روشن شدن موتور توسعه در مترو/خرید تجهیزات حیاتی برای شهر زیر زمینی

عقب‌ماندگی جدی در توسعه حمل ونقل عمومی در دوره قبل مدیریت شهری شاهد بودیم. انبارهای مترو خالی شده بود. مدیریت فعلی اقلام حیاتی مترو را سفارش داده و بخشی از اقلام ترخیص و در حال تحویل است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ توسعه حمل و نقل عمومی در دوره قبل مدیریت شهری متوقف شده و حتی به قول برخی کارشناسان پس رفت هم کرده بود. بسیاری از واگن های مترو  از رده خارج و نیازمند اورهال هستند.در دوره فعلی مدیریت شهری، مدیران تصمیم گرفتند اقداماتی در خصوص توسعه حمل نقل عمومی انجام دهند و در این زمینه هم کارهایی صورت گرفت.

خریداری اقلام مصرفی مترو/ برخی از این اقلام حیاتی و استراتژیک مترو در برهه ای از زمان صفر شده بود

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می گوید:  تعدادی از اقلام ما در مترو، اقلام مصرفی است که برای تعمیر و نگهداری های دوره ای مثل ترمز، چرخ، تجهیزات داخلی و ... مورد استفاده قرار می گیرند که متاسفانه موجودی برخی از این اقلام حیاتی و استراتژیک ما در برهه ای از زمان صفر شده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه برای برخی از این اقلام، موفق به سفارش گذاری و خرید شدیم، به عنوان مثال بخش عمده ای از سفارش چرخ های ما پس از ثبت سفارش و خرید، هم اکنون ترخیص شده و در حال تحویل است و این روند ادامه دارد.

شفیعی گفت: قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی اخیر در این حوزه منعقد شد که بخش عمده ای از نیاز حیاتی ما را تامین می کند و برخی از این تجهیزات به سرعت به دست ما می رسند و بخشی دیگر نیز ظرف ۵-۶ ماه آینده در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران گفت: در بازدید شهردار تهران از کارخانه واگن سازی و مجموعه بهره برداری مترو، مقرر شد که نمایشگاهی از اقلام مورد نیاز که در حال حاضر با کمبود آنها مواجهیم، در معرض نمایش قرار گیرد تا همه تولیدکنندگان با اطلاع از قطعات مورد نیاز، در صورت توان تولید این قطعات، با اعلام آمادگی خود زمینه تامین این قطعات در داخل را فراهم کنند.

وی در ادامه یادآور شد: ما در قرارگاه حمل و نقل عمومی با همکاری جهاد دانشگاهی در قالب پروژه ای به دنبال به روز رسانی سامانه رانش برخی از قطارهای قدیمی هستیم تا بتوانیم این سامانه ها را با سامانه های رانش جدید جایگزین کنیم.

دولت هم در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی وظایفی دارد و باید بر اساس قانون بخشی از هزینه ها را پرداخت کند هر چند در ادوار گذشته این امر به درستی صورت نگرفت اما قرار است در این دوره اقداماتی صورت گیرد.

حسن منصوری استاندار تهران در این باره می گوید: موضوع ترافیک، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی مورد تاکید شخص رییس جمهوری است و در این زمینه باید همه دستگاه های ملی و حاکمیتی کمک کنند.

در سال‌های اخیر اقدامات جدی روی نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام نشد

وی ادامه داد: اینکه شهرداری تهران متولی اصلی پایتخت است، شکی نیست اما در کلان‌شهر تهران با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر باید همه دستگاه‌های متولی از جمله دولت، مجلس کمک کنند.

به گفته استاندار تهران، در سال‌های اخیر اقدامات جدی روی نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام نشده که باید این اقدامات امسال اجرایی و عملیاتی شود.

وی گفت که در موضوعات و مشکلات شهر تهران جلسات مختلفی در هیات دولت شکل گرفته که امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و همچنین شهرداری و اعضای شورای شهر تهران در برنامه های مختلف شاهد توسعه حمل و نقل عمومی در تهران باشیم.

استاندار تهران بیان کرد: حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت فرسوده است و این مساله برای شهر و شهروندان آزار دهنده شده است بنابراین باید نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام شود.

مدیریت شهری قرار است اقداماتی در زمینه نوسازی ناوگان انجام دهد و در بودجه سال جاری هم رقم قابل توجهی به بحث حمل ونقل عمومی اختصاص یافت.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره می گوید:  توسعه حمل و نقل شهری در دستور کار است که شامل سه مقوله مترو، اتوبوس و تاکسی است.

۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه می شود

به گفته زاکانی، مدیریت شهری  پیگیری های کرده و  به لطف الهی ۶۳۰ دستگاه واگن که سال های سال بود قرار بود از طریق فاینانس وارد شود با هموار کردن مسیر در آستانه تزریق به ناوگان مترو است. این واگن ها در آینده از خارج از تهاتر با نفت وارد می شود.

زاکانی اظهار کرد:  ۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه می شود و در داخل کشور نیز کار تامین هشت دستگاه واگن و یک رام قطار نهایی شده تا در خدمت مردم قرار گیرد.

به گفته شهردار تهران، در شهر تهران بنا بر یک برآورد و طبق برنامه سوم باید همه خطوط مترو ۲۰ ساله تکمیل شود و روزانه ۱۰ میلیون مسافر توسط مترو جابجا شوند، با تمهیداتی که در حال انجام است، بنا داریم در یک بازه پنج ساله این چهار خط را تکمیل کنیم و به لطف الهی بار حمل و نقلی تهران را بر دوش مترو قرار دهیم.

تعداد اتوبوس های فعال تهران کم است و بخش عمده ای از اتوبوس ها در دوره قبل به پارکینگ رفتند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید:  تهران به ورود بیش از هزار تا دو هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و البته برنامه های برای توسعه حمل ونقل عمومی وجود دارد.

مردم برای گریز از ترافیک از مترو و اتوبوس استفاده کنند

چمران به نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: امیدواریم ۲هزار دستگاهی که قرار است بازسازی شود نیز با وام ها و کمک هایی که دولت در اختیار خواهد گذاشت انجام شود تا بتوانیم بگوییم در شهرمان سیستم وسایل حمل و نقل عمومی آماده است و مردم برای گریز از ترافیک از مترو و اتوبوس استفاده کنند و به وسایل شخصی پناه نبرند. تا وقتی این سیستم آماده نشود، همین شرایط حاکم هست.

وی ادامه داد: برای تعمیر و اورهال واگن های مترو باید خرید هایی انجام شود، البته این را بگویم که اگر واگن بخریم دو سال دیگر واگن ها به دستمان می رسد و اینگونه نیست که بتوان در نمایشگاه واگن مترو خرید. امیدواریم با توجه به اینکه قسمت اعظم واگن ها در داخل کشور و در شرکت واگن سازی ساخته می شود با ورود هر چه سریعتر واگن های مورد نیاز شرایط خوبی در مترو حاکم شود.

چمران اضافه کرد: از قبل هم گفته‌ایم باید حرکت‌هایی انجام می‌شد تا شرایط و وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر شود، هر چه امروز تلاش کنیم فردا آیندگان مشکلات کمتری خواهند داشت. امیدواریم با تلاش هایی که می شود آیندگان مشکلاتشان کمتر شود و در سال های آینده بهره برداری ها صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، کاستی ها در حوزه حمل ونقل از دوره قبلی مدیریت شهری بر جا مانده است. مدیران فعلی برای توسعه ناوگان اقداماتی انجام داده و به دنبال این هستند که با توسعه حمل نقل میزان ترافیک و آلودگی هوا که دو چالش اساسی شهر تهران است تا حدودی برطرف کنند هر چند که برای رفع این دو چالش باید دستگاه های که در این زمینه مسوولیت دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 22374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =