کاهش سفرهای غیرضروری با اجرای طرح ترافیک

شهر: همزمان با اجرای طرح ترافیک از ۱۷ خرداد ماه، آمار ترافیک، آلودگی هوا و سفرهای غیرضروری کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که تعداد مسافران مترو و اتوبوس افزایش محسوسی نداشته و حداکثر افزایش ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش شهر، شهریار افندی زاده، مشاورعالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه شورای ترافیک تهران که به ریاست شهردار تهران برگزار شد، در ابتدای این جلسه درباره ضرورت اجرای طرح ترافیک بیان کرد: پس از بازگشایی بازار، مراکز و دیگر فعالیت‌های شهر، ترددهای سنگینی در محدوده مرکزی شهر ایجاد و اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و پارک دوبله، مطرح شد. با لغو طرح ترافیک، سفرهای غیرضروری افزایش یافت که این موضوع سبب افزایش معضلات اجتماعی، ترافیکی و آلودگی هوا شده بود.

او با بیان اینکه باتوجه به تغییر ساعات اداری توسط دولت، ساعات ورود و خروج طرح ترافیک متناسب با ساعات کاری کارمندان تغییر کرد، افزود:  با اجرای طرح ترافیک از ۱۷ خرداد ماه، همچنان بسیاری از کارمندان از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. هدف از اجرای طرح ترافیک کاهش سفرهای غیرضروری در شهر بود.

به گفته افندی زاده؛ درصد تغییر ترافیک شهر در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در ۱۱ خرداد ماه در مقایسه با هفته سوم فروردین ماه، ۲۰۹ درصد افزایش داشته است. با اجرای طرح ترافیک در ۱۷ خرداد ماه، ۸۹ درصد ترافیک این محدوده کاهش یافت. دو روز پس از اجرای طرح ترافیک، آمار ترافیک در محدوده‌های ترافیکی افزایش یافت و علت آن درنظرگرفتن تسهیلات بسیار و تغییر ساعات طرح ترافیک است.

مشاورعالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تلاش کرده تا ظرفیت ناوگان مترو را در محدوده‌های مرکزی شهر افزایش دهد، یادآور شد: بنابراین از تاریخ ۱۷ خرداد ماه، هفت رام قطار در خطوط مرکزی شهر اضافه شده و سرفاصله زمانی خطوط ۱، ۲ و ۴ کاهش یافته است. سعی شده با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند و اجباری شدن ماسک در شبکه مترو، از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی جلوگیری شود.

استفاده ۹۵ درصد مسافران مترو از ماسک

او درباره تغییر آمار مسافران مترو، گفت: به صورت میانگین کمتر از ۱۰ درصد شبکه مترو با افزایش مسافر روبرو شده است که در برخی روزها حتی این افزایش کمتر از ۵ درصد نیز بوده است. با اجباری کردن ماسک در مترو، شرایط داخل ایستگاه‌ها به مراتب بهتر از خیابان‌ها است. بیش از ۹۵ درصد مسافران در مترو از ماسک استفاده می‌کنند.

افندی زاده درباره اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ناوگان اتوبوسرانی، توضیح داد: اقدامات انجام شده در ناوگان اتوبوسرانی نیز نظیر اقدامات مترو است. همچنین نسبت به افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در محدوده مرکزی شهر اقدام شده است. درضمن غرفه‌های فروش ماسک در ۶۰ پایانه و ایستگاه پر مسافر مستقر شده‌اند.

به گفته مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ پیش بینی شهرداری برای افزایش مسافر اتوبوسرانی در صورت اجرای طرح ترافیک، کمتر از ۱۰ درصد بود اما بنابر آمار، افزایش مسافر کمتر از ۵ درصد و حتی ۳ درصد بوده است.

افندی زاده درباره آمار کنترل کیفیت هوا قبل و بعد از اجرای طرح ترافیک، گفت: از ابتدای خرداد ماه، شاخص کیفیت هوا از ۱۰۰ افزایش داشت اما با اجرای طرح ترافیک شاخص کیفیت هوا به یک‌باره کاهش یافت. در مجموع شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک به ساماندهی وسایل نقلیه و کاهش آمار ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده است.

او در ادامه افزود: زمانی که تمامی فعالیت‌های پایتخت بدون هیچ محدودیتی آزاد اعلام می‌شود، جاذب سفر ایجاد شده تا سفرهای غیرضروری شکل گیرد و مردم به خیابان‌ها بیایند. طرح ترافیک سبب کنترل سفرهای غیرضروری تا مقدار کمی شده است که برای کنترل بیشتر باید مراکز تجاری، تفریحی و ... بسته شود.

مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سفرهای اجباری شامل سفرهای کاری و آموزشی می‌شوند، گفت: بخش آموزش که تعطیل است و برای سفرهای کاری، با تغییر ساعات طرح تمامی کارمندان امکان ورود و خروج از طرح را دارند. اگر طرح ترافیک لغو شود، مسافران مترو تغییر چندانی نخواهد کرد.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سلامتی مردم مهم‌تر از هر اقدام دیگری است، یادآور شد: تصمیم گیری و مطالعه برای اجرا یا لغو طرح ترافیک باید همه جانبه باشد. باید تیم مطالعاتی برای بررسی وضعیت ترافیک و حمل و نقل شهر در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ایجاد شود و سپس با همکاری استانداری یک تصمیم مشترک اتخاذ شود.

او با بیان اینکه تجمع در مرکز شهر تهران سبب شیوع ویروس کرونا می‌شود، افزود: باید سفرهای غیر ضرور حذف یا تا حد بسیاری کاهش یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان برای کاهش آمار تصادفات، تأکید کرد: باید نقاط حادثه خیز شهر تهران به صورت دقیق تا پایان سال شناسایی و به میزان مقدور، اصلاح هندسی در سطح شهر انجام شود.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 2107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =