پیگیری تصویب قانون «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگن‌های مترو»

شایسته اصل از پیگیری شرکت مترو برای تصویب قانون «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگن‌های مترو» توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: مقرر شده تا پیش‌نویسی از سمت شرکت بهره‌برداری آماده و به وزارت دادگستری ارسال شود.

مهدی شایسته اصل در گفت‌وگو با شهر، درباره وظیفه ابلاغی جدید پلیس مترو توضیح داد: دستورالعملی در مرحله اول به پلیس مترو ابلاغ شده است تا این نیروهای پرتلاش از حضور آقایان دستفروش در واگن ویژه بانوان، ممانعت به‌عمل آورند. پیش‌تر نیز حضور آقایان و مردان دستفروش در واگن ویژه بانوان ممنوع بوده است اما باتوجه به عدم توجه به این موضوع وارد واگن ویژه بانوان می‌شدند. در حال حاضر ۵۳۰ نیروی پلیس در مترو تهران حضور دارند که در ایستگاه‌ها به صورت شیفتی خدمت رسانی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، شکایت از ورود آقایان در واگن بانوان را یکی از پرتکرارترین شکایت‌های مردمی در حوزه مترو اعلام کرد و افزود: حل این مشکل، نیازمند یاری و همراهی شهروندان در رعایت هنجارهای اجتماعی است. پلیس مترو از آقایان درخواست می‌کند تا از واگن ویژه بانوان خارج شوند و به واگن آقایان بروند.

وی در ادامه خبر داد که قرار است در مرحله بعدی این دستورالعمل ابلاغی، حضور دستفروشان در تمامی واگن‌ها ممنوع شود و پلیس مترو از حضور آن‌ها در واگن‌ها جلوگیری کند.

شایسته اصل ضمن اشاره به برگزاری جلسات و مذاکرات با وزیر دادگستری و مراجع قانون‌گذار برای تصویب قانون «ممنوعیت ورود دستفروشان به واگن‌های مترو» گفت: کلیات این طرح در گذشته تهیه شده است. این قانون دستورالعمل اجرایی دارد که باید توسط هیات وزیران مصوب شود و هماهنگی‌های لازم برای تصویب و اجرای این قانون در حال انجام است.

تشریح جرائم دستفروشان در صورت ورود به واگن

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه مترو مسئول تصویب این قانون نیست، عنوان کرد: به علت خلاء قانونی موجود و مرتفع کردن مشکل حضور دستفروشان در واگن‌های مترو، شرکت بهره برداری مترو تهران متولی پیگیری تصویب این قانون شده است تا با همکاری دستگاه‌های مربوطه این مشکل حل شود.

وی در ادامه بیان کرد: مقرر شد تا پیش نویسی از سمت شرکت بهره برداری آماده و به وزیر دادگستری که رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی دولت است، ارسال شود.

شایسته اصل درباره چگونگی جریمه دستفروشان در صورت ورود به واگن‌های مترو گفت: باید اعداد و ارقام جرائم متناسب با شرایط روز باشد. اساس این جرائم کیفری نیست بلکه حقوقی است یعنی جریمه فردی برای دستفروشان تعیین می‌شود. اگر فردی برای بار اول ناهنجاری‌های تعیین شده توسط قانون را در مترو انجام دهد، تذکرات اولیه به او داده می‌شود. اگر دوباره ناهنجاری صورت گیرد، جریمه فردی اعمال می‌شود. همچنین اگر فرد برای بار سوم ناهنجاری را انجام دهد از حضور در مترو و استفاده از ناوگان مترو محروم می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در بخش پایانی سخنان خود از برنامه ریزی برای ساماندهی دستفروشان و ایجاد غرفه‌های متعدد در ایستگاه‌ها برای دستفروشان مترو تهران خبر داد.

انتهای پیام/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 20683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =