۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 2099
حذف طرح ترافیک پاک کردن صورت مسأله است

شهر: رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران خطاب به دولت گفت که به جای اصرار بر حذف مجدد طرح ترافیک و ایجاد مشکل جدید، بهتر است سهم حمل و نقل و ترافیک از بودجه مقابله با کرونا را پرداخت کنند تا تعداد اتوبوس ها در شهر افزایش یابد.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره موج جدید کرونا در تهران و تأکید مجدد وزارت بهداشت برای حذف طرح ترافیک گفت: برداشتن طرح ترافیک در حال حاضر یک تناقض و تشویق بیشتر مردم به تردد غیرضروری در شهر است. برای حل یک مسأله نباید صورت مسأله را پاک کنیم. به هر حال در ساعات اولیه صبح تا ساعت ۸:۳۰ طرح آزاد است و دوستانی که این ضرورت را دارند که با خودروی شخصی به محل کار بروند می توانند این کار را انجام دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از سفرها قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح به صورت رایگان انجام می شود که بار زیادی را از حمل و نقل عمومی کاهش می دهد. این موضوعات از قبل بررسی شده و نتیجه داده است.

علیخانی بیان کرد: اگر دولت به دنبال حل مشکل است بهتر است به تعهدات خود عمل  و سهم حمل و نقل عمومی را  پرداخت کند. بدهی های خود را بر اساس آنچه قانون مشخص کرده پرداخت کند، شهرداری هم  می تواند اتوبوس اضافه کند تا فاصله اجتماعی بیشتر رعایت شود.

این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اینکه دولت به جای اینکه حمل و نقل را تقویت کند، طرح های دیگری را تعطیل می کند، مشکلی حل نمی شود بلکه بر مشکلات اضافه می شود. طرح ترافیک به این دلیل بازگردانده شد که شهر دچار مشکلات خیلی زیادی شده بود، ترافیک خیلی سنگین و پارک های دوبل و سوبل انجام می شد. مرکز شهر بیش از این ظرفیت ورود خودرو را نداشت و با این کاری که کرده بودند مشکلات زیادی برای شهر، راهنمایی و رانندگی و شهروندان و معابر ایجاد، معابر قفل و حتی این امر موجب درگیری بین مردم شده بود. وقتی پارکینگ کافی وجود ندارد ماشین ها به ناچار در مقابل محل کسب و خانه های دیگران پارک می شدند که همین دلیل درگیری بود.

علیخانی گفت: وقتی این وضعیت پیش آمد پیشنهاد سه جانبه شهرداری، راهنمایی و رانندگی و شورای شهر بررسی شد و کار کارشناسی روی آن صورت گرفت و به تصویب رسید. به هم زدن چنین تصمیمی می تواند مشکلات را بازگرداند و ضمنا به شیوع کرونا کمک می کند. چون مردم را تشویق می کنیم که حتی در صورتی که ضرورت ندارد وارد منطقه طرح ترافیک شوند.

او توضیح داد: تصمیمی که اکنون در حال اجراست تصمیم درستی است و اگر ایرادی وجود دارد باید آن ایراد رفع شود. شورای ترافیک می تواند اگر نکات جدیدی وجود دارد، نکاتی را اضافه کند.

علیخانی با اشاره به اینکه قبل از کرونا روزانه پنج میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام می شد، ادامه داد: دو میلیون از این سفرها با مترو و سه میلیون به وسیله اتوبوس انجام می شد. اکنون این رقم به یک میلیون و ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار رسیده که حدود یک سوم رقم گذشته است.

او ادامه داد: گاهی اوقات عکس های از ازدحام ناوگان حمل و نقل عمومی منتشر می شود که ما هم آنها را بررسی کرده ایم و مربوط به ساعات اوج ایستگاه هاست. تبلیغات برای استفاده مردم از ماسک نیز بیشتر شده و این موضوع بهبود پیدا کرده است. اما به هر حال مشکل اصلی این است که دولت باید تعداد اتوبوس را زیاد کند.

علیخانی گفت: در حال حاضر دولت همه مشاغل را آزاد کرده  و آقای روحانی می گوید نباید کارها تعطیل شود، درست هم هست و بالاخره اقتصاد کشور به شکلی نیست که با این شرایط دوام بیاورد. پس بهتر است وقتی همه مشاغل آزاد می شود تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد نه اینکه طرح ترافیک تعطیل شود. این راه حل نیست و تنها مشکلات را از جایی به جای دیگر منتقل می کند.

علیخانی گفت:باید بررسی ای انجام شود که همه مشکلات در آن  دیده شود. وزارت بهداشت نباید تنها مشکل خود را ببیند، باید مشکل همه شهر را ببیند. همان طور که شهرداری مشکلات بهداشت را دید و طرح ترافیک را تغییر داد آنها هم باید کمک کنند و بخشی از اعتباری که برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است مربوط به حمل و نقل و ترافیک است پرداخت شود.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 2099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =