تامین تجهیزات یدکی مترو در کمتر از ۴ ماه آینده شدنی نیست/ انتقاد از عقب‌ماندگی اقدامات فنی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: کار فنی در مترو عقب مانده است و در این زمینه هم تذکر دادیم و پیگیر هستیم و می‌دانیم که این کار زمانبر است.

 به گزارش شهر، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به این موضوع که در قرارگاه حمل و نقل شهرداری ۵۰ پروژه تعریف شده و شهردار هم وعده داده است بیش از دو هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقلی تهران اضافه کند در صورتی که هنوز از ۱۷۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده در سال گذشته، ۶۵ دستگاه باقی مانده وارد ناوگان نشده است گفت: در بودجه منابعی را مشخص کردیم که شهرداری باید برای مصارف مشخص برای آن برنامه ریزی کند، از جمله تبدیل این بودجه به قرارگاه و پروژه‌های عمرانی و از طرفی آثار و پیامدهای آن نیز باید به حل و فصل مسائل شهر منجر شود. 

او ادامه داد: قرار نیست که شورای شهر الزاما به هر موضوعی ورود داشته باشد. وقتی چارچوبی را مشخص کردیم، برای مثال مشخص کردیم ۸۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌های مترو تجهیزات خریداری شود این به معنی تصمیم ما است و روش کار و چگونگی انجام کار وظایفی است که شهرداری باید انجام دهد و شورا اگر انحرافی از برنامه را ببیند باید مداخله کند. 

تشکری هاشمی در واکنش به اینکه آیا انحرافی در برنامه‌ها دیده شده است، گفت: در اقدامات در چارچوب برنامه‌ها، تفاهمنامه قرارداد و خرید صورت بگیرد، امری طبیعی است و از آن استقبال می‌کنیم و ضرورتی ندارد که بخواهیم در امور جاری دائما کارها را ممیزی کنیم. اما اگر در جایی احساس کردیم از مسیر برنامه منحرف شدند و یا کاری فراتر از وظایف پیش بینی شده در بودجه انجام دهند، طبیعتا باید شورا نقش مداخله‌گر خود را به عنوان ناظر و سیاست گذار ایفا کند. 

نقش نظارتی شورا در حوزه حمل و نقل از خرداد ماه به طور دقیق ایفا می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون انحرافی را ندیده‌ایم و طبیعتا موردی برای پیگیری ما در این مورد وجود ندارد، افزود: اما چون شهرداری به ما اعلام کرده است، تمام آن چیزی را که باید در پی تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده اجرایی کند، در جلسه شورای شهر گزارش می‌دهد، بنابراین اگر هر جا ایرادی را ببینیم و انحرافی وجود داشته باشد پیگیر خواهیم شد. 

تشکری هاشمی گفت: اکنون در ماه دوم سال هستیم و توقع نداریم که پروژه‌ها در دو ماه اول سال اجرایی شود، چرا که قراردادها باید منعقد و تشریفات قانونی انجام شود و معمولا در دو ماه اول زمان صرف این کارها می‌شود اما انتظار ما این است که از خرداد ماه عملا برنامه‌ها شروع شود به گونه‌ای که براساس آنچه در قانون بودجه پیش بینی شده تا پایان سال پروژه‌ها را به اتمام برسانند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: لذا نقش نظارتی را از خرداد ماه به بعد سعی می‌کنیم به طور دقیق ایفا کنیم. 

تشکری هاشمی در واکنش به اینکه شهرداری در زمان بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس اعلام کرد که ۶۵ دستگاه دیگر آبان ماه ۱۴۰۰ به ناوگان اضافه می‌شود که تاکنون محقق نشده آیا این انحراف از برنامه نیست؟ اظهار کرد: شهرداری گفته است که برای این تعداد اتوبوس نیز اقدام کردند و پرداخت‌ها صورت گرفته و مشکل آن ظاهرا حل شده است. 

او در واکنش به سوال دیگری درباره رشد فعالیت‌های فرهنگی در مترو تهران در مقایسه با انتظار شهروندان درخصوص افزایش تعداد واگن‌ها و بهبود فرسودگی قطارها اظهار کرد: جنس کار فرهنگی با جنس کار فنی دنیای متفاوتی دارد. می‌توان در هر ایستگاهی برنامه فرهنگی برگزار و با مخاطب ارتباط برقرار کرد که منابع آن مشخص است. اما دنیای موارد فنی متفاوت است و وقتی گفته می‌شود قطعات یدکی در سال‌های اخیر مصرف شده‌اند به معنی این است که باید قرارداد بسته شود و ثبت سفارش و خرید صورت بگیرد و به دست مصرف کننده برسد و جنس کار متفاوت است. 

تشکری هاشمی گفت: مترو علاوه بر اینکه یک سازه فنی است یک سازه اجتماعی هم دارد و روزانه میلیون‌ها نفر با این ناوگان در رفت و آمد هستند و باید بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در آن فراهم باشد. البته در حد و قواره وظایف ذاتی این مجموعه، نه فراتر از وظایف قانونی آن. اما تاکنون من چیز غیرمتعارفی ندیده‌ام. 

تامین تجهیزات یدکی مترو در کمتر از ۴ ماه آینده امکان‌پذیر نیست

او اضافه کرد: اما اینکه می‌گویند کار فرهنگی می‌شود و کار فنی عقب مانده است، بله همینطور است و برای کار فنی تذکر دادیم و پیگیر هستیم و می‌دانیم که این کار زمانبر است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر شهرداری خوب کار کند باید تا اردیبهشت ماه قراردادها قطعی شده باشد و بتواند سفارش خود را بدهد. طبیعتا برای رسیدن تجهیزات به ایران تا تولید و حمل و رسیدن به گمرک ایران کمتر از سه، چهار ماه امکان‌پذیر نیست. بنابراین انتظار ما این است که تا قبل از مهر ماه وسائل رسیده باشد و در اختیار تعمیرگاه‌های مترو باشد. 

تشکری هاشمی گفت: برخی از موضوعات نیز مانند قطعات مترو که در ایران موجود نیست و حتما باید از خارج تهیه شود، مانند پله برقی‌ها. ما سازنده‌های متعددی در ایران داریم که پله برقی تولید می‌کنند و تمام اجزای آن در ایران موجود است؛ کما اینکه سازنده‌های متعددی در ایام اخیر و طی اعلام خرابی پله‌های برقی در سطح شهر اعلام آمادگی کردند که به سرعت این تعمیرات را انجام دهند. 

او تاکید کرد: لذا مسائلی از قبیل پله برقی مستقل از بحث قطعاتی است که باید از خارج تامین شود. شاید مترو برای خرید کیسه هوا چرخ و سیگنالینگ به شرکت‌های خاص سفارش دهد اما برای پله برقی شرکت‌های متعدد ایرانی هستند که می‌توانند کار را انجام دهند. ما با جدیت پیگیر هستیم که شهرداری زمان را از دست ندهد و مشکلات مردم حل شود.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 20815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =