کارآفرینی شاخص متمایزکننده منطقه ۱۰ است/ برگزاری کنگره شهدای منطقه در خردادماه

نشست مدیران فرهنگی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران روز شنبه در موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰، رضا شرفی شهردار منطقه در این نشست که محمدحسن جعفرزاده مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز حضور داشت، گفت: منطقه ۱۰ دومین منطقه کوچک شهر تهران است اما علیرغم این کوچکی، دارای جمعیت درخور توجه و تراکمی بالایی است به گونه‌ای که تراکم آن، چهار برابر حد استاندارد است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد منطقه ۱۰ را پهنه مسکونی و ۲۴ درصد دیگر را شریان‌ها و معابر تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: همین مسئله موجب شده تا سرانه‌های فرهنگی و خدماتی منطقه ۱۰ اندک باشد. بر همین اساس، اگر قرار باشد به این منطقه به عنوان جزیره‌ای مابین بزرگراه‌ها نگریست، امکان افزایش سرانه‌های فرهنگی و خدماتی آن ممکن نیست مگر آنکه اقداماتی مانند خرید مراکز و پهنه‌ها از سوی شهرداری انجام شود.

شهردار منطقه با بیان اینکه حدود ۷۰ مسجد و به همین اندازه حسینیه و همچنین بیش از ۶۰۰ هیات و تکیه ثبت شده در منطقه فعالیت دارند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی، غنای مذهبی منطقه بر هر چیز دیگری سنگینی دارد و همین فرهنگ مذهبی موجب شده تا جلوی ورود آسیب‌های اجتماعی به منطقه گرفته شود.

شرفی درگاه ورود و توسعه آسیب‌های اجتماعی به منطقه ۱۰ را از محور قزوین دانست و خاطرنشان کرد: خیابان قزوین در گذشته یکی از شریانگاه‌های اصلی اقتصادی شهر و محورهای بنیادین منطقه بود اما به دلیل سیاست‌های اجرا شده، این محور کارکرده خود را از دست داده و در حال تبدیل شدن به محوری متروکه است.

وی ادامه داد: محورهای زیادی در منطقه وجود دارد که شاخص جمعیتی خانوادگی آن کاهش یافته و متروکه شده‌اند. خانه‌های ریزدانه‌ زیادی در این منطقه وجود دارند که دیگر محل زندگی خانواده‌ها نیست و به محل اجتماع اتباع بیگانه تبدیل شده است.

به گفته این مقام مسئول، منطقه ۱۰ دارای ویژگی‌های زیاد و متفاوتی نسبت به سایر مناطق است که موجب می‌شود با عینک خاصی برای حل مسائل آن نگریست. در واقع، منطقه ۱۰ نیازمند حمایت‌ها و کمک‌های زیادی از سوی حوزه ستادی و دیگر سازمان‌هاست.

شرفی با اشاره به مثلث تعیین‌کننده شهر، شهروند و مدیریت شهری از سوی شهردار تهران ابراز داشت: شهر کالبدی انسان‌ساز است که به واسطه حضور انسان‌ها شکل می‌گیرد و آنچه مناسبات میان شهر و شهروند را شکل می‌دهد، روابط میان انسان‌ها است. در واقع، آنچه به این کالبد جان می‌دهد، روح فرهنگی و اجتماعی است.

وی با تاکید بر ضرورت تحول اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: با عنایت به تدوین سند تحول فرهنگی و اجتماعی و سیاست‌های اتخاذ شده در سطوح عالی مدیریت شهری، ما امیدوار به تحقق تحول در عرصه فرهنگی و اجتماعی هستیم.

شهردار منطقه با اشاره به فعال بودن قرارگاه‌های مختلف در سطح منطقه یادآور شد: آنچه می‌تواند منطقه ۱۰ را نسبت به سایر مناطق متمایز می‌کند، فعالیت در حوزه کارآفرینی است که به واسطه وسعت و ترکیب جمعیتی آن است. خوشبختانه فعالیت‌های در این رابطه آغاز شده است. شتاب‌دهنده فعالی هم در مجموعه توتیا مشغول به فعالیت است.

شرفی با بیان اینکه در حوزه کمک‌های مومنانه فعالیت‌هایی در منطقه انجام شده و در حال انجام است، عنوان کرد: اولین کنگره شهدای منطقه به احتمال زیاد، ۱۸ خرداد ماه کار خود را آغاز می‌کند. در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی» فعالیت خوبی را آغاز کردیم و ستاد مستقلی درباره مساجد با حضور ائمه جماعات شکل گرفته است.

در ادامه این جلسه، برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در راستای سالگرد ارتحال امام خمینی و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد با حضور مدیران فرهنگی مناطق ۲۲ گانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است، «محمدحسن جعفرزاده» مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران صبح روز شنبه از مراکز فرهنگی و اجتماعی سطح منطقه بازدید کرد. وی ابتدا از مجتمع فرهنگی و اجتماعی «شهید حبیب غنی‌پور» بازدید و از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به همراه مدیران اجتماعی و فرهنگی منطقه در امامزاده معصوم (ع) حاضر شد و به غبارروبی مزار مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس پرداخت.

جعفرزاده همچنین از مرکز تسهیل و توسعه کسب وکار اجتماعی منطقه ۱۰ (مجموعه توتیا) دیدن کرد و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن، در جریان اقدامات انجام شده از سوی شتاب دهنده کارآفرینی فعال در این مجموعه قرار گرفت.

وی در پایان از موزه شهیدان برادران اقبالی بازدید و در جریان آخرین اقدامات انجام شده در مورد بازسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز این موزه قرار گرفت. 

انتهای پیام

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 22111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =