علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهر، درباره طراحی و ساخت دو خط سریع السیر (سریع السیر) یاد شده در طرح «جامع حمل و نقل ریلی تهران»، توضیح داد: برای طراحی خطوط اکسپرس تهران نخست باید مطالعات آن انجام شود چرا که خطوط اکسپرس متفاوت از خطوط عادی هستند. تعداد و نوع ناوگان، قطر حفاری تونل و فاصله ایستگاههای خطوط اکسپرس با خطوط مترو متفاوت است.
او با بیان اینکه زمان انجام مطالعات خطوط اکسپرس حداکثر یک سال به طول خواهد انجامید، افزود: باتوجه به اینکه قرار است مراحل اداری و برگزاری مناقصه صورت گیرد، سال آینده مطالعات خطوط اکسپرس انجام خواهد شد. در ضمن مناقصه انتخاب مشاور مطالعاتی حداکثر تا سه ماه آینده برگزار خواهد شد و از زمانی که کار شروع شود، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نتیجه اولیه مطالعات به پایان خواهد رسید.
به گفته امام؛ به طور متوسط در خطوط مترو هر یک کیلومتر، یک ایستگاه ساخته میشود اما در خطوط سریع السیر، فاصله ایستگاهها بیش از چهار کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران در پایان سال گذشته، اعلام کرد: قرار است که مطالعات خطوط سریع السیر آغاز شود. مطالعات این خطوط توسط مهندسان و کارشناسان داخلی انجام خواهد شد.
به گزارش شهر، براساس چشم انداز طرح «جامع حمل و نقل ریلی تهران» تا پایان سال ۱۴۲۰، باید دو خط سریع السیر طراحی و ساخته شود. این طرح مبتنی بر تمام اصول علمی حمل و نقل ریلی در دنیا است.
مسیر خط یک سریع السیر: از خیابانهای کارگر جنوبی و ستارخان، روی کریدور راه آهن به سمت ریل حومهای جنوب شرق تهران تا محدوده شهرهای قرچک، پیشوا و ورامین
مسیر خط دو سریع السیر: از راه آهن شمال شرق تهران یعنی رودهن، بومهن، پردیس و جارود به سمت جنوب غربی تهران یعنی اسلامشهر، رباط کریم و پرند
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما