ساماندهی آثار تاریخی نیازمند تعامل و همکاری سازمان‌های تخصصی است

جلسه هم اندیشی آثار میراثی، صنایع دستی و گردشگری ری با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شهردار منطقه، رئیس میراث فرهنگی ری و نماینده شورای اسلامی شهرستان ری برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰؛ پرهام جانفشان مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری و مذهبی شهرری از جمله وجود آثار تاریخی، امامزاده ها و بقاع متبرکه در جذب گردشگر به ویژه از کشورهای اسلامی موثر است و نگاه ویژه تری را می طلبد، گفت: با تلاش های انجام شده پیش بینی می شود با انجام زیرساخت های اولیه پایگاه میراث فرهنگی ری در تپه میل در شهریور ماه سال جاری افتتاح شود.

او با بیان اینکه سالانه از منابع ملی بودجه ای به آثار میراثی تعلق می گیرد، افزود: تصمیم داریم چشمه علی را به یک اثر جهانی تبدیل کنیم و در همین راستا و با توجه به اینکه طرح مصوبی برای این مکان تاریخی وجود ندارد تعامل و پیگیری سازمان های ذیربط ضروری است.

جانفشان با بیان اینکه اعتباری برای بهسازی دژ رشکان در نظر گرفته شده است، گفت: در چند سال گذشته اقداماتی در این راستا انجام شده ولی متاسفانه به واسطه وجود برخی معضلاتی در پیرامون این اثر باستانی، آسیب هایی به آن وارد شده است.

مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ضمن تاکید بر تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان های دخیل در این حوزه، پیگیری ساماندهی آثار تاریخی ری،ساماندهی و اجرای طرح های توسعه ای اطراف بقعه بی بی شهربانو، تبدیل کارخانه سیمان ری به موزه صنعت و تبدیل مکانی در اطراف آثار تاریخی به عنوان موزه ری را مهم عنوان کرد.

جانفشان تعیین مکانی دائمی یا فصلی برای برپائی بازاچه صنایع دستی در شهرری با همکاری شهرداری منطقه ۲۰ با هدف رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای هنرمندان را ضروری برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت مجموعه ایوان ری برای برپائی نمایشگاه صنایع دستی قابل تامل است.

سید محمد ناظم رضوی شهردار منطقه با اشاره به نگاه مثبت شورای شهر تهران به حوزه گردشگری، گفت: با توجه به بازدیدهای اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون فرهنگی، نگاه تخصصی به ظرفیت های شهرری و اهمیت احیای آثار تاریخی و گردشگری ری معطوف شده است.

ناظم رضوی با بیان اینکه در پهنه چشمه علی،دژ رشکان، بی بی شهربانو و کارخانه قدیم سیمان ری ظرفیت خوبی برای گردشگری وجود دارد که برای هر کدام کد پروژه تعریف شده است گفت: در راستای ضرورت حفظ و نگهداری آثار تاریخی و هویت فرهنگی و مذهبی ری و رونق فعالیت های گردشگری، ستاد مدیریت حفظ و نگهداری و بهره برداری از آثار تاریخی با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تشکیل شده است.

او با اشاره به اهمیت نگاه ویژه به ظرفیت های ری و رفع چالش های پیش رو برای ساماندهی حوزه گردشگری، افزود: با توجه به اینکه شهرداری بودجه عمومی دارد و می بایست در هزینه کرد موارد خاص استفاده شود،برای ساماندهی آثار تاریخی تعامل و همکاری سازمان های تخصصی ضروری است.

ناظم رضوی با بیان اینکه متاسفانه وضع موجود در محدوده چشمه علی زیبنده این اثر تاریخی نیست اضافه کرد: برای ساماندهی این محدوده، جنبه های تخصصی و حقوقی وجود دارد که نیازمند همکاری میراث فرهنگی است.

او ایجاد چشم اندازی مناسب برای بهره برداری از آثار تاریخی و جذب گردشگر را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: اقدامات خوبی با همکاری سازمان نوسازی شهر تهران برای آزادسازی و الحاق املاک مجاور چشمه علی صورت گرفته و برای ایجاد پهنه تاریخی نیازمند تعامل ادارات ذیربط هستیم.

او افزود: اقدام راهبردی برای آزادسازی در ضلع شمال شرق محوطه چشمه علی و اتصال این محدوده به میدان صفائیه و در ادامه آزادسازی در ضلع جنوب و پیوستگی آن به کارخانه قدیم سیمان ری موجب ایجاد پهنه گردشگری و تسهیل دسترسی گردشگران خواهد شد.

ناظم رضوی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده برای ساماندهی آثار تاریخی می بایست نهادینه شود و با تغییر مدیریتی دچار وقفه نشود بیان کرد: پیشنهاد این منطقه آن است که در منطقه ۲۰ و چند منطقه ای که از نظر وجود آثار تاریخی حائز اهمیت هستند با موافقت شورای شهر حوزه ای به عنوان گردشگری و میراث فرهنگی تشکیل شود.

شهردار منطقه اظهار داشت: ساماندهی محوطه های میراث فرهنگی و تاریخی ری،تعیین وظایف هر یک از سازمانهای ذیربط به ویژه شهرداری و میراث فرهنگی برای احیای آثار تاریخی، بررسی مکان هایی از جمله باغ ظهیر، باغ ملک، قلعه گبری و ایوان ری برای احداث موزه ری،مسقف کردن بازار قدیم ری، امکان تخصیص زمین در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برای ساخت هتل و بهره مندی از ظرفیت خیابان مدرس در صورت تبدیل به پیاده راه به عنوان محلی برای استقرار بازارچه صنایع دستی و ثبت ملی برخی مراسم ویژه در شهرری را از جمله ظرفیت های موجود در ری برای جذب گردشگر است.

انتهای پیام 

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 22253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =