تشکیل دو کارگروه ویژه در قرارگاه اجتماعی شهر تهران

دو کارگروه کودکان‌کار و کارگروه ویژه حمایت از خانواده‌های مددجویان ماده ۱۶ ، به عنوان گام نوین قرارگاه اجتماعی تهران در رفع آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر پایتخت با حضور دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد.

به گزارش شهر، احمد احمدی‌صدر مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و دبیر قرارگاه اجتماعی تهران گفت: دو کارگروه‌ در راستای برنامه‌های قرارگاه اجتماعی شهر تهران و با نگاه ویژه و تخصصی به کودکان‌کار، معضل زباله‌گردی و زباله‌گردها و خانواده‌های مددجویان معتادین متجاهر در کلان‌شهر تهران با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی و تشکل‌های مردمی برگزار شد.

وی تشریح کرد: در پنج ماه گذشته بصورت هفتگی با حضور تمامی دستگاه‌های‌ متولی، مقوله معتادین متجاهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما با توجه به پنج مسأله دیگر آسیب‌های اجتماعی و مسأله‌ی خاص و حاد کودکان‌کار، مقرر شد کارگروهی تشکیل و مقوله کودکان‌کار، زباله‌گردی و زباله‌گردها بصورت مجزا همسو با سایر برنامه‌های قرارگاه مورد بحث و پیگیری قرار گیرد.لذا کارگروهی تخصصی با حضور ۱۴ نهاد و دستگاه‌های متولی تشکیل و سمانه زمانی مدیرکل بهزیستی استان تهران بعنوان دبیر کارگروه تخصصی کودکان‌کار و سیدابوالفضل پرپنچی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران ،بعنوان دبیر کارگروه ویژه حمایت از خانواده‌های مددجویان ماده ۱۶ منصوب شدند. 

احمدی‌صدر با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و دغدغه ایشان در حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: در شأن پایتخت، این کلان‌شهر نیست که شاهد این حجم بار آسیب اجتماعی باشد. مشکل این است که تاکنون به آسیب‌دیدگان بعنوان عضوی از خانواده خود نگریسته نشده است.

دبیر قرارگاه اجتماعی تهران در ادامه با اشاره به اجرایی شدن بیش از ۸۳درصد از ۲۸۰مصوبه این قرارگاه در طی ۲۱جلسه برگزار شده افزود: جلسات قرارگاه از ۲۲ دی ماه سال گذشته با تأکید بر مقوله آسیب‌های اجتماعی موجب هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش بین تمامی این ارگان‌های متولی شده و رفع این معضل را رقم زده است.

احمدی صدر ضمن اشاره به رویکرد کارگروه ویژه حمایت از خانواده‌های مددجویان ماده ۱۶ گفت: افرادی که جمع آوری می شوند یک سیر ۶ تا ۹ ماهه را جهت سم‌زدایی طی می‌کنند در حالی که هیچ کار آموزشی ،تربیتی، درمانی و انگیزشی برای این معتادان ایجاد نشده است.نگهداری این فرد باید پروسه درمانی، آموزشی، انگیزشی، توانبخشی، توانمندی، بازگشت به اشتغال، خانواده و جامعه باشد که این اتفاق در سالیان قبل صورت نگرفته است و این قرارگاه و کارگروه گامی نوین در اجرای این مهم است.

وی افزود : اگر بخواهیم معتاد متجاهر به خانواده بازنگردد و آسیب جدیدی ایجاد نکند نیازمند این است که معتاد متجاهر چگونه مدیریت شود و چگونه به جامعه بازگردد.یکی از این برنامه‌ها حمایت از خانواده مددجویانی است که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می شوند.

دبیر قرارگاه اجتماعی کلان شهر تهران در پایان افزود: در اولین جلسه این دو کارگروه، بیش از ۱۳ مصوبه در قالب تعامل با ارگان‌های مرتبط، تبیین چالش‌های موجود، ثبت و جمع‌آوری اطلاعات و آمار خانواده‌های آسیب‌دیدگان ، آماده سازی طرح و مدل بومی با شرایط موجود کلان‌شهر تهران ، استفاده از ظرفیت نهادها و تشکل‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 21564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =