وضعیت مسکن در تهران ارباب رعیتی شده است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: آمار مستاجران از صاحبان املاک در سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و طبق آمار دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف هزینه مسکن شده و متاسفانه وضعیت ارباب رعیتی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، حجت الاسلام سید محمد آقامیری در شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دعوت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برخی اعضای شورا برای بازدید از ساماندهی معتادان متجاهر که زیر مجموعه قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی است، اظهار کرد: هفته گذشته سه تن از اعضای شورا در ساعات پس از نیمه شب تا سحر بازدیدی از مناطق مختلف صورت گرفت.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید گزارشی از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این خصوص ارائه شود چراکه اقدامات در این حوزه قابل تقدیر است، یادآور شد: این قرارگاه اول آذرماه کار خود را آغاز کرده و استانداری، فرمانداری، فرمانده سپاه تهران، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، کمیته امداد، رئیس سازمان زندانها، روسای برخی دانشگاه ها و معاونت های مرتبط شهرداری تهران با ریاست شهرداری عضو آن هستند.

وی همچنین تصریح کرد: تعداد کسانی که در تهران در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر است و برنامه ریزی اولیه در قرارگاه بر این بود که این افراد را از ۹ ماه تا یک سال نگهداری کند. طرحی که در گذشته در تهران اجرا می شد بازپروری دو تا سه ماهه معتادان متجاهر و رهاسازی یا تحویل آنان به خانواده ها بوده است که مجدد به چرخه باز می گشتند اما بنای قرارگاه بر این است که افراد را پس از طول مدت ۹ ماه با ضمانت به خانواده تحویل دهند که امکان بازگشت وجود نداشته باشد.

آقامیری با بیان اینکه دو یا سه ماه برای سلامت این افراد و پنج تا شش ماه نیز برای کارآفرینی آنها درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: کار ارزشمندی در این راستا انجام شده است. شهرداری مراکز اسکانی را در این زمینه به نامهای یاورشهر یک، دو، سه، شفق(محل نگهداری زنان) در نظر گرفته و در این زمینه غربالگری صورت گرفته که کار بسیار ارزشمندی است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: در شهر تهران کم شدن تعداد معتادان متجاهر از دید مردم نیز محسوس است اما تاکنون هفت هزار نفر جمع آوری شده و تا تعداد ۲۲ هزار نفر فاصله زیادی وجود دارد. اگر به ۲۰ هزار نفر برسد به طور کامل در شهر محسوس خواهد بود. باید از کسانی که این طرح را پیشنهاد دادند تقدیر ویژه کرد چراکه کاری بی نظیر در شهر تهران است و انتظار داریم که شهرداری در چهار سال مداوم با نظارت مستمر این طرح را ادامه دهد؛ شاید با این اقدام نیمی از این افراد از شرایط فعلی خارج شوند.

وی ادامه داد: ما در شورا بر این اقدامات نظارت می کنیم و کمک می کنیم که هر مانعی که در این زمینه وجود داشته باشد، برطرف شود.

آقامیری با بیان اینکه در تهران بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۳ درصد مستاجر داشتیم، تصریح کرد: آمار مستاجران از صاحبان املاک در سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و طبق آمار دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه های خانوار صرف هزینه مسکن شده است. در آذرماه سال قبل مبلغ کرایه ۵۰ درصد و در اسفندسال قبل و فروردین ماه امسال صد درصد افزایش یافته است.

وی افزود: صاحب خانه های این ۵۰ درصد مردم مستاجر تهران کمتر از ۱۰ درصد هستند و متاسفانه وضعیت ارباب رعیتی ایجاد شده است و برخی هر عدد و رقمی که می خواهند به مبلغ کرایه ها اضافه می کنند و نگاهی به زندگی مستاجران ندارند. دولت پیش از این اعلام کرده که کنترل و نظارت شود اما کاری انجام نشده است و مشاورین املاک در محلات نرخ گذاری می کنند و این طبیعی است که اتحادیه مشاوران املاک در کنار دادگستری نظارت کرده و نرخ گذاری کنند.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر شهرداری در این زمینه پیش قدم شود و این پیشنهاد را ارائه دهد می تواند قدم مثبتی در این راه بردارد و ۵۰ درصد مردم مستاجر را از این وضعیت نجات دهد. باید یک نرخ گذاری عادلانه صورت بگیرد چون هدف شورا و شهرداری بر این است که به مردم در این زمینه کمک کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد که آقامیری این موضوع را پیگیری کند.

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 21160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =