تلاش برای تملک و مرمت خانه شیخ فضل‌الله نوری

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از تلاش شهرداری برای تملک و مرمت خانه شیخ فضل‌الله نوری خبر داد.

محمد مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به تلاش شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برای تملک و مرمت خانه شیخ فضل الله نوری گفت: با توجه به اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بر اساس ماموریت و رسالت خود پیش از این خانه های شهیدان آیت الله بهشتی، مطهری، شهید چمران و... را مورد مرمت و بازسازی قرار داده، به دنبال آن است تا مرمت و باز زنده سازی خانه شیخ فضل الله نوری را با هدف ایجاد موزه ای برای تبیین نقش علما در دوره مشروطیت و فداکاری آنان برای جلوگیری از انحراف آن، در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: بعد از ابلاغ دستور تملک خانه شیخ فضل الله نوری از سوی شهرداری تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران وارد عمل شد. اما این ملک در گذشته به منظور احداث حسینیه از سوی خیریه و هیات صنف کفاشان خریداری شده است، به همین دلیل جلسه ای با مسوولان خیریه برگزار شده و مذاکرات مربوطه در خصوص چگونگی تملک در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: این خانه که دارای بنایی مربوط به دوره قاجار و با قدمت حدود ۱۱۰سال و حدود ۱۸ ماه مدفن شهید شیخ فضل الله نوری بوده، در حال حاضر با گذر زمان در حال تخریب است.

وی با اشاره به اینکه طی مذاکره صورت گرفته؛ مالکان اعلام کردند هنگام خرید نمی دانستند این ملک از چه ویژگی برخوردار است و آن را برای احداث حسینیه خریداری کرده اند، بیان کرد: به همین دلیل بر اساس فتوای آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی، امکان تغییر کاربری خانه مذکور به واحد تجاری یا حتی فروش آن وجود ندارد.

مویدی یادآور شد: شهرداری تهران هیچگونه نگاه تجاری یا مادی به ملک مذکور نداشته و صرفا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی شهر تهران به دنبال تملک ملک مذکور و بازسازی آن است.

وی تاکید کرد: این اطمینان را به مالکین داده ایم که اصلا نگاه اقتصادی نداریم و از آنها خواسته ایم تا با اجازه تملک و واگذاری آن به این نهاد عمومی، بستر مناسبی برای حفظ این بنا و زنده نگه داشتن یاد شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری فراهم آورند. ضمن آنکه هزینه های تملک نیز در اختیار خیریه مذکور قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 21256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =