۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 20829

شوراها مسیر تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی

احمد صادقی-رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران
شوراها مسیر تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی

نهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است. روزی که در آن یاد آوری می‌کنیم مردم می‌توانند در تعیین سرنوشت خود و شهرشان و تصمیماتی که از سوی مدیریت شهرها گرفته می‌شود سهیم باشند و مشارکت کنند.

شورا یک نهاد برخواسته از مردم است و به بیانی مردمی ترین نهاد حاکمیت، شورا ها هستند و این در حالی است که شورا یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) در تاریخ  نهم اردیبهشت ماه سال 1358با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند. این فرمان تاریخی حضرت امام از آن جهت دارای اهمیت است که بر مبنای آموزه های اسلامی و در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به عنوان یک هدف ایجابی برگزید.

از اینرو هفت اصل از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی به موضوع شوراها اختصاص داده شد و در نص صریح  قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور ذکر شده است.

همانطور که می دانید تشکیل شوراها در کشور با وقفه‌ای بیست ساله همراه بود اما امروز بسیاری از تحرکات و رشد و بالندگی شهرها مرهون تلاش شوراها در سراسر کشور است گرچه این نهاد مردمی هنوز آنچنان که باید به جایگاه واقعی خود نرسیده  اما باید بدانیم ضرورت وجود این نهاد مهم و مردمی در شهر ها انکار ناپذیر است.

می‌توان گفت هم اکنون شوراها در حساس ترین برهه زمانی خود قرار دارند و اکنون است که باید قوام و دوام خود را تضمین کنند. نهال نورس شورا ها امروز در حال تناور شدن است گرچه هنوز به درختی کهنسال تبدیل نشده اما در شرایط حساس کنونی می بایست ریشه دوانده و جایگاه خود که از مردم وام گرفته است را تحکیم بخشد که این امر همانا تحکیم بخشیدن جایگاه مردم است.

امروز که به یمن و برکت حضور انقلابی مردم در پای صندوق های رای شاهد آن هستیم که هماهنگی کامل میان مدیریت شهر و مدیریت کلان کشور برقرار است،  بهترین فرصت دست داده تا اصول تحکیم جایگاه شوراها بنا نهاد شود.یکی از این اصول تحقق و تبلور مدیریت یکپارچه شهری است.

تحقق مدیریت یکپارچه شهری آرزویی است دیرین که در دولت های مختلف بدان اشاره شده اما متبلور نشده است گرچه بارها تاکید شده که وظایفی به مدیریت شهری محول شود اما نه از سوی دولت‌ها چنین تمایل و رغبتی بود و نه آنکه این وظایف همراه با اختیارات بوده است.

امروزه برای انکه بتوانیم شهری پویا و هوشمند داشته باشیم  نیاز به یکپارچه سازی اطلاعات داریم این یکپارچه سازی در سایه مدیریت یکپارچه محقق می شود. این در حالی است که سال جاری بر اساس بیانات مقام معظم رهبری به نام سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده و این امر در شهر ها در سایه مدیریت یکپارچه رنگ تحقق به خود می‌بیند.

از سویی دولت ها باید این ضرورت را درک کنند که هزینه اداره پایتخت را بپردازند و به بیانی این هزینه را از دوش مردم بردارند. این مهم نیز در سایه تحقق مدیریت یکپارچه شهری میسر خواهد شد.
شاید بارها این جمله را شنیده اید که شوراها تبدیل به شوراهای شهرداری شده اند نه شورای شهر اما اکنون بهترین فرصت است که شوراها تبدیل به شوراهای شهر شوند و برای همه شهر تصمیم گیری و قانون گذاری کنید.

سالروز شوراها به ما یادآوری می‌کند این مردم هستند که باید برای شهرشان تصمیم گیری کنند؛ امیدواریم دولت انقلابی نیز این مهم را بر خلاف دولت‌های قبل از خود سرلوحهه اقدامات خویش قرار دهد و جایگاه واقعی شوراها متبلور شود.

انتهای پیام/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 20829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =