منطقه ۴ جزو مناطق با ابتلای بالا در کرونا/ با آمدن مدیریت جدید شهری تحول بزرگی در زمینه سلامت رقم خورد

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران گفت: امروز را نباید پایان سناریوی کرونا دانست و این تفکر یک اشتباه راهبردی است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زالی در شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه تکانه های کرونا در تهران در شرایط فرود است و فرازهای نگران کننده بیماری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: امروز را نباید پایان سناریوی کرونا دانست و این تفکر یک اشتباه راهبردی خواهد بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ادامه داد: بحران هایی همچون کرونا که در تهران اتفاق می افتد به دلیل خصوصیت بیولوژیک تهران، تراکم جمعیت تهران مشکلاتی را ایجاد می کند و تهران در این زمینه یکی از متراکم ترین نقطه ها در کل کشور است.

وی با تأکید بر اینکه منطقه ۴ با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت همواره داغ ترین نقطه از لحاظ ابتلا به کرونا و مرگ و میر بوده است، یادآور شد: یک تناسب همیشگی بین تراکم جمعیت و ابتلا به کرونا وجود دارد. علاوه بر جمعیت تهران روزانه یک میلیون نفر به صورت شناور در طول ساعات اداری در شهر حضور دارند که مقتضیات درمانی و بهداشتی آنها به شهر اضافه می شود و سیستم درمان پایتخت باید پاسخگوی آنها باشد.

زالی با بیان اینکه حاشیه شهر نشینی یکی دیگر از مسائل مهم در این زمینه است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تهران محاط با پدیده حاشیه شهرنشینی است و مسائل و مراکز بهداشتی و درمانی در این مناطق با چالش جدی روبه رو است. افزایش حاشیه نشینی در سالهای اخیر یکی از دغدغه هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران افزود: سکونتگاه های غیررسمی نیز یکی دیگر از مسائل است و پیک جمعیت فعلی شهر تهران ۱۰ تا ۱۳ درصد است. رعایت پروتکل های بهداشتی در این منطقه وضعیت مناسبی ندارد. 

وی با اشاره به اینکه متناسب با نیازهای این جمعیت زیرساخت های بهداشتی و درمانی رشد چندانی نداشته است، یادآور شد: رشد تعداد تخت ها نسبت به دیگر شهرها بسیار کمتر است. بالغ بر ۸۲ درصد پایگاه های سلامت ما غیرملکی است که نگرانی زائد الوصفی را ایجاد می کند.

زالی ادامه داد: خوشبختانه نگاه مشفقانه مقام معظم رهبری در راستای تقویت شبکه را شاهد بودیم که امیدواریم در این زمینه با هم افزایی امور را جلو ببریم.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران با بیان اینکه ۲۵ دستگاه اصلی ذی مدخل مستقیم کرونا بودند، یادآور شد: تعداد زیادی دستگاه خرده نهاد در این زمینه دخیل بودند اما شاهد حکمرانی خردمندانه مدیریت شهری در این زمینه بودیم. 

وی گفت: ۱۱۸ بیمارستان تهران درگیر کرونا بودند که ۶۷ درصد خدمات در بیمارستان های دانشگاهی ارائه شد. ارتش جمهوری اسلامی در کمتر از ۲۴ ساعت در محل نمایشگاه بین المللی تهران یک بیمارستان مجهز صحرایی ایجاد کردند و یا در جنوب شرقی تهران نیروی زمینی سپاه بیمارستانی را تأسیس کرد که تا ۱۵ روز از لحاظ نیروی انسانی، لجستیکی و دیگر بخش ها می توانست حتی نان خود را تأمین کند که این موارد جزء رکوردهای بین المللی به شمار می رفت که چندان به آن پرداخته نشد.

زالی ادامه داد: پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آغاز کرونا به بیمارستان ها مراجعه کردند که کرونای این افراد محرز بوده است. دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی و ۹۰ مرکز جامع سلامت مراجعه کردند. ۵۷۲ هزار نفر در بیمارستان ها بستری شدند و خدمات درمانی دریافت کردند.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران با بیان اینکه کسی به دلیل فقر و عدم دسترسی پشت درب بیمارستان ها نماند، یادآور شد: گاهی روزانه دو هزار و ۸۰۰ بستری داشتیم. بالغ بر ۹۱.۵ درصد از کسانی که خدمات بیمارستانی دریافت کردند با حال عمومی خوب مرخص شدند که شاید در طول پیک چهارم و پنجم پایین ترین میانگین مرگ و میر کشور در تهران بوده است.

وی با اشاره به تزریق ۲۶ میلیون دز واکسن در تهران، خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دز اول، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دز دوم و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز دز سوم واکسن خود را دریافت کردند.

زالی تأکید کرد: اینکه یک پزشک در رأس مدیریت شهری قرار دارد از افتخارات ما به شمار می رود. یکی از ابتکارات آقای زاکانی این بود که در نخستین ساعت استقرار خود در شهرداری با یک ابتکار خردمندانه آقای نصیری را به عنوان نماینده تام شهرداری در زمینه کرونا انتخاب کرد. با حضور ایشان و اختیاراتی که داشتند تحول بزرگی در مدیریت شهری در زمینه سلامت ایجاد شد که بعد ویژه آن در واکسیناسیون بود.

رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ادامه داد: گروه های آسیب پذیر که مدیریت شهری مسئولیت آنها را به دنبال داشت بسیار زودتر از دیگر اقشار واکسن خود را دریافت کردند که از جمله می توان به تزریق افراد در گرمخانه ها اشاره کرد و این درحالی بود که برخی از این افراد کارت شناسایی و هویتی نداشتند. 

انتهای پیام/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 21268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =