کسانی که معتقدند تهران نیاز به کار عمرانی ندارد نیازهای شهر را نمی‌شناسند/برنامه های شهرداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و اجرای پروژه‌های جدید

شهردار تهران با بیان اینکه تهران نیاز به اجرای پروژه‌های عمرانی دارد؛ گفت: افرادی که اعتقاد دارند تهران نیازی به اجرای پروژه‌های عمرانی ندارد، از نیازهای پایتخت مطلع نیستند.  

به گزارش خبرنگار شهر؛ علیرضا زاکانی در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با تاکید بر اینکه تهران نیازمند اجرای پروژه های عمرانی است، گفت: بیشترین کار عمرانی که در شهر تهران انجام شده است در دوره ای بود که  آقای قالیباف به مدت ۱۲ سال شهردار تهران بود.  بیشتر بزرگراه ها، تونل ها و معابر شهری در این دوره ساخته شد.

ضرورت اجرای ۱۷۰ کیلومتر شبکه آب‌های سطحی در پایتخت
وی با اشاره به اینکه  تهران وضعی دارد که حتما نیاز به کار عمرانی دارد، افزود: افرادی که عنوان می کنند تهران به کار عمرانی نیاز ندارد، شاید ندانند که نیازهای شهر تهران چیست.  به عنوان مثال تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر شبکه آب های سطحی دارد که ۵۳۰ کیلومتر از آن اجرا شده و ۱۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است که اجرای این مقدار باقیمانده خود یک کار عمرانی بزرگ است علاوه بر اینکه نگهداری از ۵۳۰ کیلومتر شبکه آب های سطحی انجام شده نیز کار بزرگی است.

کاهش ۱.۵ درصدی بار ترافیک شهر با احداث بزرگراه شهید شوشتری
شهردار تهران ادامه داد: تهران بزرگراه های زیادی دارد اما بزرگراه شهید شوشتری، بزرگراه یادگار امام(ره) به سمت غرب تا جاده ساوه ادامه بزرگراه شهید صیاد تا بزرگراه آزادگان و... از جمله کلان پروژه های شهر تهران است که باید انجام شود.. به عنوان مثال اگر بزرگراه شهید شوشتری ساخته شود عملا ۱.۵ درصد از بار ترافیکی شهر تهران کم می شود و ۵ درصد از بار ترافیکی شرق تهران کم می شود.  

مناسب‌سازی ۱۲هزار کیلومتر مسیر پیاده راه
وی با اشاره به اینکه انجام این کارها، فعالیت های عمرانی بزرگی است که باید در شهر تهران انجام شود، بیان کرد: به همین دلیل اعتقاد داریم که حتما باید کار عمرانی در شهر تهران انجام شود.  به عنوان مثال ۱۲۰۰۰ کیلومتر مسیر پیاده راه در تهران وجود دارد. وقتی قرار است در این مسیر مناسب سازی انجام شود، انجام آن کار بزرگی است. این نیز کار عمرانی است.

برنامه سوم توسعه تهران باید ۲سال پیش اجرا می‌شد/ تهیه بانک اطلاعات زمین شهری
زاکانی در ادامه درباره ثبت اطلاعات زمین های شهری تهران برابر ماده ۴۰ برنامه توسعه یادآور شد: از برنامه سوم توسعه شهر تهران چند سال گذشته است. باید این برنامه از دو سال پیش اجرایی می شد به همین دلیل طبق ماده ۴۰ آن که شهرداری تهران را مکلف به تهیه بانک اطلاعات زمین شهری در دو سال اول  کرده بود، دو سال نخست این برنامه فرادستی در دوره گذشته مدیریت شهری بوده است.  

جمع‌آوری اطلاعات ۹۶۰هزاز قطعه زمین شهری
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۶۰ هزار قطعه زمین شهری در تهران وجود دارد که اطلاعات این قطعات باید جمع آوری شود، تاکید کرد:  بخشی از قطعات این زمین ها نیز متعلق به شهرداری تهران است ما در ابتدا سعی کردیم تا اطلاعات این زمین های شهری را جمع آوری کنیم و هم زمین هایی که مالکیت آن متعلق به شهرداری تهران است، جمع آوری می کنیم.

با اشتراک گذاری بانک اطلاعات زمین های شهری شهرداری اجازه نخواهیم داد کسی به دارایی‌های شهرداری چنگ اندازی کند
شهردار تهران با بیان اینکه  تا کنون اطلاعات ۱۷۰۰۰ قطعه از زمین های شهری شهرداری تهران ثبت و ضبط شده  و این کار همچنان ادامه دارد، گفت:  بعد از این مرحله در نظر داریم تا اطلاعات جمع آوری شده را به اشتراک بگذاریم و می خواهیم شرایط را به سمتی ببریم که کسی نتواند به امکانات شهرداری تهران چنگ اندازی کند و به سمتی پیش برویم که  بتوانیم از این امکانات در سرمایه گذاری هایی که در شهر تهران انجام می دهیم، استفاده کنیم.

تعامل با ارگان ‌های نظامی و انتظامی به منظور آزادسازی زمین های شهری به نفع مردم 
علیرضا زاکانی با اشاره به تعامل شهرداری تهران با ارگان های نظامی و انتظامی برای آزادسازی زمین های شهری به نفع مردم افزود: اکنون از طریق ارگان های مختلف این کار را پیش می بریم. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که سال ها در محدوده دوشان تپه وجود داشت، انقطاع خیابان  دماوند از طریق  دسترسی هایی که باید انجام می گرفت؛ بود. اکنون تفاهمی انجام داده ایم که ۷۰ هکتار از این زمین ها به نفع شهر آزاد شود. یا کارخانه  جنگ افزار سازی که در خیابان پیروزی تهران وجود دارد هم تفاهم با ارتش انجام شد و هم در شورای عالی شهرسازی مقرر شد ۱۱ هکتار از این محدوده را برای ایجاد سرانه های فضای سبز این منطقه مورد استفاده قرار دهیم. این تفاهمات با دستگاه های مختلف انجام شده است و هدف این است که برای مردم تسهیلات و آرامش خاطر ایجاد کنیم.

احداث ۶۰ تقاطع تا حدود ۲ سال دیگر
وی در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری در این دوره به فکر اتمام پروژه های نیمه تمام شهر است یا پروژه های جدیدی را ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: هر دو کار را انجام می دهیم به عنوان مثال ما در تهران نیاز داریم تا ۹۸ تقاطع بزرگراهی در شهر ایجاد شود. این میزان ۷۰۰ کیلومتر مسیر شهروندان را در تهران نزدیک می کند که این عدد بسیار بزرگ و بالا است. ما در ۶ ماهه اول اطلاعات ساخت این ۹۸ تقاطع را استخراج کردیم و حتی ۳ مورد را نیز به سرانجام رساندیم. درباره ۱۸ عدد از این تقاطع ها در حال واگذاری به پیمانکار برای ساخت و تکمیل پروژه هستیم و در ۲.۵ سال اول حدود ۶۰ تقاطع تکمیل و به بهره برداری می رسد. تاکید کرده ایم که از زمان اجرای پروژه ساخت این تقاطع ها روزشمار بگذارند تا مردم بدانند که چه اتفاقی در شهر تهران در حال روی دادن است.  
شهردار تهران ادامه داد: این برنامه ریزی بدان معناست که کارهایی که از سال های گذشته شروع شده و به اتمام نرسیده بود، تمام می شوند. در این دوره به سرعت  اطلاعات پروژه های نیمه تمام را جمع آوری کردیم و در نظر داریم تا آنها را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه انجام این کار گشایش بزرگی در شهر تهران روی می دهد، گفت: یکی از این جنس پروژه ها سمت باقر شهر بود  که وقتی شهرداری تهران به ما تحویل داده شد این پروژه پیشرفت ۷۸ درصدی داشت  ما یک قرار سه ماهه برای تکمیل این پروژه گذاشتیم تا در سه شیفت کاری به سرانجام برسد و در پایان مدت مقرر نیز به بهره برداری رسید.  
شهردار تهران یادآور شد: اگر پروژه ای آماده بهره برداری باشد، عقل سلیم حکم می کند که با سرمایه مردم بازی نکنیم و این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری برسد. پروزژه یادگار امام که متصل شده و به سمت جاده ساوه می رود، پروژه ای به بزرگی بزرگراه امام(علی) است که در غرب تهران است و در حال انجام تملک ها در مسیر این پروژه هستیم. امسال عملیات عمرانی این پروژه شروع می شود و تا ۲.۵ سال آینده نیز تکمیل و به بهره برداری می رسد.  

بهره‌برداری از پروژه بزرگراه شهید شوشتری طی ۳سال
وی با بیان اینکه در این میان پروژه های جدیدی نیز در شهر تهران اجرا می شود، تاکید کرد:  به عنوان مثال بزرگراه شهید شوشتری که بخش هایی از آن اجرا شده و بخش قابل توجهی از آن نیز باقی مانده است در حالا انجام این پروژه هستیم تا ظرف ۳ سال به بهره برداری برسد.در حال حاضر مقطع به مقطع در حال تملک هستیم تا این کار انجام شود.

اجرای پروژه شهید متوسلیان به صورت تونل شهری

شهردار پایتخت افزود: بخشی از پروژه ها از ابتدا در این دوره انجام می شود. به دنبال این هستیم تا پروژه بزرگراهی شهید متوسلیان را که ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان که حدود ۹ کیلومتر است را به زیر زمین ببریم تا در قالب تونل شهری ساخته شود و یک گشایش شمالی جنوبی در میانه شهر تهران ایجاد شود.

احرای پروژه راه‌آهن سبک شهری

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه بخش مطالعاتی پروژه های جدید نیز در حال انجام است، گفت: مانند پروژه راه آهن شهری سبک که روز زمین اجرا می شود و به اندازه دو، سوم مترو کارآیی دارد. کارهای مطالعاتی این پروژه در حال انجام است و اجرای کامل آن به ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. در حال انجام مقدمات کار را برای جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم و اتفاق بزرگی در شهر تهران با اجرای این طرح شهری روی می دهد.
وی با بیان اینکه اگر کسی می گوید تهران نیاز به پروژه های عمرانی ندارد حتما اطلاعات کافی از این کلان شهر ندارد، افزود:برای اینکه شهر انسان‌محور داشته باشیم نیاز به مناسب سازی شهری داریم. در تهران ۱۲۰۰۰ کیلومتر شبکه پیاده راه وجود دارد که امسال در نظر داریم تا ۶۰۰ کیلومتر از آن را مناسب سازی کنیم خود این پروژه نیاز به منابع مالی بزرگی دارد. تا عملا افراد ناتوان و سالمند شهر تهران در شهر به راحتی تردد کنند. یکی دیگر از پروژه هایی که در حال پیگیری آن هستیم  بحث باز سازی معابر شهری است یک بخشی از این کار را ظرف ۲ ماه و نیم در تهران انجام دادیم و لکه گیری هایی در شبکه معابر شهری انجام شد.  
زاکانی ادامه داد: ۴ مجموعه در شهر تهران وجود دارد که در حال تولید آسفالت است. دو تا از این کارخانه ها در دهه ۶۰ راه اندازی شده است. امسال بودجه ای قرار دادیم تا دو تا از این کارخانه ها بازسازی شود. یکی بازسازی و یکی نیز با مشارکت بخش خصوصی بازسازی انجام شود. ۱۰۰۰ تن آسفالت که در شهر تهران استفاده می شود را خود ما تولید می کنیم تا در بازسازی شبکه معابر شهر تهران که در برنامه امسال شهرداری تهران وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد.  

گودهای شهر و ساختمان‌های ناایمن؛دوخطر بیخ گوش پایتخت 
شهردار تهران درباره ایمن سازی ساختمان های شهر تهران توضیح داد: الان دو خطر شهر تهران را تهدید می کند یکی وجود ساختمان های ناایمن در شهر تهران و دیگری گودهای رها شده پایتخت است.
وی یادآور شد: ما یک برنامه جدی در شهر تهران دنبال می کنیم که دو مجموعه شهرداری تهران با نظارت سازمان مدیریت بحران شهر تهران  درگیر این برنامه هستند؛ یکی سازمان  آتش نشانی و  دیگری معاونت شهرسازی شهر تهران است. در حال جمع آوری اطلاعات در این زمینه هستیم که به عنوان مثال ساختمان های نا ایمن در چه وضعیتی هستند و چگونه می توانند ایمن سازی شوند.  
زاکانی تاکید کرد:  در حوزه گودهای  رها شده نیز وضعیت به این صورت است که در حال حاضر شهرداری دو گود رها شده در شهر تهران دارد که باید تعیین تکلیف شود.  مانند گود فرهنگ و برج میلاد. اینها اول باید تعیین تکلیف شوند تا تکلیف خودمان را در رابطه با این گودهای مشخص کنیم. در برنامه امسال بررسی این دو مساله در دستور کار قرار دارد که برنامه ای زمان بر است.  

 ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده خطری برای شهر
وی با بیان اینکه  بخشی از ساخت و سازهای انجام شده در شهر تهران ساخت و سازهای نا ایمن است، گفت:  ۱۲۰۰۰ بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده داریم که برای شهر خطرناک است و نیازمند نوسازی در این محدوده ها هستیم تا با برنامه ریزی درست این کار انجام شود.
زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم هماهنگی ارگان های شهری در کندن معابر شهری تاکید کرد: کنده‌کاری ها در شهر تهران سرخود نیست. از سال های قبل کنده‌کاری شده تا شبکه فاضلاب را ایجاد کنند و این کار بد نیست. در دوره ای از سال های قبل شبکه فاضلاب را طراحی کردند و آن را ایجاد کردند و با شهرداری انجام این کارها هماهنگ است.
به اعتقاد شهردار تهران؛ در آینده امکان دارد نیازهای دیگری روی دهد و بخشی از این کارها منطقی است. غیر منطقی کارهایی است که کنده می شود و رها می شود. 

  انتهای پیام/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴
کد خبر: 21673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =