تلاش برای تحقق الگوی سوم زنان/ دبیرخانه جایزه بین‌المللی حضرت خدیجه(س) راه‌اندازی می‌شود

نخستین همایش خدیجه (س) مادر امت عصر امروز با حضور قاسم پور رئیس کمیسیون زنان مجلس، سوده نجفی عضو شورای شهر تهران و جمعی از مدیران و اندیشمندان زن در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مریم اردبیلی در نخستین همایش خدیجه (س) مادر امت گفت: با راه اندازی دبیرخانه جایزه بین المللی حضرت خدیجه (س) در تلاش هستیم تا برای تحقق الگوی سوم زنان مسلمان طبق تأکیدات مقام معظم رهبری گام‌های موثری در شهر تهران برداشته شود.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه کبری (س) همه اموال خود را با هزینه کردن در راه اسلام «باقی» نگاه داشتند و ذره ای از آن را «فانی» نکردند، افزود: این کار همانند کاری است که مادران شهید و جانبازان جنگ با اهدای اعضای بدنشان در نیم قرن اخیر انجام داده‌اند.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با طرح این سوال که آیا تک تک ما  دقایقی از عمر یا  اموال و خانواده‌هایمان را باقی کرده‌ایم یا فانی، ادامه داد: حضرت خدیجه کبری (س) تاجر قابلی بودند اما بزرگترین تجارت را  ایشان با خدا انجام داد.

اردبیلی با اشاره به اینکه باید بررسی کرد که الگوی سوم زن مسلمان چه تاثیری در تغییرات پیش روی جامعه و زنان می گذارد، بیان کرد: الگوی سوم زن مسلمان، نظریه ای است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند؛ اما باید در تبیین و انعکاس آن کار بیشتری انجام شود تا ابعاد مختلف این الگو بهتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه  چگونه یک زن می تواند از یک موجود تاثیرپذیر به یک عنصر مولد و تاثیرگذار تبدیل شده و تحول ایجاد کند، یادآور شد: همه ما باید برای تحقق این الگو تلاش کنیم به گونه ای که الگوی سوم زن مسلمان باید درون تک تک زنان ما ایجاد شود.

مشاور شهردار در امور بانوان تاکید کرد: نگاه به فرصت‌ها نشان می دهد که چگونه یک زن  مانند حضرت خدیجه (س) به بزرگترین پشتیبان از دین اسلام تبدیل می شود.

وی در انتها گفت: باید دید کارهایی که تا به امروز در حوزه اجتماعی انجام داده ایم، نیاز به بازنگری دارد یا خیر. باید اقتضائات نسل جدید را در نظر گرفت تا به نتایج قابل قبولی دست یافت.

زن مسلمان امروزی دارای تمامی نقش‌های یک زن در اجتماع و خانواده است
 

فاطمه قاسم پور نماینده مجلس و رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادامه مراسم از راه اندازی دبیرخانه جایزه جهانی حضرت خدیجه (س) خبر داد و افزود: برای گرامی‌داشت بانوی بزرگی دور هم جمع شده‌ایم که تمامی ویژگی های یک زن قدرتمند در او جمع شده و می توان از آن الگو گرفت.

وی با بیان اینکه در زمانه ای که به گواه تاریخ زنان جدی گرفته نمی شدند، حضرت خدیجه (س) فعالیت های اقتصادی بزرگی را انجام می دادند، گفت: این شخصیت بزرگ بعد از رسالت نبی اکرم (ص) نیز نقش خود را انجام دادند و به گفته حضرت محمد (ص) اگر کمک های خدیجه نبود دین اسلام دچار مشکل می شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این همایش شروع یک فعالیت جدید و محرک رسیدن به شاخص های الگوی سوم زن مسلمان است، ادامه داد: زن مسلمان در دنیای امروز تمام نقش هایی که یک زن در عرصه خانواده و اجتماع می تواند داشته باشد را بر عهده می گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه جایزه جهانی حضرت خدیجه (س) بیان کرد: جایزه حضرت خدیجه (س) بین المللی است و در راستای فعالیت‌های اجتماعی بانوان و تحقق الگوی سوم زنان است.

الگوی سوم زن مسلمان نشان‌دهنده یک زن قدرتمند است

فریبا علاسوند رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران نیز ضمن تشکر بابت برگزاری همایش مادر امت گفت: متاسفانه در جهان اسلام حضرت خدیجه(س) ناشناخته هستند.  برخی علمای اهل سنت صدها صفحه از سایر زنان پیامبر نوشته اند و از حضرت خدیجه (س) به درستی نام برده نشده است. ایشان یک زن قدرتمند و انسان چند ساحتی است و فهم او به ما برای الگوی سوم زن مسلمان کمک می کند.

وی  ادامه داد: از آنجایی که الگوی زن مدرن و یا سنتی تک ساحتی است، کار مشکلی نیست اما برای نشان دادن زن اثرگذار موضوعات متضاد را باید در یک انسان متجلی کرد و این کار سختی است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران بیان کرد: ما وقتی با پدیده زن قدرتمند روبه رو می شویم، سینمای جهان تنها به یک انسان ماورایی بسنده می کند و یا در مشارکت های اجتماعی و اقتصادی به دور از خانواده نشان داده می شود که کار سختی نیست اما زن قدرتمند در الگوی زن مسلمان چند ساحتی است و این نقش پیچیده را باید در خود ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: نمونه بارز زن قدرتمند چند ساحتی حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) است.

به گفته علاسوند؛ نقش همسری، مادری، عبادت، ارتباط اجتماعی و جواب به سوال مردم و حضور در موضوعات سیاسی در زندگی حضرت فاطمه(س) نمایانگر این مساله است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: زمانی که از الگوی سوم زن صحبت می کنیم از استانداردهایی حرف می زنیم که در زن سنتی و یا مدرن تک ساحتی نمی گنجد و این مساله یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 20200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =