آوری می کرد/ شهروندان می توانند با تماس با سامانه ۱۳۷، تقاضای خود برای جمع‌آوری پسماند را ثبت کنند

همچنین در سامانه ۱۳۷ هم کد ۷ را اختصاص به ارتباط مردم از طریق تماس تلفنی داده‌ایم. قبلا شهرداری تهران تلاش می کرد که با استفاده از ظرفیت غرفه‌های بازیافت و وانت‌های ملودی پسماندهای خشک را جمع آوری کند البته این اقدامات به تنهایی کافی نبود به همین دلیل، با برنامه ریزی صورت گرفته شهروندان می توانند با تماس با سامانه ۱۳۷، تقاضای خود برای جمع‌آوری پسماند را ثبت  کنند و پس از آن، شهرداری‌های مناطق در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهند و شهروندان در ازای تحویل پسماند خشک می‌توانند ما به ازای ارزش ریالی آن را دریافت یا از بسته‌های تشویقی شامل کیسه زباله، گل و ... استفاده کنند.

قطعا با مشارکت شهروندان می‌توانیم گام‌های بلندی برای تفکیک خوب پسماند خشک برداریم/حفظ محیط زیست از اولویت‌هاست

باید میزان تفکیک پسماند از مبدا را افزایش دهیم و با این اقدام  امکان فعالیت زباله‌گردها هم محدود شود؛ قطعا با مشارکت شهروندان می‌توانیم گام‌های بلندی برای تفکیک خوب پسماند خشک و در نهایت حفظ محیط زیست  برداریم و البته باید زیر ساخت‌های هم فراهم شود.

در زمینه زیرساخت‌ها دچار کمبود هستیم/با مشارکت شهروندان می توانیم گام‌های بلندی برای تفکیک پسماند خشک انجام دهیم

همچنین در برخی از مناطق، بحث بیمه زباله قابل بازیافت را پیگیری می‌کنیم؛ ما در زمینه زیرساخت‌ها دچار کمبود هستیم وباید زیرساخت‌ها را افزایش داده و همچنین مشارکت شهروندان را افزایش دهیم.

انتقاداتی از سوی برخی از کارشناسان در حوزه رفت و روب  مطرح شده است. چه برنامه‌ای برای جمع‌آوری زباله‌ها در تهران دارید و همچنین در بحث نظارتی چه اقداماتی انجام خواهید داد.

براساس گزارش‌های  ۱۳۷ شرایط خوب بوده و افزایش رضایتمندی را  در حوزه رفت و و روب داشته‌ایم

در حوزه رفت و روب تلاش کرده‌ایم که نظارت را افزایش دهیم و البته اقداماتی هم صورت گرفته است. براساس گزارش‌های  ۱۳۷ شرایط خوب بوده و افزایش رضایتمندی را داشته‌ایم. البته برنامه‌هایی در این زمینه داریم و تأکید می‌کنم که در حوزه مدیریت پسماند براساس طرح جامع حرکت می‌کنیم.

مدتی است که مسئولیت جمع‌آوری حیوانات موذی در شهر تهران از شرکت ساماندهی مشاغل شهر به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است. چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

یک ماه است که مسئولیت جمع‌آوری حیوانات موذی به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است/برای کاهش جمعیت موش سم خریدیم/ماجرای سگ‌های ولگرد

بله مسئولیت جمع‌آوری حیوانات موذی تهران از شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است. با تمام توان سعی می‌کنیم که در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهیم. حدود یک ماه است که این مسئولیت واگذار شده است؛ با ارتباط با مراکز مختلف مثل محیط زیست و وزارت بهداشت این حوزه را مدیریت می‌کنیم، البته سگهای ولگرد هم در این حوزه قرار دارند که باید برای نگهداری آنها هم فکری کنیم.

سموم خریداری شده برای موش ها تأیید وزارت بهداشت را خواهد داشت/توزیع سم موش در مناطق ۲۲ گانه

برای کاهش جمعیت موش هم یکسری سموم خریداری شده است که البته سعی می‌کنیم بهترین خرید را در این زمینه انجام دهیم تا تأثیرگذاری مناسبی بر روی کم کردن جمعیت موش‌ها داشته باشد و حتماً سموم خریداری شده تأیید وزارت بهداشت را خواهد داشت. ما سمومی را خریداری کرده‌ایم و در مناطق بیست‌ودوگانه توزیع کرده‌ایم. 

مدیریت جدید شهری اعلام کرده که برنامه دارد زباله کمتری به سمت آرادکوه حرکت کند. در سال جاری چقدر این امر محقق می‌شود و چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

 مقدار کمی زباله را به سمت آرادکوه هدایت می‌کنیم/برنامه‌ داریم که زباله‌ها را با تکنولوژی روز تعیین تکلیف کنیم/ برنامه داریم که زباله‌های ریجکتی را هم تبدیل به برق کنیم/ماجرای ایستگاه میانی زباله

ما به دنبال ایجاد فاینال‌سازی در مبدأ هستیم و  از مجتمع‌های نوین پردازش استفاده خواهیم کرد  تا میزان کمتری زباله به سمت آرادکوه برود. همچنین سیستم‌های ام‌آر اف (ایستگاه‌های میانی بازیافت) در بحث تفکیک و پردازش اقدامات مؤثری انجام می‌دهند.

ما در فاینال‌سازی از تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنیم و مقدار کمی زباله را به سمت آرادکوه هدایت می‌کنیم و الباقی زباله تعیین تکلیف می‌شوند. زباله‌ها با کامیون به ایستگاه‌های ام‌آراف می‌آیند و در آنجا کار پردازش انجام می‌شود. زباله قابل بازیافت تفکیک می‌شود و مقدار کمی زباله به سمت آرادکوه می‌رود. ما برنامه‌ داریم که زباله‌ها را با تکنولوژی روز تعیین تکلیف کنیم و زباله‌های ریجکتی را هم تبدیل به برق کنیم.

برنامه داریم در سال ۵۰۰ غرفه بازیافت ایجاد کنیم و باید  به ۱۲۰۰ غرفه پسماند در سطح شهر برسیم  / باید زباله تر و خشک جدا شود

برنامه توسعه زیرساخت‌ها و همچنین مشارکت شهروندان را داریم. باید زباله تر و خشک جدا شود. البته اپلیکیشین‌هایی در این زمینه ایجاد شده است و مشوق‌هایی گذاشته‌ایم و برنامه داریم در سال ۵۰۰ غرفه بازیافت ایجاد کنیم و باید به ۱۲۰۰ غرفه پسماند در سطح شهر برسیم و در حال حاضر ۴۵۴ غرفه داریم.

تولید گاز متان از زباله به کجا رسید؟

تولید برق از زباله در سال جاری/قرارداد با یکی از کشورهای آسیایی بسته می‌شود

قراردادی برای تولید گاز متان داریم تا بتوانیم گاز متان را استخراج کنیم و به برق تبدیل کنیم؛ در سال جاری این قرارداد با یکی از کشورهای حوزه آسیایی بسته می‌شود.

آیا در سال جاری میزان بودجه سازمان مدیریت پسماند افزایش پیدا کرده است؟ چقدر از بخش خصوصی استفاده خواهید کرد؟

ایجاد مشوق برای جذب بخش خصوصی/افزایش بودجه پسماند در سال جاری

بله عددی افزایش پیدا کرده است. اما ما باید از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کنیم و مشوق‌ها به گونه‌ای باشد که برای بخش خصوصی هم جذابیت داشته باشد؛ برنامه‌هایی در سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در سال جاری داریم که امیدواریم بتوانیم آنها را اجرا کنیم. 

خرید زباله‌سوز در تهران به کجا رسید؟ آیا در سال جاری این امر محقق می‌شود؟

در بسیاری از کشورها از زباله‌سوز استفاده می‌شود/ استفاده از تکنولوژی که به محیط زیست کمترین آسیب را وارد می کند

شاید زباله‌سوز اولویت نباشد اما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داریم. در بسیاری از کشورها از زباله‌سوز استفاده می‌شود اما اولویت ما این است که از تکنولوژی استفاده کنیم که به محیط زیست کمترین آسیب را وارد کند.

مدتهاست که بحث جابجایی آرادکوه مطرح است. آیا در سال جاری این امر محقق می‌شود؟

شرکت مشاور روی طرح جابه جایی آرادکوه کار می کند/محیط زیست باید جانمایی در این زمینه را انجام دهد/برای زیرساخت‌های آرادکوه ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده و اگر آرادکوه را جابجا کنیم قطعا عدد بزرگتری می‌خواهد

طبق برنامه طرح جامع مصوب گفته‌اند که جابجایی صورت گیرد و محیط‌زیست هم جانمایی کند. البته شرکت مشاور روی این زمینه در حال کار است و در چند ماه آینده خروجی مشخص می‌شود.

اینکه آرادکوه به نقطه دیگری برود درست نیست ما باید سعی کنیم که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود. طرح جانمایی مرکز جدید در حال مطالعه است. برای زیرساخت‌های آرادکوه ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و اگر بخواهیم آرادکوه را جابجا کنیم قطعا عدد بزرگتری می‌خواهد. ما نباید این مکان را به  جای دیگری ببریم و نقطه دیگری را آلوده کنیم. باید فکری کنیم که زباله کمتری به آرادکوه بیاید و همچنین تفکیک از مبدأ به درستی انجام شود.

سال‌هاست که ماجرای بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه مطرح است و هر بار یک سازمان مقصر می‌شود. برخی می‌گویند که یکی از مقصرین اصلی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه آرادکوه است، در این‌باره توضیح دهید.

بوی نامطبوع مسیر فرودگاه سه چهار سال است ایجاد شده/میزان زباله در چند سال گذشته کمتر شده است/عوامل مختلفی در زمینه بوی نامطبوع وجود دارد

فرودگاه امام خمینی(ره) از سال ۸۵ افتتاح شده است و بوی نامطبوع سه چهار سال است که در این مسیر ایجاد شده. ما اقدام اختصاصی در چند سال گذشته انجام ندادیم که باعث انتشار بو شود. تازه میزان زباله هم کم شده است؛ عامل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که باید محیط زیست گزارش آن را بدهد. 

قرار بود مخازن زباله جمع‌آوری شود آیا این امر در سال جاری رخ می‌دهد؟

نباید ادعا کنیم که همه مخازن را جمع می‌کنیم و یا همه مخازن به زیرزمین می‌رود

بحث مخازن زباله یکی از آیتم‌های طرح جامع پسماند است و بنده تأکید کردم ما براساس این طرح حرکت می‌کنیم. اینکه چند درصد از سطل‌های زباله روی زمین و چند درصد زیرزمین باشند باید برنامه‌ریزی شود البته در برخی از کشورها به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند و نباید ادعا کنیم که همه مخازن را جمع می‌کنیم و یا همه مخازن به زیرزمین می‌روند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 19782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =