رونمایی از سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری برای قیمت‌گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران

برای اولین بار تعیین کارشناسی رسمی دادگستری از طریق سامانه تعیین و انتخاب کارشناس انجام و ابلاغ شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی معاونت مالی و اقتصاد شهری، ابوالفضل فلاح در مراسم رونمایی از سامانه تعیین و انتخاب کارشناس رسمی که با حضور محمود رضا مهرورز بازرس کل امور وزارت کشور و شهرداری های سازمان بازرسی، احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، محمد مقدم ریاست سازمان حراست شهرداری تهران و حسن زاده مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در این سامانه صرفا املاکی مورد کارشناسی و ارزیابی قرار میگیرند که قبلا در سامانه جامع املاک و مستغلات ثبت شده باشند .

وی گفت: افق ما در این زمینه بسیار روشن است، زیرا با این اقدام  هیچ ملک رها شده ای در مجموعه شهرداری وجود نخواهد داشت و نسبت به شناسایی تمامی املاکی که طی دوره های گذشته در اختیار مجموعه های مختلف غیر از شهرداری قرار گرفته است مجدانه عمل خواهیم کرد.

فلاح ادامه داد: با راه اندازی سامانه تعیین کارشناس رسمی یکی از مهم ترین دغدغه های دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر توزیع متوازن مرتفع خواهد شد؛همچنین از بروز نابسامانی هایی که پیش از این باعث بروز و ظهور فساد به صورت ناخودآگاه می شد، کاسته خواهد شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، تقویت شهرداری‌های مناطق در راستای تعامل بیشتر با مردم را از مهم ترین اولویت های مدیریت شهری عنوان کرد و  افزود: به دنبال کوتاه کردن مسیر تصمیم گیری تا اجرا در راستای افزایش رضایتمندی مردم هستیم، و بر این اساس اختیارات شهرداران مناطق را افزایش خواهیم داد.

فلاح در  خصوص نحوه واگذاری املاک شهرداری در بورس کالا گفت: یکی از  موضوعاتی که می خواهیم از بازار سرمایه بهره مند شویم، بحث مولدسازی دارایی ها،املاک و اموال غیر منقول و نقدینگی آن است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه املاک بلا استفاده و مدیریت نشده زیادی در شهر تهران وجود دارد اظهار داشت: با توجه به تضییع حقوق شهرداری و مردم تهران به دلیل ماهیت فرآیند تهاتر املاک شهرداری با مطالبات پیمانکاران، سرفصل عرضه املاک شهرداری در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است .

فلاح درباره عرضه املاک شهرداری در بورس نیز گفت: شهرداری به املاک خود در گذشته تکیه می کرد به شکلی که یا از آنها به عنوان تهاتر استفاده و یا این املاک فروخته می شدند، اما در حال حاضر بورس املاک طراحی شده و این املاک به صورت شفافتر می توانند تبدیل به نقد یا تهاتر شوند.

معان مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اظهار داشت:در بخش املاک کار خوبی را شروع کردیم و مقدمات فروش بورسی املاک فراهم و عرضه تعدادی از املاک نیز مهیا شده است.

به گفته وی در بورس کالا اولین خرید مصالح را از طریق بورس کالا انجام دادیم و هفت میلیارد توسط معاونت عمرانی میلگرد خریداری شد و راه برای دیگر خریدها از بورس کالا باز شده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به تاثیرگذاری استقرار خزانه واحد اشاره کرد و افزود: استقرار خزانه واحد در شهرداری تهران، می‌تواند سرآغاز تحول در بحث مالی شهری شهرداری تهران باشد و فرصت بهبود و اصلاح رویه‌های مدیریتی را بیش از پیش فراهم کند؛ همچنین استقرار خزانه واحد،یکپارچه‌سازی حساب‌های شهرداری با هدف جلوگیری از رسوب نقدینگی، افزایش شفافیت سازمانی، برقراری انضباط مالی، بازبینی و یکپارچه‌سازی در سامانه‌های پرسنلی و حقوق و دستمزد  را نیز به دنبال دارد.

وی ایجاد سامانه مدیریت مطالبات و بدهی را از دیگر اولویت‌ها و اقدامات معاونت مالی و اقتصاد شهری عنوان کرد و افزود: این سامانه سبب شناسایی و احصاء مطالبات شهرداری تهران از دولت، دستگاه‌ها، ارگان‌های نظامی و اشخاص حقوقی و حقیقی، شناسایی بدهی‌های شهرداری اعم از تسهیلات بانکی، اوراق و سایر بدهی‌ها و برنامه‌ریزی برای پرداخت بدهی‌ها از طریق ابزارهای مالی می‌شود.

فلاح با اشاره به حذف چک از سیستم مالی شهرداری تهران، بیان کرد: با این اقدام هم جعل چک از بین می‌رود و هم سرعت عملیات مالی و ارائه خدمات به ارباب رجوع بالا می‌رود و قابل ردگیری و ردیابی است.

معاون شهردار تهران، در رابطه با آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک مازاد دولتی در قالب روش‌های مختلف، ادمه داد: آمادگی در بورس کالا برای عرضه املاک وجود دارد و این بستر در بورس کالا فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

فلاح از اقدامات سازمان املاک طی دوره مدیریت جدید شهری  بالاخص افزایش جهش درآمدی با رویکرد مولد سازی املاک و مستغلات تشکر کرد گفت : در سال ۱۴۰۰ توانسته ایم در  فروش املاک با نگاه مولد سازی ۱۸۳ درصد نسبت به برنامه مصوب و در درآمد حاصل از  اجاره ۹۴ در صد در آمد کسب کنیم که این جهش در آمدی با رویکرد مولد سازی بوده است .

حسن محمد حسن زاده مدیر عامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در ادامه گزارشی از اهم اقدامات این سازمان در دوره مدیریت جدید شهری ارائه داد.

وی همچنین از بازگشایی خیابان ۳۵ متری افتخاری در منطقه یک پس از هشت سال خبر داد و از همکاری خوب ارتش جمهوری اسلامی ایران با شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری برای بازگشایی این خیابان قدردانی کرد.

در پایان مراسم نیز ضمن رونمایی از سامانه اولین ارجاع کار به کارشناسان رسمی دادگستری از طریق سامانه صورت پذیرفت و سامانه تعیین کارشناس در زیر سیستم سامانه جامع املاک و مستغلات شروع به کار کرد.

انتهای پیام

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 21222

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =