متروی بارسلونا چگونه در مقابل کرونا ایمن شد؟

در اولین روز از ماه جولای، بارسلونا اقدام به راه‌اندازی آزمایشی سیستم تهویه هوشمند در خطوط متروی خود کرده است که از شیوع ویروس کرونا پیشگیری می‌کند.

به گزارش شهر از اوایل ماه جولای، بارسلونا در حال آزمایش یک فن‌آوری نوآور در تعدادی از خطوط متروی خود است؛ یک سیستم کنترل تهویه هوشمند که به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند، میزان هوای تازه ورودی، درجه حرارت و رطوبت را تنظیم می‌کند و در نهایت سفری ایمن‌تر و راحت‌تر با مترو، خصوصاً در شرایط ترس از حضور در اجتماعات بخاطر هراس از ابتلا به بیماری فراگیر، به ارمغان می‌آورد.

سیستم‌های تهویه هوشمند می‌توانند بدون نیاز به نظارت دائمی و حتی گاه‌به‌گاه و با توجه به نوع کاربری محیط خود (بیمارستانی، مسکونی، اداری، تجاری، عمومی و غیره)، با نظارت، کنترل و تنظیم شرایط محیطی ساختمان‌ها، سازه‌ها و محل‌هایی که در آن قرار گرفته‌اند، اعم از دمای هوا، رطوبت محیط، آلاینده‌های سیال موجود در جو، میزان گرمایش و سرمایش فضا، کنترل ورود هوای تازه متناسب با تعداد افراد حاضر، ساعات مختلف شبانه‌روز و گرمی و سردی هوا و سنجش میزان گازهای موجود در هوای محیط، بهترین نوع از کنترل تهویه هوا را امکان‌پذیر کنند، عمر و میزان کارکرد بهینه تجهیزات هواساز را افزایش دهند، باعث صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی شوند و بازدهی سیستم و محیط را بالا ببرند.

پروژه دیجیتالی‌سازی سیستم‌های تهویه هوای متروی بارسلونا در ادامه طرح‌های پیشین که با هدف بررسی اهمیت کنترل تهویه پویا ارائه و موفق به کاهش دمای محیط شده بود، پیشنهاد شده و قرار است در طول تابستان توسط اپراتور حمل‌ونقل عمومی، روی خطوط یک تا پنج متروی شهری پیاده‌سازی شود. این خطوط مسئول جابجایی حدود ۹۴ درصد از اهالی بارسلونا در سراسر شهر است.

این بستر گسترده هوش مصنوعی قادر است با تعیین چندین معیار و خواندن پارامترها در زمان واقعی که شامل دما، رطوبت و کیفیت هوای ایستگاه‌ها، همچنین میزان مصرف برق می‌شود، شاخص گرمای مسافران و کارمندان مترو را کاهش دهد. داده‌های جمع‌آوری‌شده، بسته به پیش‌بینی هوا و میزان شلوغی مورد انتظار، توسط یک الگوریتم پویا برای پیش‌بینی شرایط محیطی در ایستگاه‌های مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس نحوه عملکرد مناسب هر فن را تنظیم می‌کند.

سیستم هوشمند کنترل تهویه، میزان هوای تازه دریافتی از بیرون را به حداکثر می‌رساند که این امر با افزایش بهداشت داخل شبکه مترو و کاهش خطر انتشار کروناویروس و سایر میکرو ارگانیسم‌ها همراه است. با این شرایط به جرأت می‌توان از این سیستم به‌عنوان نمونه‌ای مناسب از چگونگی تأثیر مثبت فن‌آوری روی تجربه مسافران از یک مجموعه حمل‌ونقلی، ارباب رجوعان یک اداره، مشتریان یک مرکز خدماتی و خریداران نام برد.

به گزارش ایمنا در محیط‌هایی هم‌چون مترو، وجود یک سیستم تهویه هوشمند زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که در دوران فراگیری جهانی یک بیماری قابل انتقال میان انسان‌ها، مثل شرایط موجود، حجم عظیمی از مسافران به یک سیستم حمل‌ونقلی ایمن‌، راحت و تمیز برای جابجایی در شهرها نیاز داشته باشند. از سوی دیگر دلایلی هم‌چون پایداری شهری و برابری اجتماعی باعث می‌شود که کلان‌شهری مثل بارسلونا به‌عنوان بهترین گزینه حمل‌ونقل منطقه‌ای خود بار دیگر از وسایل نقلیه عمومی بهره بگیرد که در این میان مترو مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شود. پایلوت‌های مورد نظر این طرح توسط وزارت علوم و نوآوری اسپانیا مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت از آن‌ها در سایر اماکن بزرگ سراسر کشور استفاده خواهد شد.

۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 2216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =