دلایل ریزش متروپل/ نقشه معماری، سازه‌ای و مکانیزم فروریزی برای بلندمرتبه‌ها تهیه شود

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن تصریح کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان‌ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگهداری نمی‌شوند و الزامات اجرایی ندارند.

به گزارش خبرنگار شهر، حمزه شکیب در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایمن سازی ساختمان ها و افق پیش روی آن، اظهار کرد: پس از زلزله رودبار و منجیل ساخت و ساز با کیفیت بهتری انجام شده اما کفایت نمی کند و باید ایرادات و اشکالات را با همکاری یکدیگر برطرف کنیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به چرایی ساخت و ساز ساختمان هایی همچون متروپل خاطرنشان کرد: تخریب پلاسکو، تخریب ساختمان ها در زلزله سرپل ذهاب و مواردی از این قبیل از سوالاتی هستند که مطرح می شود.

وی با بیان اینکه متروپل از ساختمان های مهمی بوده که قبل از اخذ پروانه اقدام به ساخت کرده است، یادآور شد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده است، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است. وضعیت به اندازه ای بحرانی بوده که هنوز ساختمان کامل نشده بود و این اتفاق افتاد.

وی افزود: ساختمان زیر بار یک دوم ثقلی خود بوده و دچار این حادثه شده است. اگر بیش از این بار را تحمل می کرد شاید بیش از هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست می دادند.

شکیب با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن تصریح کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمی شوند و الزامات اجرایی ندارند. اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو می ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده است، گفت: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمان های بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.

شکیب با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد، گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می افتاد. در مسکن ملی نیز همین اتفاق می افتد و باز هم از کیفیت غافل می شویم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد هزینه صرف ساخت و ساز می شود، خاطرنشان کرد: در زلزله ها ۷۰ دصد هزینه ها که شامل تاسیسات است از بین می رود. ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمی خواهد و باید در این زمینه کار شود تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که می دانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازه ها را حفظ کنیم.

وی تأکید کرد: باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیت ها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر ۱۰ درصد کمتر بسازیم. باید عمر مفید ۱۰۰ ساله ساختمان ها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.

شکیب با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران در گذشته یادآور شد: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید. متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمی شود و یکی از علل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمی شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اعلام اینکه باید ارتباطات به درستی برقرار شود تا محصول استانداردی را در ساختمان ها شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: در سازمان نظام مهندسی نیز اشکالات جدی وجود دارد اما باید تلاش کنیم که برطرف شود. صرفا نباید روی کمیت کار کنیم و باید دانش خود را برای ارتقاء کیفیت ساختمان پیاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال چمران در خصوص مقاومت زمین متروپل آبادان اظهار کرد: هنوز بررسی دقیق انجام نشده اما قضاوت ها اینگونه است که از نوع سه به سمت نرم باشد و آب های سطحی در آن بالاست. اگر قرار است طراحی شود امکان پذیر است و ساختمان های بلندتر نیز می توان ساخت اما می توان الزامات ساخت و ساز را در فونداسیون آن اجرایی کرد.

شکیب افزود: باید فونداسیون گسترده باشد و نیاز به شمع نیز داشته است و هنوز اطلاع دقیقی نداریم که رعایت شده است یا خیر؟

وی با اشاره به ساخت و ساز عجیب و غریب در متروپل افزود: آن فرد به اندازه ای قدرت داشته که کسی نمی توانسته در آن نظارت کند. معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرد که هیچ پرونده ای در خصوص این ساختمان ندارد.

شکیب تأکید کرد: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت و ساز شدند کم نیست و باید اصلاحات صورت بگیرد.

در زمینه مطالعاتی جزو چند کشور اول دنیا هستیم

به گزارش شهر حمزه شکیب پس از استماع نقطه نظرات اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به عنوان کارشناس تکلیف داریم موارد را مطرح کنیم، گفت: ما ادعا داریم در بحث مطالعاتی جزء چند کشور اول دنیا هستیم. تصمیم گیران شما در شورا و ما در سازمان نظام مهندسی هستیم. باید به گونه ای عمل کنیم که بتوان مطالعات را پیاده کرد.
وی افزود: چرا باید دانش و اجرا این میزان فاصله داشته باشد؟ چون توان پیاده سازی این دانش وجود ندارد. کسانی همچون آقای عبدالباقی با کسانی وارد ارتباط می شود که امور را برای ساخت و ساز چنین ساختمان هایی آسان می کند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه شهرداری ها باید جمع بندی نهایی را در خصوص ساختمان های ناایمن انجام دهند، گفت: تفاهم نامه هایی اجرا شده و ما یک روزه می توانیم ناظران خود را معرفی می کنیم. اگر ایراداتی وجود داشته به این دلیل است که املاک بالای سه هزار و 500 متر به افراد حقوقی داده می شود.
وی ادامه داد: افرادی همچون آقای عبدالباقی در همین شهر تهران داریم که منتظر می مانند تا ناظران انتخابی بوده و ارجاعی از سازمان نباشند.

تهیه سامانه تعیین ناظران به صورت سیستمی و شفاف
شکیب تأکید کرد: سامانه ای را برای کل کشور تهیه می کنیم تا افراد نتوانند دسترسی داشته باشند و ناظران را تعیین کنند. باید سیستمی و اتوماتیک و شفاف باشد. این موضوع از سال 88 شروع شده و به دلیل منافع برخی افراد هنوز عملیاتی نشده است. اگر انتخاب ناظران شش روزه انجام نشده به دلیل منافع این افراد است.
وی با بیان اینکه حق الزحمه مهندسین ناظر مبلغ چندانی نیست، گفت: ممکن است در طول سال یک کار به مهندسی سپرده شود و با توجه به تخفیف 50 درصدی در بافت فرسوده، مهندسین این طرح ها را نمی پذیرند.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه درخواست تخفیف مشکل ایجاد می کند، یادآور شد: باید منابعی در این خصوص در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه جلسات متعددی با کل استان ها برگزار شده است، گفت: جمع بندی برای اصلاحات قانون انجام شده و تا ماه های آینده به نتیجه می رسد. باید کمک شود تا این اصلاحات صورت بگیرد.
شکیب با اشاره به تعارض منافع نیز خاطرنشان کرد: با رد صلاحیت افراد نمی توان در زمینه تعارض منافع جواب گرفت. باید ساختار را اصلاح کنیم. افراد نباید وارد شوند و کارهای بزرگ را برای خودشان و یا افراد خاص انتخاب کنند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه چرا باید 120 درصد از پروانه های صادر شده به کمیسیون ماده 100 بازگردد، گفت: ریشه ها جای دیگری است و باید اصلاح شود . طرح تفصیلی باید درست شود. اگر قرار است اضافه ساخت داده شود از همان ابتدا این کار صورت بگیرد.

باید همه ارگان‌های مرتبط وارد عمل شوند و اراده برای بهسازی قوانین داشته باشند
وی ادامه داد: همه ما مسئول هستیم و باید نسبت به مردم پاسخگو باشیم که چرا مطالعات عملیاتی نمی شود؟ سازمان نظام مهندسی کشور به تنهایی نمی تواند وارد شود و باید اراده در شهرداری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی وجود داشته باشد.
شکیب با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب برای ساختمان پلاسکو شکل گرفت، خاطرنشان کرد: موارد مطرح شد اما باید عملیاتی شود. اگر اجازه داده نشود که تخلف صورت بگیرد می توانیم کار را پیش ببریم.
وی با تأکید بر اینکه مقررات ملی ساختمان شورای تدوین دارد که باید با آن همکاری کنیم، اظهار کرد: تا کنون اجازه ورود داده نمی شد اما امیدواریم دوباره این شورا روح تازه ای بگیرد.

ضرورت عملیاتی شدن میحث۲۲
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: مردم و دولت دیگر توان دردهای سنگین و شارژ مالی پس از حوادثی از جمله زلزله را ندارند.
وی افزود: مبحث 22 از همه چیز واضح تر است و پس از 9 سال چرا عملیاتی نمی شود؟ باید نگهداشت ساختمان ها با حضور افراد متخصص صورت بگیرد.
شکیب با بیان اینکه باید الزام شود که در ساختمان ها این مبحث مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: باید الزام اجرایی توسط شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی رعایت شود. اگر شورا همین اقدام را انجام دهد کاری ماندگار کرده است. هرگونه امکانات تخصصی را در اختیار قرار خواهیم داد.
وی تأکید کرد: آموزش مهندسان و ناظران به روز می شود اما تصمیم سازان و تصمیم گیران نیز باید مورد آموزش مستمر قرار بگیرند و در یک سطح کمک کنیم تا امور پیش برود.
انتهای پیام/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 22232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =