جزئیات تغییر نرخ بلیت مترو و اتوبوس از اول اردیبهشت/شیوه جدید پرداخت کرایه تاکسی چگونه است؟

نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در پایتخت از پنجشنبه، اول اردیبهشت افزایش می‌یابد و بر اساس مصوبه شورای شهرتهران و ابلاغ فرمانداری کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس میانگین ۲۵ درصد بیشتر می‌شود. همچنین هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود شهر و پیوستگی بخش‌های مختلف حمل و نقلی بزودی اجرایی می‌شود.

به گزارش شهر، اعضای شورای شهر تهران در بهمن سال گذشته، لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی و نرخ بلیت مترو و اتوبوس را بررسی کردند و بعد از رایزنی‌های مختلف مصوب شد که حداکثر نرخ کرایه حمل و نقل عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی ۲۵ درصد باشد.

همچنین اعضای شورای شهر تهران تخفیف صددرصدی بلیت مترو را برای جانبازان، خانواده شهدا، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد درنظرگرفتند و دانشجویان و دانش آموزان نیز مشمول تخفیف ۵۰ درصدی شدند وکارت منزلت هم برای افراد با بیش از ۶۵ سال سن تخفیف ۹۰ درصدی خواهد داشت.

تاثیر میزان پیمایش بر نرخ بلیت

همچنین  حدود دو هفته پیش طرح دو فوریت اصلاح ماده ششم مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه حمل و نقل عمومی شهر تهران در صحن شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورای شهر نظراتشان را در این زمینه مطرح کردند.

سید جعفر تشکری هاشمی درباره این موضوع گفت: در زمانی که لایحه تعیین نرخ بلیت مترو به تصویب شورا رسید عبارتی سهوا از متن این مصوبه حذف شده بود که بر اساس آن زمانی که مسافر وارد مترو شود، مبلغ به میزان پیمایش باید متغیر باشد و این موضوع در ماده ششم تلویحا لحاظ شده بود اما معیار آن پیش بینی نشده بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار بر این شده اول اردیبهشت نرم‌افزار بر اساس نرخ جدید اعمال شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تخفیف در این نرخ گذاری از قلم افتاده، تقاضای شهرداری بر این بود که به سرعت اصلاحیه صورت بگیرد و با انجام این اصلاحیه، سیستم بر همین اساس تنظیم شود. ۲۰ درصد از مبلغ بلیت تک سفره به عنوان حداکثر مبلغ کاهشی برای کسانی است که سفرهایشان کوتاه تر از ماکزیمم مسیر و حداکثر مسیر تعریف شده خواهد بود.

وی با بیان اینکه در ماده ششم گفته شده در هنگام ثبت ورود مسافران دارای کارت بلیت کمترین میزان از کارت آنها کسر شود، یادآور شد: در هنگام ثبت خروج با توجه به مسافت طی شده مابه التفاوت مبلغ سفر از کارت آنها کسر شده و در صورتی که مسافران هنگام خروج کارت خود را در دستگاه قرار ندهند و بیش از دو ساعت از زمان ورود آنها گذشته باشد باید مابه التفاوت حداکثر زمان سفر از کارت آنها کسر شود.

تشکری هاشمی اظهار کرد: کسانی که وارد مترو می شوند و زمان و مسافت کوتاه تری را در مسیر حضور دارند تا ۲۰ درصد مبلغ بلیت دو هزار و ۵۰۰ تومانی معادل ۵۰۰ تومان از مبلغ کارت بلیت آنها کسر خواهد شد.سرانجام این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

نرخ بلیت تک سفره خط تهران - کرج  و فرودگاه امام خمینی (ره)

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم درباره لایحه افزایش نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۱ گفت: در لایحه برای خطوط داخل شهر ۲۵۰۰ تومان، برای بلیت تک سفره خط تهران - کرج ۲۸۰۰ تومان، بلیت تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و برای بلیت تک سفره خط فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد داده شده است.

وی افزود:همچنین مقرر شد در سال آینده مسافرانی که فقط قصد استفاده از خط کرج را دارند، کرایه به مراتب کمتری نسبت به کسانی که مسافتی را نیز در داخل شهر در مترو طی می‌کنند و در ادامه وارد خط پنج به سمت کرج می‏‏‌شوند، بپردازند که این رقم ۱۵۰۰ تومان تعیین و تصویب شد. 

افزایش نرخ کرایه اتوبوس هم ۲۵ تا ۳۵ درصد

همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر از پنجشنبه اول اردیبهشت، متوسط افزایش نرخ بلیت بخش خصوصی و عمومی در اتوبوسرانی ۲۵ درصد در نظر گفته شده است. در برخی خطوط مبلغ کرایه نامتناسب بود که به آن ها اجازه داده شده است تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند.

همچنین کرایه اتوبوس های دربستی نسبت به سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافته است.

شیوه جدید پرداخت کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱

برای تاکسی‌ها در تهران هم میانگین افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در نظر گرفته شده البته وحید سرلک، معاون تاکسیرانی تهران اعلام کرد: امسال شیوه جدید پرداخت کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

کرایه تاکسی بر اساس ساعت‌های پیک، نوع و زمان سفر تغییر می‌کند

وی درباره جزئیات این موضوع گفت: در شیوه جدید پرداخت، کرایه تاکسی بر اساس ساعت‌های پیک، نوع و زمان سفر تغییر می‌کند.

سرلک گفت: در شیوه جدید پرداخت، قیمت‌ها در هر ساعات شبانه روز نسبت به یکدیگر متفاوت خواهند بود و قیمت پایه و بالاترین قیمتی که می‌توان از مسافر دریافت کرد بر روی برچسب درج خواهد شد.

به گفته‌ معاون تاکسیرانی شهر تهران؛ شیوه هوشمند پرداخت کرایه تاکسی در کنار پرداخت نقد وجود دارد و افراد می‌توانند به همان روش قبل هزینه‌ی سفر را پرداخت کنند. همچنین مسافر این امکان را دارد در ابتدای مسیر بارکدی که بر روی شیشه‌ی جلوی خودرو نصب شده است را اسکن کند و هزینه سفر را همان لحظه پرداخت کند.

مترو تهران در آستانه تغییر و تحول 

افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبه شورای شهر و ابلاغ فرمانداری از اول اردیبهشت خواهد بود.حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات مهم شهری در تهران است که شهروندان مطالبات زیادی در این زمینه دارند. البته مترو تهران در آستانه تغییر و تحول قرار گرفته و خبرهای خوش مترویی در راه است. مدیران شهرداری می‌گویند برای سال جاری برنامه‌های زیادی از جمله افتتاح ایستگاه‌ها و پایانه‌های جدید همچنین ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی دارند.

شهردار پایتخت هم اعلام کرده در سال جدید به دنبال این است تا از طریق هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود شهر همچنین پیوستگی بخش‌های مختلف حمل و نقلی (مترو، اتوبوس، تاکسی، موتور، پیاده و ...)، امکانی را برای شهروندان فراهم کند تا تسهیلات ویژه و جدیدی تا پایان سال ایجاد شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 20399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =