به فکر، قدرت و اراده مردم برای اداره امور نیاز داریم/مملکت خدمتگزار می‌خواهد، نباید ناکارآمدی را پشت دعوا با دیگران پنهان کرد

شهردار تهران گفت: مدیریت شهری دوره قبل برای پرداخت سه ماه حقوق کارکنان، پول قرض گرفت در حالیکه در دوره اخیر بدون استقراض، حقوق‌ها در موعد مشخص و در روز بیست و هشتم هر ماه پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در دومین قسمت از برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در ابتدای سخنان خود با اشاره به اعضای قرارگاه اجتماعی اظهار کرد: ناجا، سپاه، بسیج، کمیته امداد، سازمان زندانها، دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری تهران، فرمانداری تهران و شهرداری تهران در قرارگاه اجتماعی عضو هستند که در مجموع 13 عضو است. باید ببینیم اگر همه کار کنند به نتیجه می رسند یا اگر هریک در اتاقی بنشینند و از دیگری ایراد بگیرند؟

وی تاکید کرد: این اقدام به همت این 13 عضو بوده و مهم این است که «من» به «ما» تبدیل شود. این مهم در بخش های مختلف همچون حمل و نقل و مسکن خود را نشان خواهد داد و این یک تفکر است که« ما این کار را می کنیم». بحث این است که "من" غلط است و ما با هم کار می کنیم که ثمره آن را در بخش های مختلف در قرارگاه ها خواهیم دید.

زاکانی همچنین تصریح کرد: در خصوص شورایاری ها یک مسیری طی شده و مجاری قانونی کشور می گویند که مسیر غیر قانونی بوده و شورا نیز این مورد را قبول کرده است. دیوان عدالت حکم داده ناظر بر اینکه کاری که انجام شده منشا قانونی ندارد.

وی ادامه داد: موثرین افراد هر محل از شورایاری ها هستند که این افراد حذف نمی شوند. ما مدلی را طراحی کردیم که نزاع ها خاتمه پیدا کند و تولیت ها کنار برود و کل ظرفیت ها از سراهای محله به عنوان قرارگاه های محلی استفاده کنند. ما به دنبال این هستیم مجامعی که شکل می گیرد برای ما به عنوان مدیریت شهری فکر تولید کنند، تصمیم سازی و ایده پردازیی کرده و نظارت کنند و برای محلات خود تصمیم بگیرند و ما به آنها خدمت کنیم.

مملکت خروس جنگی نمی‌خواهد خدمتگزار می‌خواهد

شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسیری که ما می رویم شاید یک نگاه جدید باشد و این را پشتوانه قرار می دهیم  و بر اساس آن بالا می آییم، یادآور شد: هرکسی کار بدی کرده ما عبرت می گیریم که آن کار را انجام ندهیم اما این مورد را چوب نمی کنیم تا بر سر افراد قبلی بزنیم. مملکت به خروس جنگی نیاز ندارد بلکه کارگر و خدمتگذار می خواهد. ما نباید  ناکارآمدی خود را در پس دعوا با دیگران پوشش دهیم. ما می خواهیم بگوییم هر کاری که در گذشته انجام شده خوب است و ما آن را ادامه می دهیم و بالاتر از آن را با مشارکت مردم انجام خواهیم داد و هرکاری که انجام داده اند و خوب نبوده، انجام نمی دهیم.

وی افزود: کارهایی در شهر انجام دادند که ماحصل آن را می بینیم و چه کنم چه کنم را شاهد هستیم. ما این کارها را نخواهیم کرد. ما به دنبال این هستیم که از تنش ها و تکانه های اجتماعی کم کنیم. شهر به آرامش و تشریک مساعی برای کارهای بزرگ نیاز دارد و به دعوا نیاز ندارد.

زاکانی ادامه داد: من باید بتوانم و عرضه داشته باشم مردم را همراه و توجیه کنم و اگر همراه نشدند ما نمی خواهیم که با آنها جنگ کنیم. ما می خواهیم نوکری مردم را انجام دهیم. مردم همان دست غیبی الهی هستند که از آستین روزگار بیرون می آید و تحولات را رقم می زند. ما مسیری را می رویم که با مشارکت مردم قله ها را فتح کنیم. هر چیزی که مانع این مشارکت شود مانع جدی و اساسی خواهد بود. اگر بخواهم مدیریت مشارکتی را پیش ببرم تمکین می کنم که کار بزرگتر را انجام دهم و قله ها را در مسیر تحقق آرمان های انقلاب فتح کنم. مهم این است که منطق درست منتقل شود و یک قدرت و مفاهمه با مردم شکل بگیرد و خواسته ها مطرح شود. هرجا منطق شکل گرفته مردم کمک کرده اند و بازخورد خوبی را شاهد بودیم.

وی با پرداختن به اهمیت نوسازی بافت فرسوده تصریح کرد: آنچه که نیاز داریم فکر، قدرت و اراده مردم است لذا باید ساخت و ساز به گونه ای طراحی شود که مردم را به اقتضای نیازهای خود مجاب کنیم که وارد صحنه شوند.

به دنبال این هستیم که مردم تحول در شهر را احساس کنند

شهردار پایتخت با بیان اینکه این موضوع در مشارکت مردم هم قانونی است، هم ظرفیت های گذشته را حذف نمی کند و هم ظرفیت جدیدی را ایجاد خواهد کرد تا مجموعه موثرین تهران مسئول مدیریت شهر شوند و ما کمک حال آن ها باشیم، گفت: ایجاد زیرساخت ها در این زمینه از برنامه های شش ماه سال 1401 است تا مردم احساس کنند عده ای خدمتگزار آمدند که تحول در شهر ایجاد کنند و مردم برای اعتلای شهر امور را در دست بگیرند.

زاکانی در خصوص دغدغه مردم در رابطه با معتادان متجاهر، یادآور شد: کمتر از 12 هزار نفر در کمپ های ماده 16 حضور دارند که اعتیاد را ترک کنند. فرد در این کمپ باید سه ماه بماند و اعتیاد را ترک کند. این در گذشته نیز بوده است. کاری که ما انجام می دهیم ظرفیت سازی برای این است که این افراد جمع و شناسایی شوند، هویت مشخص شده، سم زدایی، بازیابی شخصیتی انجام شود، اشتغال و مهارت آنها مشخص باشد، شغل برای آنها ایجاد شود و به محله خود بازگردند.

وی ادامه داد: ما کار چند وجهی را شروع می کنیم. گام جدی بعدی در قرارگاه رفتن به دنبال خانواده معتادان متجاهر، زندانیان و کودکان کار است تا خانواده ای محتاج نباشد و به دنبال بزهکاری نرود. کرامت انسان باید حفظ شود و نگاه ما در این زمینه نگاه دست دوم نیست.

عده ای می گفتند باید معتادان را رها کنیم تا زندگی آنها تمام شود

علیرضا زاکانی با تأکید بر اینکه برخی می گفتند که این افراد-معتادان متجاهر- زیست خاصی دارند و باید به همین شکل زندگی کنند و این زندگی به پایان برسد اما ما اعتقاد داریم این افراد انسان هستند و باید به آنها خدمت کنیم، اظهار کرد: 13 دستگاه در قرارگاه اجتماعی این تصمیم را گرفته اند و تا کنون 280 مصوبه داشته و 82 درصد مصوبات اجرایی شده است. این کار ادامه خواهد داشت. ما در این زمینه بسیار موفق بودیم. در برخی محلات به وضوح مشخص است که تعداد معتادان متجاهر بسیار کم شده است و بخش تتمه ای از آن باقی مانده است. استاندار، فرمانده ناجا، سپاه تهران در سطح سیاست گذاری حضور دارند و در سطح عملیاتی نیز عناصر دستگاه ها به برگزاری جلسات می پردازند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرایط باید با گذشته مقایسه شود. ما در میدان شوش زندگی کردیم که کانون این اتفاقات است. شما باید شرایط را با چند ماه پیش مقایسه کنید. در همین میدان شوش این افراد چادر زده بودند. ما برنامه ریزی را از آذرماه آغاز کردیم و در حال حاضر گام دوم را بر می داریم.

برای حل تمام مشکلات شهر راه حل وجود دارد

شهردار تهران افزود: وقتی کار نمی کنی سنگی نمی زنند و وقتی کار می کنی باید مواظب باشیم سنگ به ما نخورد. در مواردی می بینیم که سنگ جلوی پای ما ایجاد می شود اما راه حل علمی و فکر برای مشکلات شهر وجود دارد. ما حکم چهار ساله در شهرداری داریم که شش ماه تثبیت، استقرار و تحول مدیریتی بود و الان در شرایط تثبیت هستیم و یک برنامه یک ساله و یک برنامه یک سال و نیم در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم که کوتاه مدت سال 1401 است.

وی با بیان اینکه من 11 شهریور حکم شهرداری را دریافت کردم، یادآور شد: فردای این روز معاون مالی به من اعلام کرد که باید دو هزار و 350 میلیارد تومان برای حقوق آماده شود و 123 میلیارد تومان در اختیار بود. سال 99 با اینکه پروانه های صادر شده بالغ بر هفت هزار مورد بود سه ماه برای پرداخت حقوق پول قرض گرفته بودند اما پارسال تعداد پروانه ها حدود پنج هزار فقره بود. البته باید این را بگویم که 67 درصد درآمدهای شهرداری از پروانه هاست.

مدیریت شهری قبل برای پرداخت حقوق کارکنان پول قرض می‌گرفت

زاکانی با اشاره به اینکه 17 شهریور معاونت تغییر کرد و 28 شهریور ماه حقوق پرداخت شد، اظهار کرد: در آن زمان کسی بود که در حسابش 200 میلیارد تومان پول بود و گفتیم به خزانه واحد انتقال دهد. ما نیاز به استقراض پیدا نکردیم. ما بیست و هشتم هر ماه حقوق را پرداخت می کنیم. ماه قبل نیز روز بیست و پنجم  حقوق پرداخت شد.

وی در خصوص واکسیناسیون در سطح شهر، یادآور شد: مدیریت شهری سابق 70 مجموعه را برای واکسیناسیون در اختیار دستگاه های مربوطه قرار داده بود و ما علاوه بر آن در 72 مرکز متصدی این امر شدیم و آن را فعال کردیم. هدف گذاشتیم که مجموعه‌های آسیب پذیر جامعه مثل معلولین و سالمندان واکسینه شوند. سامانه 137 ما در حال حاضر فعال است و هرکسی نتواند مراجعه کند خدمت در منزل به او ارائه خواهد شد. خوشبختانه سایر اعضا فعال شدند و کمر کرونا شکسته شد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سالها قبل که مقام معظم رهبری ناظر بر آسیب های اجتماعی جلسه برگزار کردند تعداد معتادان متجاهر 10 هزار نفر بودند که با افکاری که در دوره قبل مدیریت شهری بود، 11 هزار نفر اضافه شده و به 21 هزار نفر رسیده است. اکنون 12 هزار نفر از این افراد در کمپ ها هستند و بخشی از آنها وقتی فضا ناامن می شود به محیط ها و شهرهای خود بازمی گردند. کارسازی می شود که مابقی جمع آوری شده و پرونده بسته شود.

کار برای هر معتاد سه تا چهار سال زمان می برد

وی با بیان اینکه برای هریک  از این افراد سه یا چهار سال کار نیاز است، تصریح کرد: در گذشته سه یا چهار ماه کار صورت گرفت و رها می شد اما باید برای این افراد کار ایجاد شود و آشتی دوباره صورت بگیرد که این امر کار می برد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه چهار هزار کودک خیابانی نیز داریم که تعدادی از آنها زباله گرد هستند، گفت: رویه جمع آوری پسماند در حال تغییر است و پرونده آن تا ماه های آینده جمع خواهد شد. هشت پهنه ایجاد شده و مسیر مشخصی را دنبال می کنیم که امکان کار برای این افراد جمع خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای کودکان سر چهارراه ها یک مجموعه فعال شده که دوره آموزشی برای آنها و خانواده هایشان برگزار شود و کمک کنیم که از این استثمار خارج شوند و در پایان سال یک خروجی مطلوب خواهیم داشت.

وجود 300 لانه زنبور در پایتخت

زاکانی با بیان اینکه 300 پلاک قرمز داریم که لانه زنبور معتادان متجاهر به شمار می رود، یادآور شد: کار خوبی بین سپاه، بسیج دادستانی، ثبت املاک و شهرداری انجام شد تا ببینیم ملکیت این 300 لانه متعلق به کیست و این اقدام صورت گرفت و تذکر به صاحبان داده شد که اگر اقدام لازم انجام نشود برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص اتباع کمپ مجزا در نظر گرفته شده است، یادآور شد: این افرادغربالگری شده و پس از استقرار در کمپ، اتباع شناسایی و به متصدی خاص خود تحویل داده می شوند. اتباعی که داخل کشور همسر و فرزند داشته باشند خدمات دریافت می کنند اما دیگر افراد خدمات و مراحل خاص خود را دارند.

انتهای پیام/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
کد خبر: 21323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =