رکوردشکنی تهران با کمربند سبز

در سال۱۴۰۱ برای نخستین‌بار به میزان ۱۵۰۰هکتار از کمربند سبز پیرامون شهر تهران توسعه خواهد یافت. پیش از این، یعنی از اواخر دهه۵۰، توسعه کمربند سبز حریم تهران در یک سال به این میزان نرسیده است.

به گزارش شهر، در سال۱۴۰۱ برای نخستین‌بار به میزان ۱۵۰۰هکتار از کمربند سبز پیرامون شهر تهران توسعه خواهد یافت. پیش از این، یعنی از اواخر دهه۵۰، توسعه کمربند سبز حریم تهران در یک سال به این میزان نرسیده است. با این حساب جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز پیرامونی پایتخت با یک رکوردشکنی، به میزان قابل توجهی پیشرفت خواهد کرد تا رینگ سبز تهران بیش از پیش به مرحله تکمیل نزدیک شود.به گزارش همشهری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم از برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۵۰۰هکتار جنگل‌کاری طی امسال خبر می‌دهد. علی‌محمد مختاری معتقد است که روند افزایش جنگل‌کاری پیرامون شهر به‌گونه‌ای پیش رفته تا امسال بیشترین توسعه نسبت به دهه‌های قبل اتفاق بیفتد: «از ۱۵۰۰هکتار زمینی که قرار است برای جنگل‌کاری سال۱۴۰۱ در نظر گرفته شود، نزدیک به ۶۰۰هکتار آماده شده است. البته این زمین‌ها مانند احداث بوستان‌های شهری تملک یا خریداری نمی‌شود. زمین‌های توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران از ارگان‌های مختلف و در واقع از اراضی ملی و دولتی است. مانند سازمان جنگل‌ها که حریم تهران زمین‌هایی را در اختیار تهران قرار می‌دهد تا توسعه جنگل‌کاری انجام شود. یعنی این اراضی باید بلامعارض باشد.»

در ۶ماه نخست سال، سازمان بوستان‌ها اراضی مورد نظر را انتخاب می‌کند و بعد از نهایی‌شدن اراضی، به‌گفته مختاری در مهرماه و آبان‌ماه عملیات درختکاری صورت می‌گیرد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به همشهری می‌گوید که در فصل پاییز و زمستان بیشتر از هزار نفر درگیر این پروژه خواهند بود: «در هر پروژه توسعه کمربند سبز حدود ۱۵۰نفر عملیات درختکاری را انجام می‌دهند و به‌طور کلی بیشتر از هزار نفر درگیر این پروژه هستند. در هر پارسه نیز یک گونه درخت کاشته می‌شود و برای دسترسی کارگران جاده‌سازی صورت می‌گیرد. موضوع آبیاری درختان باید رسیدگی شود تا بعد از جنگل‌کاری، به‌طور مداوم آبیاری صورت بگیرد.»

مختاری درباره اینکه اراضی در نظر گرفته‌شده برای سال۱۴۰۱ کدام مناطق را درنظر می‌گیرد، یادآور می‌شود: «هم‌اکنون نمی‌توانم در این‌باره صحبت کنم و باید تمام اراضی ۱۵۰۰هکتار مشخص شده و بعد اعلام نهایی شود.» او درباره اینکه چه تعداد نهال و درخت برای توسعه ۱۵۰۰هکتار لازم است، می‌گوید: «بستگی به عرصه‌ای دارد که برای درختکاری در نظر گرفته می‌شود. مثلا میزان استفاده از درخت در عرصه جنوبی البرز با عرصه جنوب شهر تهران متفاوت است. در واقع شرایط زمین‌هایی که برای درختکاری کمربند سبز شهر تهران درنظر می‌گیریم، به ما نشان می‌دهد که چه تعداد نهال و درخت در آنجا می‌توان کاشت. زمینی ممکن است مسطح یا اینکه صخره و کوه باشد و این ویژگی‌ها نقش بسیار مهمی در میزان درختان استفاده‌شده در یک محدوده را مشخص می‌کند. معمولا در یک هکتار درختکاری روی صخره‌ها کمتر است، ولی در زمین‌های مسطح مانند آرادکوه تعداد بیشتری درخت کاشته می‌شود.»

۳نکته
  برای سال۱۴۰۰ سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ۱۲۵۰هکتار از جنگل‌کاری کمربند سبز حریم شهر را توسعه داد؛ موضوعی که اخیرا در فضای مجازی عنوان می‌شود چنین توسعه‌ای رخ نداده است. در توضیح این مطالب آمده است که چگونه در شهر تهران ۶هزار هکتار فضای سبز وجود دارد و طی ۲۰۰روز ۱۲۵۰هکتار به آن اضافه شده است. این در حالی است که ۶هزار هکتار متعلق به بوستان‌های شهر تهران است و توسعه جنگل‌کاری در پیرامون شهر موضوع دیگری است و فرایند احداث بوستان با توسعه کمربند سبز پیرامون شهری ارتباطی با هم ندارند.
  به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز انجام می‌پذیرد.
 

گونه‌های گیاهی مورد استفاده در طرح کمربند سبز تماماً از گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران و محل کاشت است و اغلب آنها از گونه‌های گیاهی پهن‌برگ هستند. تعدادی از این گونه‌ها عبارتند از: بنه، زالزالک، داغداغان، ارس، بادام کوهی، سنجد تلخ، سنجد، دغدغک، توت، ارغوان، اقاقیا بذری، کاج و سرو.

منبع : همشهری 

انتهای پیام/

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 21802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =