ایجاد کارگروه گردشگری در جنوب غرب تهران/ بستر برای ایجاد منطقه گردشگری در میدان آزادی فراهم است

طرح الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات طرح ساماندهی و توسعه فرهنگی میدان آزادی با اکثریت آراء موافق در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.

به گزارش خبرنگار شهر، طرح الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات طرح ساماندهی و توسعه فرهنگی میدان آزادی در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد.

نرگس معدنی پور با بیان اینکه عدم حضور آقای چمران احساس نمی شود، گفت: ایشان در زمان عدم حضور خود امور را پیگیری می کند و شب گذشته در تماسی که با من داشتند در خصوص موضوعی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دغدغه مند بود و پیگیری لازم را انجام داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح در کمیسیون شهرسازی و معماری بررسی شد، اظهار کرد: با مشارکت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون شهرسازی و معماری طرح الزام شهرداری تهران به تقویت نقش فرهنگی و گردشگری انقلاب اسلامی در میدان آزادی ارائه شد.

وی ادامه داد: شهرداری موظف است شش ماه پس از تصویب این لایحه نسبت به انجام مطالعات اقدام کند و با کسب تأیید شورا، طرح را طبق برنامه عملیاتی مشخص اجرا کند.

معدنی پور در ادامه به تبصره های این طرح در خصوص ساماندهی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، کنترل ترافیک، تقویت پیاده محوری و تقویت فرهنگی و گردشگری و دیگر امور در این منطقه پرداخت. 

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مردم شهر تهران و گردشگران باید بیشتر از فضای میدان آزادی استفاده کنند، گفت: علاوه بر کمیسیون معماری و شهرسازی، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز باید وارد عمل شود.

وی ادامه داد: این موضوع تنها به دو کمیسیون برنمی گردد و حتی کمیسیون خدمات شهری نیز باید نظرات خود را ارائه دهد. علاوه بر این کنترل ترافیک نیز در اجرای این طرح لحاظ شود.

صادقی افزود: این طرح باید با کسب اجازه و تایید شورای اسلامی شهر تهران به مرحله اجرا برسد. پیشنهاد صادقی در این جلسه با اکثریت آراء به تصویب رسید.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه با توجه به تردد خودرو در میدان آزادی، استقرار مترو و پایانه غرب، کنترل ترافیک مورد اهمیت است، اظهار کرد: کمیسیون حمل و نقل باید نقش بارز و برجسته ای در این طرح ایفا کند.

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: یکی از اشکالاتی که به وجود آمده موضوع حمل و نقل است و موضوع میراثی بودن این منطقه نیز از عوامل دخیل در اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه موزه برج آزادی محل عبور مردم است، گفت: در حال حاضر که ترددها هوشمند می شود باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود. 

علوی خاطرنشان کرد: وجود مرکز همایش ها و موزه در برج آزادی باعث شده که مطالعه دقیق تری در خصوص اجرای این طرح داشته باشیم. 

فراهم بودن بستر برای ایجاد منطقه گردشگری در میدان آزادی

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مراکز هدف گردشگری یکی از چالش های ما در منطقه ۱۰ و ۱۷ مناطق جنوب غربی تهران است، اظهار کرد: میدان آزادی یک میراث فرهنگی و هویتی در تهران است و با توجه به ورود امام خمینی(ره) و انجام راهپیمایی ها و نمادسازی برای انقلاب اسلامی، غفلتی در میدان آزادی انجام شده است.

وی ادامه داد: باید همچون پل طبیعت، در حوزه گردشگری و هویتی میدان آزادی نیز با همدلی و همکاری یک طرح ماندگار در این دوره مدیریت شهری اجرا شود. میدان آزادی نقطه هدف گردشگری تهران نیست و تنها در برخی روزهای خاص از این ظرفیت استفاده می شود و انتظار می رود که توجه ویژه ای انجام شود.

اقراریان با تأکید بر اینکه بستر برای ایجاد منطقه گردشگری در میدان آزادی فراهم است، اظهار کرد: باید یک کارگروه با هدف ایجاد یک منطقه ویژه گردشگری برای مناطق جنوب غرب تهران تشکیل شود که امیدواریم فرودگاه مهرآباد نیز در این زمینه کمک کند و ایجاد کارخانه های نوآوری نیز در این بسته گردشگری لحاظ شود.

رئیس کمیسیون سلامت، خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ابعاد طرح باید گسترده تر شود، اظهار کرد: فضای سبز باید مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به آبیاری فضای سبز و در مواردی عدم نگهداری مناسب، شاهد آسیب هایی در قسمت های پایینی برج هستیم که البته شهرداری مرمت هایی را انجام داده اما باید توجه ویژه تری صورت بگیرد.

مهدی پیرهادی با بیان اینکه در سالهای گذشته در کنار برج آزادی در زمان تحویل سال توپ شلیک شد که به بدنه برج آسیب زده شد، اظهار کرد: باید از این گونه اقدامات که به برج آسیب می زند جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مهم این است که نقش گردشگری برج آزادی را تقویت کنیم، گفت: میدان آزادی یکی از قطب های گردشگری است و وظیفه ما بود که در این زمینه اقدام کنیم.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: باید متولی اصلی کار مشخص شود چون وزارت ارشاد متولی برج آزادی است و باید مشخص شود که مدیریت بر عهده چه بخشی باشد و اینگونه اتفاق نیفتد که هزینه ها بر عهده شهرداری بوده و مدیریت بر عهده دستگاه دیگری باشد و در این زمینه تناقض صورت نگیرد.

نرگس معدنی پور با بیان اینکه کمیسیون های اصلی نقطه نظرات دیگر کمیسیون ها را نیز لحاظ می کنند، اظهار کرد: مطالعات خوبی در گذشته در این زمینه صورت گرفته و شهرداری باید وارد عمل شود. تعاملات با دستگاه های ذیربط انجام خواهد شد چراکه اجرای طرح تصمیم اساسی نیاز دارد.

مطالعات میدان آزادی بدون حوزه‌های بلافصل تغییرات جدی ایجاد نمی‌کند

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه باید به صورت شفاف و مشخص این طرح ارائه شود، گفت: ما با اجرای طرح موافقیم چون میدان آزادی یکی از نشانه های شهری است و نشانه های شهری هویت شهر محسوب می شوند.

وی افزود: مطالعات میدان آزادی بدون حوزه های بلافصل تغییرات جدی ایجاد نمی کند و می دانیم که مصوبه شورا به دلیل غلبه فرهنگی این منطقه است.

صارمی تأکید کرد: در گذشته مطالعاتی صورت گرفته و ۸۰ درصد نیز پیش رفته و هزینه های زیادی نیز در ۳۰۲ هکتار انجام شده است و باید ببینیم آیا شورای شهر خواستار اجرای طرح در این محدوده است یا خیر؟

وی در ادامه یادآور شد: در گذشته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و فرودگاه مهرآباد هرگونه جابجایی را رد کرده و اعلام کردند هیچ گونه تغییراتی امکان پذیر نیست و از طرفی پدافند غیرعامل و هلی کوپترسازی نیز اعلام مخالفت کردند. 

صارمی تأکید کرد: حوزه بلافصل در این طرح به طول دقیق مشخص شود و تقاضا می کنیم حدود کامل منطقه مشخص باشد.

هر رخداد بزرگی که در این شهر تعریف می‌شود، میدان آزادی نقش اصلی و ویژه در آن دارد

محمد امین توکلی زاده معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه میدان آزادی یکی از نمادهای شهر تهران بوده و وقایع بزرگی در انقلاب اسلامی در این منطقه اتفاق افتاده است، گفت: ما نمی توانیم از این نقطه بگذریم و هر رخداد بزرگی در این شهر تعریف می شود میدان آزادی نقش اصلی و ویژه دارد.

وی با بیان اینکه نظرات باید از بخش های مختلف شهرداری در این طرح لحاظ شود، اظهار کرد: میدان آزادی منطقه دوبخشی است و وزارت خانه های مختلف نیز در کنار شهرداری در این زمینه نقش دارند. بنابراین شش ماه برای مطالعه طرح مدت کمی است.

توکلی زاده همچنین تصریح کرد: رخدادهایی که در این منطقه برگزار می شود از لحاظ ویژگی های مثبت و آسیب ها مورد بررسی قرار می گیرد و مطالبه ای که از سوی شهرداری و شورای اسلامی وجود دارد این است که مدیریت واحد صورت بگیرد.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این زمینه گفت: اگر بخواهیم نظر دقیق دهیم باید بررسی بیشتری صورت بگیرد و از لحاظ فنی باید مترو نیز بررسی دقیقی داشته باشد.

وی افزود: تقاضای ما این است که مهلتی داده شود تا بتوانیم بررسی ویژه و دقیقی در این خصوص داشته باشیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بیشتر روی موضوع طرح بررسی صورت بگیرد، گفت: تعاملات جدی باید کمیسیون های مربوطه انجام شود چراکه میدان آژادی یکی از مناطق مهم برای نظام به شمار می رود و باید تصمیم درستی گرفته شود.

پرویز سروری تأکید کرد: بهتر است با دستگاه هایی که اعلام نظر کردند، جلساتی برگزار شود چراکه در گذشته مطالعات صورت گرفته و در مرحله اجرا به مشکل خورده است و اگر بررسی بیشتر صورت بگیرد طرح با مشکل مواجه نخواهد شد.

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برج آزادی یک نماد برای شهر به شمار می رود، گفت: ما به دنبال این هستیم که طرح را در محدوده برج و میدان آزادی که در اختیار شهرداری است، اجرا کنیم.

انتهای پیام/

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 19852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =