موضوعات فرهنگی بنیان شهر را شکل می‌دهد/در شهرداری‌ها ما یک رسالت الگو سازی بر دوشمان داریم

شهردار تهران در خصوص نگاه مسئولان شهرداری در دوره قبل به حوزه اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهر گفت: شاید برخی دوستان در دوره قبل از ما اعتقاد داشتند که نباید به این مسائل بپردازند یا از منظر خاص خودشان این موضوع را پیگیری می‌کردند؛ مثلا در خصوص معتادان متجاهر گفته می‌شد که این هم یک نوع زیست است؛ رهایشان کنید و بگذارید آن‌ها با خود خوش باشند.

به گزارششهر، علیرضا زاکانی در حاشیه چهل‌وششمین نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران که امروز در هتل همای مشهد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری این نشست گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در کشورمان رخ داده برگزاری مجمع کلان‌شهرهای ایران اسلامی است. این مجمع کمیسیون‌های مختلفی دارد که یکی از این کمیسیون‌ها فرهنگی و اجتماعی است. ما مفتخریم امروز این نشست را که ناظر بر ایجاد یک همفکری پیرامون شکل‌دهی یک تحول خوب برای آینده کلان‌شهرها و به تبع سایر شهرهاست، برگزار کنیم.

وی افزود: موضوع این نشست هم‌اندیشی علی‌الخصوص پیرامون موضوع سالگرد رحلت حضرت امام و ناظر بر دهه کرامت است. ظرفیت‌های این ۲ رخداد ملی و جهانی است. ما هم باید در حد خودمان تلاش کنیم تا وظیفه‌مان را انجام داده و با همفکری و همکاری تمام مسئولان در کلانشهرها این ۲ رخداد را به یک رویداد ملی تبدیل کنیم.

شهردار تهران درباره بازه زمانی عملی کردن نکات مطرح شده در این نشست، ادامه داد: هدف اصلی این نشست همفکری و تعامل در حوزه فرهنگی اجتماعی کلان‌شهرهاست اما موضوعاتی که هم‌اکنون در فاز عملیاتی در حال طراحی شدن است، سالگرد رحلت حضرت امام و دهه کرامت است.

زاکانی در پاسخ به این سوال که اقدامات اجتماعی و فرهنگی چه جایگاهی در راهبرد شهرداری تهران دارد، بیان کرد: در گذشته شهر تهران در ابعاد کالبدی خود پیشرفت داشت ولی در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی آن به صورت جدی یک غفلت رخ داده است.  

وی یادآور شد: ما به کرامت انسانی و تکلیفی که ناظر بر احیای انسان‌هاست، اعتقاد داریم. بر همین اساس ضرورت دارد که هم‌نوعان خود دستگیری کنیم تا تمام مردم امکانی پیدا کنند تا کسانی که در زندگی خود دچار اشتباه شدند، به جامعه بازگردند و اصلاح شوند؛ لذا موضوعات فرهنگی بنیان شهر را شکل می‌دهد و مسائل اجتماعی اولویتی بسیار جدی به حساب می‌آید.

شهردار تهران در خصوص برنامه‌های راهبردی شهرداری این شهر پس از نمایش عملکرد ۲۰۰ روزه خود تاکید کرد: ما سندی تولید کردیم که حدود ۹۰ کلان‌پروژه دارد و این کلان‌پروژه‌ها ما را به سمت چشم‌اندازی که طراحی شده، رهنمون می‌کند. ما مبتنی بر این سند حدود ۴۸۵ خرده‌پروژه با مقیاس‌های متفاوت را استخراج کرده‌ایم که بنا شده پیرامون بخش‌هایی از آن که یک تغییر و پیشرفت برای تهران ایجاد خواهد کرد، در زمان مناسب گزارش کار را به شهروندان ارائه کنیم. مهم‌تر از هر چیز اثر عملی این تغییر در زندگی مردم است تا بتواند زندگی آنان را توام و همراه با خدمت و پیشرفت در جهان کند.

زاکانی در رابطه با خودزنی شهردار ناحیه سه منطقه ۱۹ تهران گفت: این موضوع در دست بررسی است اما تخلفی که شهردار آن منطقه به موضوع آن ورود کرده بود، قطعی است و فرد متخلف به جای چهار طبقه هشت طبقه ساخته بود. در خصوص اتفاقی که برای شهردار افتاد، گمانه‌زنی‌هایی خصوصا در مورد خودزنی وی وجود داشت که این موضوع به حراست و بازرسی شهرداری منتقل شد تا ابعاد مختلف آن بررسی شود. اگر مساله خودزنی احراز و تایید شود، حتما با کسی که این کار را کرده، برخورد جدی و قانونی خواهد شد. اگر این موضوع خودزنی نباشد نیز با مسببان گسترش این شایعه برخورد می‌شود.

وی افزود: ما در میانه زمانه، زمان و تاریخ در مسیر تحقق یک اتفاق بزرگ جهانی قرار داریم؛ لذا جهان در حال حرکت در یک مسیر مشخص است. در مقابل اهالی شیطان تلاش دارند این موضوع را به تاخیر بیندازند و جهان را از آن خودشان کنند و یک جهان‌سازی دروغین را به جامعه بشری القا کنند.

شهردار تهران ادامه داد: این‌ها ۲ مسیر و ۲ هدف را دنبال می‌کنند. در واقع همه ما در تمام لحظات مختلف زندگی بین ۲ انتخاب قرار گرفته‌ایم که آثار انتخاب هر یک از این ۲ راه مشهود است. حال اگر بخواهیم مسیر درست را انتخاب کنیم و بنیان صحیحی در جامعه بگذاریم، راهی جز تمسک به اسلام نداریم.  

زاکانی با بیان اینکه نگاه غربی مختصات خاصی را به ما ارائه می‌کند، عنوان کرد: بر مبنای نگاه اسلام به انسان او خلیفه الهی است اما انسان بر اساس نگاه غرب جایگزین خدا معرفی می‌شود. خدا در نگاه اجتهادی خالق و رب است اما در نگاه رقیب خدا خلق کرده و در کناری نشسته و کار را واگذار کرده است.

وی یادآور شد: در نگاه اسلامی طبیعت امانت دست ماست اما در نگاه رقیب طبیعت اسیر مردمان و انسانی است که به جای خدا نشسته است. غرب به غیر از سود به چیز دیگری نمی‌اندیشد و در نگاه آن انسان جز لذت و بهره‌مندی چیزی نیست اما در نگاه اسلامی آدمی به سمت بی‌نهایت و امام معصوم حرکت می‌کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: از نگاه اسلام استقلال یک ضرورت است و عدالت باید محقق شود. بر این اساس جامعه باید در مسیر مهدویت گام بردارد. پیشرفت نیز یک نیاز اساسی است که باید به سمت آن حرکت کرد. در واقع جامعه عقب افتاده با جامعه مهدوی فاصله دارد. البته جامعه غربی شعار آزادی می‌دهد اما به آن ملتزم نیست و آزادی را ناقص و معیوب تعریف می‌کند.  

زاکانی بیان کرد: غرب از عدالت بویی نبرده و سراسر ظلم و تبعیض را در جامعه گسترش می‌دهد و نسبت به معنویت بیگانگی محض و نسبت به پیشرفت ابعاد ناقصی را در دستور کار دارد. بر اساس این مبانی در شهرداری‌ها ما یک رسالت الگوسازی را بر دوشمان داریم. غرب تلاش می‌کند ما را به سمت و سویی سوق دهد که مغلوب آنان شویم.

شهردار تهران عنوان کرد: باید زمینه حرکت بر مدار مردم‌سالاری دینی و میدان دادن به مردم در مسائل مدیریت شهری را فراهم کنیم. اگر به مردم میدان دهیم، تمام کاستی‌های ما جبران می‌شود. در مقابل منفاقان و چپی‌ها که حرکت‌های کور را توصیه می‌کردند، امام(ره) مردم را به میدان آورد و این انقلاب را ایجاد کرد. در واقع تحقق انقلاب جز در سایه حضور مردم در عرصه‌های مختلف محقق نمی‌شد. بر همین اساس در مدیریت کلان‌شهرها در سراسر کشور مکلفیم زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مردمسالاری دینی همان چیزی است که باید در مدیریت شهری خودمان آن تجربه کنیم، تصریح کرد: امروز که دولت مردمی آقای رییسی متصدی و پرچدمدار خدمت در کشور است، نباید جز به پشتیبانی از این دولت بیاندشیم. در همین مسیر دهه کرامت فرصتی است تا در مسیر تکریم مردم گام برداشته و با احسان، دقت و عنایت ویژه به امور مردم رسیدگی کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 21880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =