در جریان بررسی موضوع ایمن‌سازی ساختمان‌ها در صحن شورا چه گذشت؟

در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان نظام مهندسی به سخنرانی پرداخت و اعضای شورای شهر تهران صحبت‌های خود در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایمن سازی ساختمان ها با بیان اینکه فونداسیون را نمی توان چند تکه کرد، یادآور شد: وقتی فونداسیون برای چهار طبقه طراحی می شود برای چند طبقه اضافی در نظر گرفته می شود. باید درس عبرت برای ما باشد که این میزان راحت و سریع اضافه ساخت را تایید نکنیم.

وی افزود: قانونی تهیه شده و تقریبا می توان گفت نمیشود اضافه بنا داشت. ضوابط و قوانین ما کمتر از دو سال تغییر می کند و ضوابط جدیدی به آن اضافه می شود که ساختمان قدیمی آن را نداشته است. مواردی که ما رعایت می کنیم آن زمان در پلاسکو رعایت نشد و بر اساس ضوابط روز ساخته شد و این حادثه در آن اتفاق افتاد.

حبیب کاشانی با بیان اینکه موارد مطرح شده سالهاست که مطرح می شود و اتفاقی نمی افتد، اظهار کرد: شما اعلام کردید که لیست ساختمان های نا ایمن را منتشر می کنید. این لیست در اختیار دادستانی است و هر هفته سه مالک تذکر دریافت می کنند. می خواهیم بدانیم آیا در تهران ۷۵۱ کیلومتری تعداد ساختمان های نا ایمن همین ۱۲۹ ساختمان است یا خیر؟

تعیین مهندس ناظر، فرآیند شفافی برای مالکین و عموم مردم نیست

وی افزود: متروپل های بعدی غیر قابل باور است. ما جزء پنج کشور برتر دنیا در زمینه علمی هستیم و سنگین است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۳ هموطن را متروپل از است بدهیم  و قلب تمام کشور از این حادثه درد بگیرد.

کاشانی تأکید کرد: عملیاتی باید اقدام کنیم. باید شفاف تر اعلام شود که چه کاری از دست ما بر می آید؟ اگر نجات یک نفر نجات جامعه است و ممکن بود هزاران نفر در این حادثه جان خود را از دست دهند، باید روراست بگویید که ما باید چه کاری انجام دهیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود سازمان نظام مهندسی در عرض شش روز برای صدور مجوز اقدام کند، اظهار کرد: بعضا هشت ماه یا بیشتر طول کشیده است و تقاضا می شود در این زمینه همکاری صورت بگیرد.

میثم مظفر همچنین تصریح کرد: اینکه ناظران حقوقی بنابر انتخاب مالکان بوده و یا ارجاعی از سوی سازمان نظام مهندسی باشد، وحدت رویه دیده نمی شود و اختلاف را شاهد هستیم. تعیین مهندس ناظر فرآیند شفافی برای مالکین و عموم مردم نیست.

وی افزود: قرار بود این موضوع شفاف شده و در سامانه شفافیت شهرداری تهران اعلام و بارگذاری شود.

مظفر با بیان اینکه تعرفه پلاک های فرسوده به صورت نصف برای ناظران محاسبه می شود، گفت: باید ظرفیت انگیزشی و جبرانی برای ناظرینی که در این پلاک ها موظف می شوند، در نظر گرفته شود.

احمد صادقی در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه تعارض منافع را در اصلاح قوانین شاهد هستیم، اظهار کرد: متاسفانه تا امروز علیرغم اینکه پیش نویس از سوی شهرداری به مرکز مطالعات مسکن داده شده، اجرایی نشده است.

ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در حادثه متروپل

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: هنوز در شورای عالی معماری و شهرسازی، منافع برخی به دلیل اصلاح قوانین خطر می افتد و هنوز چاره ای برای آن اندیشیده نشده است. باید برای این موارد فکری کرد و از پتانسیل شوراهای اسلامی شهر و مجلس استفاده کرد. چون تا تعارضات برطرف نشود نمی توان به نتیجه برسد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی برای بررسی موضوع متروپل تأکید کرد: باید کمیته حقیقت یاب در این خصوص تشکیل شود و گزارش فنی به مردم ارائه دهد.

سید محمد آقامیری با بیان اینکه لکه سیاهی در دامان مهندسین ایجاد کرده است، اظهار کرد: چرا با وجود ایجاد سازه های قوی، این ساختمان باید به این شکل ساخته شود و فرو بریزد.

وی با تأکید بر اینکه ما از سازمان نظام مهندسی توقعاتی داریم، یادآور شد: مهندسین باید نسبت به آیین نام های جدید سازمان به روز شوند. نبودن مجری ذیصلاح سالها مطرح شده و بارها این موضوع کنار گذاشته شده است.

آقامیری همچنین تصریح کرد: مهندسین مشاور با نظرات خود اقدام می کنند و باید بر اساس آیین نامه ها و نظارت قوی سازمان نظام مهندسی انجام شود.

وی با بیان اینکه شرکت نظام مهندسی نقش یاب در ابتدا وارد شده بود که انصراف دادند، گفت: شتاب کار در کشور ما بر اساس پول سرمایه است و باعث کاهش ایمنی می شود. در این پروژه کارفرما به لحاظ وضعیت مادی توقع داشت هرجا هر نظری داشت سازه ها ساخته شود و یا تغییر کند.

مدیر کارآمد باید از تهدیدها فرصت بسازد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مهمترین ویژگی های مدیر کارآمد این است که از تهدیدها فرصت بسازد، گفت: مردم ایران داغدار هستند همانطور که در خصوص حادثه پلاسکو اتفاق افتاد.

پرویز سروری با بیان اینکه موارد مطرح شده به صورت مقررات جدید عنوان شود چرا که در غیر این صورت نتیجه ای نخواهد داشت، گفت: این همه تخلف مقابل چشمان مهندس ناظر بسیار دردناک است. تمام طرح تغییر کرده و تمام اتفاقاتی که باید می افتاد، نیفتاده است و این هشداری است که اگر بار دیگر تکرار شود قابل اغماض نیست.

وی ادامه داد: اقدام بسیار کارشناسی شده که در زمان پلاسکو صورت گرفت، نادیده گرفته شده است. اکثریت کارشناسان برجسته کشور در خصوص گزارش پلاسکو نظرات خود را اعلام کردند و متاسفانه به مقررات جدید تبدیل نشد. باید این اتفاق به عنوان یک معضل مورد توجه قرار بگیرد.

سروری با بیان اینکه وزیر کشور اصرار داشت که حادثه متروپل را زمینه اصلاح فرآیندهای غلط قرار دهیم، گفت: موضوع گزارش پلاسکو را به عنوان دست مایه قوی قرار دهیم و دوباره از صفر شروع نکنیم. گزارش پلاسکو بار دیگر از کتابخانه ها خارج شود و مورد توجه قرار بگیرد.

مباحث ۲۲ گانه قانون و مقررات ساختمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد

وی تأکید کرد: آموزش های به روز شده برای ناظران و افراد دخیل در ساخت و ساز مهم است و باید در تمام مراحل مورد توجه قرار بگیرد و در عرصه ملی به نتیجه برسیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مباحث ۲۲ گانه قانون و مقررات ساختمان مورد توجه قرار نمی گیرد، گفت: چه کسی باید این موارد را انجام دهد.

مهدی پیرهادی افزود: وزارت مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی چه تدبیری برای این مباحث اندیشیده اند؟ چرا نظارت و اجرای دقیقی نداریم؟ وظایف دستگاه های حاکمیتی در این زمینه چیست؟ چرا موضوع بیمه ساختمان در ایران به درستی مورد توجه قرار نمی گیرد. باید بدانیم برای واقعی سازی امضای کارشناسان و مجریان در سازمان نظام مهندسی چه اقدامی انجام شده است.

حادثه متروپل حاصل تخلفات و فساد است

جعفر بندی شربیانی در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حادثه متروپل حاصل تخلفات و فساد است، اظهار کرد: ما خلا قانونی و منابع انسانی متخصص نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آنچه می لنگد این است که تخصص متخصصین زیر پای کسانی است که می خواهند منافع بیشتری داشته باشند. پیشنهاد من این است که سهم تمام مقصرین این حادثه در مشارکت این فساد به مردم اعلام شود.

شهردار تهران  لایحه مدیریت آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کشور را در هیئت دولت پیگیری کند

مهدی اقراریان با بیان اینکه یکی از مشکلات در حادثه متروپل نقص در مقررات و قوانین است، اظهار کرد: این نقص باعث شده وحدت رویه در فرماندهی وجود نداشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: از شهردار تهران درخواست داریم لایحه مدیریت آتش نشانی و خدمات ایمنی کشور را در هیئت دولت پیگیری کند تا مورد تصویب و ابلاغ قرار بگیرد. تا کنون در این لایحه ۲۰ اصلاح صورت گرفته و در آن بخش هایی از دولت باید پاسخگو باشد.

اقراریان با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون های زیربنایی باقی مانده است، یادآور شد: دولت قبلی که دولت کار نکردن بود. درخواست ما از نمایندگان مجلس و شهردار تهران این است که در یک اقدام فوری که توسط سازمان آتش نشانی لایحه آن آماده شده، این موضوع را پیگیری کرده و خلا قانونی برطرف شود. امیدواریم این موضوع به خوبی دنبال شود البته گزارش خوبی از سوی مرکز مطالعات شهرداری در این خصوص تهیه شده و سهم دستگاه ها در حوزه های مرتبط با ایمنی اعلام خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اقدام شایسته ای صورت گرفت و دیروز با حضور دادستان و شهردار منطقه یک، بنر تذکر در پاساژها نصب شد که می تواند الگوی سایر مناطق باشد، گفت: شهرداران معطل چیزی نمانند و ورود پیدا کنند و در گام اول اطلاع رسانی انجام دهند تا مردم بدانند این ساختمان ها نا ایمن هستند.

ناصر امانی اظهار کرد: این روزها لیستی در خصوص ساختمان های نا ایمن منتشر و جلساتی برگزار شده است. در این لیست اغلب ساختمان ها متعلق به دولت، مراکز عمومی، آموزشی و درمانی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مالکان از فقرا نیستند و در بافت فرسوده زندگی نمی کنند، یادآور شد: باید در خصوص ساختمان های فرسوده توجه نشان داده شود چون هم خطرناک بوده و در معرض آسیب هستند و یک حادثه کوچک می تواند پلاسکوی جدیدی را ایجاد کند.

برای بافت فرسوده اقدام جدی انجام شود

وی با بیان اینکه شعار ما حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده است، خاطرنشان کرد: برنامه ما برای بافت فرسوده در تهران چیست؟ چه سندی در اختیار ما قرار گرفته که برنامه شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده را بدانیم؟ این موضوع نیاز به اصلاح معیار و ضابطه دارد. ما نمی توانیم جواب مردم را بدهیم. بحث مردم این است که می ترسند در این خانه های فرسوده زندگی کنند. ما اعتراض داشتیم که در دوره قبلی بازسازی بافت فرسوده قفل شده بود اما هنوز در این دوره نیز کاری انجام نشده و تقاضا داریم برای چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده فکری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ درصد بافت فرسوده احیا شد، گفت: این موضوع متوقف شد و وظیفه ما این است که این روند کند شده را فعال و بافت فرسوده را احیا کنیم. 

مهدی چمران افزود: شورا پیشنهاد داد که عوارض از بافت فرسوده دریافت نشود. مجلس اعلام کرد که ۵۰ درصد اخذ شود و مابقی را دولت پرداخت که دولت ها هیچگاه این کار را انجام ندادند.

وی با بیان اینکه روش های جدیدتر و راحت تری باید در مناطق بافت فرسوده پیش بینی شود، اظهار کرد: ما در بافت فرسوده باید سریعتر عمل کنیم. این فرسودگی مرتبا اضافه و وضعیت خطرناکتر می شود.

انتهای پیام/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 22233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =