لزوم راه‌اندازی باشگاه شهروندی در سامانه جمع‌سپاری برای استفاده از توان مشارکت مردم

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر راه‌اندازی باشگاه شهروندی در سامانه جمع‌سپاری برای استفاده از توان مشارکت مردم اظهار کرد: باید یک پنجره واحد برای جمع سپاری و مشارکت مردم ایجاد شود و مشارکت‌های‌ خیریه را نیز می‌توانیم در این سامانه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر، میثم مظفر در پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه چرخه سیاست گذاری مبتنی بر رویکرد جمع سپاری و مشارکت شهروندی منشا تحولی در حکمرانی در کشور و مدیریت شهری باشد، اظهار کرد: چرخه سیاست گذاری در هفت مرحله تقسیم بندی شده که باید در مرحله اول چالش ها مساله یابی شود و در مرحله دوم از میان انبوهی از مسائل با توجه به کمبود نیروی انسانی، زمان و بودجه باید دید کدام موضوع را دستور کار قرار داد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای حل یک مساله ایده های مختلف وجود دارد. در آلودگی هوا، محدودیت تردد و صنایع را باید در نظر گرفت و به سمت خودروهای هیبریدی و برقی رفت.

وی با بیان اینکه تدوین سیاست و برنامه دیگر مرحله این چرخه است، اظهار کرد: مشروعیت‌بخشی به آن سیاست مبنی بر اینکه تبدیل به یک قانون شود و مشروعیت لازم را پیدا کند، مورد اهمیت است.

مظفر با بیان اینکه بر اساس رویکرد پایین به بالا، خواست عمومی تعیین می کند چه چیزی در اولویت برای برنامه ریزی قرار بگیرد، یادآور شد: با این رویکرد مطالبات مردم و افکار و عقاید عمومی، مشارکت عمومی و نقش آفرینی عمومی و ترجیحات عمومی به ترجیحات و منافع عده ای قلیل ارجحیت پیدا می کند.

وی با اشاره به جمع سپاری مالی و حقوقی در حکمرانی اظهار کرد: این روند بیش از ۱۵ سال است که در برخی پارلمان های غربی مورد استفاده قرار می گیرد.

مظفر با بیان اینکه بودجه ریزی مشارکتی در برخی پارلمان ها وجود دارد، گفت: غایت حکمرانی باید با رشد و ارتقاء کیفیت زندگی مردم باشد و این رشد زمانی محقق می شود که مشارکت شهروندان را داشته باشیم. ساختار جمهوری اسلامی ساختار جمهوریت و اسلامیت است. متاسفانه در جمهوریت کمتر از تکنیک مشارکت عمومی استفاده کردیم و بیشتر در قالب مشارکت های سیاسی در انتخابات بوده و مردم در تصمیم گیری های پس از آن دخیل نیستند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بیانیه گام دوم نمونه ای از جمع سپاری در بیانات مقام معظم رهبری است، بیان کرد: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری باید اقشار مختلف شانه زیر بار مسئولیت بدهند و کشور را به پیشرفت مضاعف برسانند که این تاکیدات الهام بخش است.

وی با بیان اینکه جمع سپاری می تواند در قالب یک سامانه طراحی شود، خاطرنشان کرد: می توان در کلانشهر تهران در خصوص موضوعات مختلف ایده های مردم را جمع آوری و از این ایده ها در تمام عرصه های مدیریت شهری استفاده کرد. 

مظفر همچنین تصریح کرد: می توان پروژه های مورد نظر مردم را در ایجاد لوایح و بودجه ریزی مورد توجه قرار داد و اجازه دهیم که خواست عمومی مردم در بودجه ریزی لحاظ شود و مشارکت داوطلبانه شهروندان مسئولیت پذیر را مورد توجه قرار دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر راه اندازی باشگاه شهروندی در سامانه جمع سپاری برای استفاده از توان مشارکت مردم اظهار کرد: مشارکت های خیریه را نیز می توانیم در این سامانه داشته باشیم و از طرفی می توانیم اثربخشی پروژه ها و گزارش تخلفات را در سامانه جمع سپاری داشته باشیم. باید یک پنجره واحد برای جمع سپاری و مشارکت مردم ایجاد شود. شورای شهر نیز می تواند از توان این سامانه استفاده کند که در نهایت می تواند به تقویت سرمایه مردم منجر شود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش میثم مظفر نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص سامانه جمع سپاری با بیان اینکه آقای مظفر تجربه موفقی در زمان ریاست مرکز مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد و نشان می دهد این کار بسیار خوب یکبار انجام شده و اثرات خوبی را به دنبال داشته است، ابراز امیدواری کرد که این سامانه در شهرداری عملیاتی شود.

احمد صادقی تأکید کرد: این طرح در هفتم مهرماه ۱۳۹۹ مصوبه دارد و شهرداری در هوشمند سازی ثبت مشارکت های شهروندان باید این مصوبه را اجرایی می کرد اما هنوز هیچ کاری در شهرداری نسبت به این موضوع انجام نشده است.

انتهای پیام/

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 20044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =