۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 2208

در راستای حفظ هویت تاریخی «قلب تهران»

دو عمارت قدیمی؛ حیات دوباره گرفتند

یک هاستل و یک کافه رستوران در دو بنای قدیمی منطقه ۱۲ احیا شدند
دو عمارت  قدیمی؛ حیات دوباره گرفتند

شهر: مرمت بناهای قدیمی سفیر بریتانیا در محله فردوسی و بنای دیگری در خیابان صفی علیشاه منطقه ۱۲ برای تبدیل آن ها به مجموعه های فرهنگی و هنری توسط عده ای از جوانان علاقمند در حال انجام است که به زودی آماده بهره برداری می شوند.

به گزارش شهر، خانه قدیمی سفیر بریتانیا در محله فردوسی، توسط ۱۷ دانشجوی هنر و شهرسازی دانشگاههای تهران و خوارزمی در حال مرمت و احیا است. این دانشجویان با تشکیل یک گروه استارتاپی، احیای این خانه  را بر اساس رویکرد احیای خانه های فرهنگ و هنر برای ایجاد آنها به محلی جهت گفتگوهای شهروندان دنبال کردند.

 به گفته علی پورقاسمی، نوه مالک خانه و یکی از دانشجویان فعال در این پروژه، با اخذ مجوز و تاییدیه شهرداری مبنی بر ایجاد کاربری تجاری با رویکرد فرهنگی و هنری در یک بنای مسکونی و مجوزهای لازم از وزارتخانه های ارشاد و میراث فرهنگی از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۸ مرمت و بازسازی آن انجام شد.

مجموعه ای که دارای بخش های مختلفی مانند سینما، آمفی تئاتر، اتاق جلسات، فضای کار اشتراکی، اتاق کار هنر و کافه است و تا کمتر از دو هفته دیگر به عنوان یک مجموعه چند منظوره فرهنگی به روی شهروندان بازگشایی خواهد شد.

محمدجواد حق شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران، رونق دادن این فضاها را به عنوان یک فرهنگ در حال رشد توصیف می کند و ادامه می دهد: این رویکرد به عنوان یک سیاست اعلامی و یک نوع فرهنگ سازی در تلاش است هزاران خانه قدیمی و ارزشمند که هنوز در معرض انهدام قرار نگرفته را احیا کند. اگر این سازه ها در معرض توجه قرار گیرد می تواند محلی برای درآمد جوانان و اشتغال آن ها باشد. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از خانه های قدیمی به آپارتمان تبدیل شده و شهروندان فضایی برای گفتگو و ملاقات ندارند ایجاد فضاهایی از این دست این فرصت را برای آن ها فراهم می کند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز در بازدید از این مجموعه می گوید: نسلی که آرامش و معنا را در کشورها، فرهنگ ها و مکتب های دیگر دنبال می کرد دوباره به خویشتن رجوع کرده است. بازدید امروز از مرکز فرهنگی در مجموعه خانه سرهنگ و سایر خانه های ارزشمند و تاریخی منطقه، معرفی بخشی از تلاش هایی بود که در یکی دو سال اخیر انجام شده و به احتمال زیاد تا یک هفته آینده افتتاح می شود.

خانه سرهنگ؛ بنایی ۴طبقه به سبک سلطنتی انگلیسی

خانه سرهنگ در دهه ۲۰ به سبک سلطنتی انگلیسی و به پیروی از رسوم معماری پهلوی ساخته شد. این بنا که در چهار طبقه و در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰ متر ساخته شده، توسط مصطفی هنجنی (ملاک مشهور محله فردوسی) در سال ۱۳۲۳ به سفیر وقت بریتانیا در تهران و پس از آن در سال ۱۳۵۴ به سرهنگ فردوس پورقاسمی نجف آبادی رییس وقت شهربانی استان اصفهان فروخته شد و تا همین اواخر خانواده سرهنگ در آن زندگی می کردند.

هاستلی برای گردشگران خارجی

چند جوان فعال و علاقمند به بناهای تاریخی و موضوعات فرهنگی بنایی با معماری ارزشمند گذشته را با مرمت و احیا به هاستل تبدیل کردند تا ضمن حفظ هویت های این بنا، اقدامی در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن گذشته به گردشگران خارجی در قلب تاریخی تهران انجام دهند. این هاستل قرار است پذیرای گردشگران خارجی باشد.

هومن پناهی یکی از جوانانی که به همت آنان این مجموعه در حال شکلگیری است به شهر می گوید: این هاستل در خیابان صفی علیشاه قرار دارد که پس از حدود ۶ ماه توانستیم ساختمان آن را پیدا و آن را بخریم و با گروهی جوان که حدود چهار سال است که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنیم آن را احیا کنیم.

پناهی اضافه می کند: این هاستل در شروع فعالیتش با تحولات بیماری همه گیر کرونا مواجه شده است که این بحران، شرایط را برای ادامه روند، دشوار کرده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره انتظارات از شهرداری برای کمک به این مجموعه فرهنگی می گوید: شهرداری می تواند صدور مجوزهای لازم برای هاستل را تسهیل و از هزینه های تغییرکاربری چشم پوشی کند. همچنین هاستل های این چنینی می توانند از امکانات تبلیغاتی شهرداری، مانند استرابوردها* در سطح شهر برای معرفی خود در راستای کمک به صنعت آسیب دیده گردشگری در ایران استفاده کنند.

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران پس از بازدید از این مجموعه نیز می گوید: از تلاش هایی که برای حفظ و نگهداری ساختمان های ارزشمند شهر که در معرض تخریب و تبدیل شدن به فضاهای تجاری و مسکونی و فاصله گرفتن از هویت شهری قرار داشتند، بازدید شد. این هاستل در خیابان صفی علیشاه یکی از این بناهای ارزشمند است که با همت جوانان علاقمند بازسازی شده است.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ با ابراز امیدواری نسبت به فرارسیدن روزهای طلایی مرکز تاریخی تهران در پی این اقدامات و با اعلام اینکه این هاستل نیز احتمالا تا یک هفته آینده افتتاح می شود، می گوید: شهرداری، حمایت های خود را در مسائل حقوقی و قانونی، اعطای مجوزهای لازم در فعالیت های عمرانی و ساختمانی، طراحی برنامه و کمک های فکری در این راستا انجام داده است.

بنای هاستلی با ۶۰ سال قدمت

این هاستل در بنایی با قدمت حدودا ۶۰ ساله  که متعلق به اواخر دوره معماری پهلوی اول است، در کوچه مولا در خیابان صفی علیشاه منطقه ۱۲ در مجاورت میدان بهارستان واقع شده، در قلب تاریخی تهران و در محله ای که هنوز حال و هوای تهران قدیم را در خود نگه داشته و از تغییرات هر روزه و سریع پایتخت در امان مانده قرار دارد. این بنا مساحتی ۳۰۰ متری دارد، شامل سه طبقه در داخل ساختمان اصلی و بنایی کوچک تر به سبک همان دوران، در انتهای حیاط.

*استرابورد: سازه تبلیغاتی سبک و ایستاده با نصب سریع و آسان است که به راحتی می توان محتوای تبلیغاتی آن را تعویض کرد.

خبرنگار: علی سی پی

عکسها: محسن دانک

۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 2208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =