ایراد اینکه محلی برای تفریح مادران و فرزندان شان تعبیه شده چیست؟

با حضور در بوستان مادر و کودک پای درد دل بانوان پایتخت نشستیم تا ارزیابی از این محیط داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار شهر، شماری از خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان رسانه‌ها عصر روز گذشته از بوستان مادر و کودک باغ سلیمانیه و کارون بازدید کرده و با مراجعه کنندگان در این بوستان ها به گفت و گو پرداختند.

برای رفاه حال شهروندان در کنار هر بوستان مادروکودک یک پارک عمومی قرار دارد

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان‌ بوستان‌های شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در تهران ۲ هزار و ۳۲۲ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وجود دارد، اظهار کرد: سعی کردیم بوستان های محلی را برای راحتی و آسایش مادر و کودک اختصاص دهیم. اگر یک مادر کودک شیرخوار دارد می‌تواند نوزاد خود را بیاورد و در پارک اتاق شیردهی هم وجود دارد و در آن اتاق ها از نوزادش نگهداری می شود.

مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران با بیان اینکه قرار است سرانه فضای سبز در مناطق کم برخوردار سالانه یک متر افزایش یابد تا توزیع عادلانه فضای سبز شکل گیرد، خاطرنشان کرد: جنب تمام پارک‌های مادر و کودک پارک‌ عمومی وجود دارد و این اقدام نیز برای رفاه حال شهروندان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پارک‌هایی را که برای بانوان در شهر تهران ساختیم بنا به درخواست بانوان بوده است و این پارک‌های مادر و کودک هم به درخواست آنها بوده است، تصریح کرد: بسیاری از مادران اظهار می‌کردند که وقتی در برخی از پارک های بزرگ می‌رویم امنیت کافی نداریم، زیرا برخی از افراد ناباب باعث ناراحتی ما می‌شوند؛ بنابراین می‌خواهیم در پارک آرامش بیشتر داشته باشیم به همین منظور این بوستان‌ها را راندازی کردیم.

محتاری با اشاره به اینکه در پارک‌های بزرگی که در آن محله بوستانی نیست، فقط یک چهارم پارک‌ها را به مادران و کودکان اختصاص داده‌ایم، افزود: در شهر تهران در هر ۳۰۰ متر یک پارک وجود دارد و در کنار بوستان مادر و کودک در محلات بوستان‌هایی به صورت عمومی ایجاد شده است تا افراد بتوانند به همراه خانواده از آن محیط استفاده کنند

وی در پایان گفت: هم اکنون ۷ پارک بانوان در سطح شهر تهران وجود دارد که قرار است ۵ پارک بانوان دیگر نیز ساخته شود. این پارک‌ها در مناطقی ساخته می‌شود که اشراف وجود نداشته باشد و استقبال بانوان از این پارک ها بسیار خوب بوده است که این بوستان ها با پارک مادر و کودک تفاوت دارند.

تیموری از بانوان ساکن در منطقه ۱۴ که به همراه کودکش در بوستان سلیمانیه حضور یافته بود، گفت: خوشبختانه از زمانی که این بوستان راه اندازی شده است، هر روز در ساعت مشخصی به همراه کودکم به این بوستان می‌آیم و با آرامش خاطر لحظاتی را در این بوستان سپری می‌کنم. باوجود اینکه بوستان‌های دیگری در این منطقه وجود دارند، اما به نظرم بوستان مادر و کودک ایده بسیار خوبی بود که مورد استقبال همه مادران قرار گرفته است.

وی که ساکن خیابان پیروزی است، از مسئولان شهرداری درخواست داشت تا ساعت فعالیت بوستان‌ها را افزایش دهند و در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی این بوستان، دسترسی آسان و امکانات بازی برای کودکان است، از سوی دیگر حس آرامش خاصی به مادران می‌دهد، چون وقتی به این بوستان می‌آییم، می دانم که دیگر مزاحمتی وجود ندارد و با آسودگی فرزند دلبندم را در محیط بازی آزاد می‌گذارم.

شریفی از دیگر بانوان محله پیروزی با بیان اینکه به نظرم بوستان مادر و کودک می تواند حس آرامش به همه مادرانی بدهد که فرزند شیرخوار به همراه دارند، اظهار کرد: مادران به صورت طبیعی برای اینکه در طول روز مدتی به استراحت و تفریح بپردازند، نیاز به چنین اماکن تفریحی دارند. ضمن اینکه می توانند در صورت نیاز با حضور در اتاقی که تدارک دیده شد، فرزند خودشان را شیر دهند.

وی که سه بار در هفته به این بوستان می‌آید، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه در همسایگی و محله ما بوستان‌های دیگری هم وجود دارد، اما همیشه این دغدغه را دارم که ممکن است به خاطر حضور افراد مختلف در این بوستان‌ها به فرزندم آسیبی برسد، به همین دلیل به سایر بوستان‌ها نرفتم، اما از وقتی که این بوستان راه اندازی شده، می‌دانم که دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد و کودکم با خیال راحت به بازی و شادی می‌پردازد.

 طهماسبی بانوی دیگری بود که راه اندازی این دست بوستان ها را لازمه محیط شهری پایتخت دانست و گفت: هر روز که دخترم از مدرسه به خانه می‌آید، به خاطر فشار درس و بحث‌های روزانه احساس خستگی می‌کند که خوشبختانه با راه‌اندازی این بوستان برای ساعتی به همراه سایر همکلاسی‌هایش به تفریح و استراحت می‌پردازد و برای من هم که مادر هستم، این حس آرامش وجود دارد که می‌دانم، مزاحمتی برای آن ها ایجاد نمی‌شود.

وی در پاسخ به واکنش شبکه‌های معاند نسبت به ایجاد این بوستان‌‎ها در تهران، اظهار کرد: واکنش منفی شبکه‌های معاند، موضوع تازه‌ای نیست، همیشه این مخالفت‌ها وجود داشته است، مگر آن‌ها دلسوز ما هستند که الان احساس خطر کرده‌اند؟ اینکه برای مادر و کودکی که بخواهد ساعتی در روز با آرامش در بوستان به تفریح و استراحت بپردازد، امکاناتی فراهم شود، چه ایرادی دارد؟کجای این کار غلط است که اکنون به دفاع از حقوق مادران و کودکان چنین اظهار نظرهای می‌کنند. این بوستان‌ها به معنای جدایی و حصارکشی همچون بوستان اختصاصی بانوان نیست، بانوان با پوشش عادی خودشان در این اماکن تفریحی حضور پیدا می‌کنند.

این مادر تهران تصریح کرد: اگر خانم و دختر خانمی به تنهایی بخواهد در بوستانی حضور پیدا کند و تمایل داشته باشد که مزاحمتی ازطرف دیگران نداشته باشد به این بخش مراجعه می کند، چون امکانات لازم برای آن‌ها در این بخش فراهم شده است، حال سوال من این است که کجایی این کار جداسازی و دیوار کشی و تفکیک جنسیتی نامیده می شود؟

انتهای پیام/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 20461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =