به گزارش شهر، مسعود درستی، با تاکید بر اینکه شبکه خطوط متروی تهران که با ۷ خط در حال سرویس دهی به شهروندان پایتخت است، دارای نواقصی است که در صوت رفع آنها، کیفیت سرویس دهی چندبرابر می شود، گفت: در حال حاضر قطارهای مترو در مسیر خطوط احداث شده شبکه متروی پایتخت مشغول خدمترسانی به شهروندان هستند؛ اما تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا هفت و طرحهای توسعهای، نیازمند افتتاح ۳۳ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهرهبرداری از تونلهای ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد.
وی با تاکید بر اینکه بحث احداث و تکمیل پایانه های مترو و نیز ساخت پست های برق باقی مانده نیز مهم است، افزود: نیاز ما برای تحقق تکمیل خطوط در حال بهرهبرداری، تأمین اعتبار ۷۰ هزار میلیارد تومانی است و این در حالی است که در کنار توسعه سخت افزاری شبکه مترو، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به میزان قابل قبول کاهش داد.
نیاز ۳۰هزار میلیاردی برای توسعه خطوط هفتگانه مترو
درستی با بیان اینکه توسعه خطوط هفتگانه که در قالب افزایش طول خطوط یک ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۶ و ۷ برنامه ریزی شده است ، به اعتباری حدودا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، ادامه داد: میتوانیم بخش عمده ای از این منابع مالی مورد نیاز را از طریق تهاتر املاک و نیز بارگذاری مجتمع های ایستگاهی تأمین کرد.
وی افزود: اگر منابع و اعتبارات مورد نیاز تکمیل خطوط در حال بهره برداری مترو تامین شود می توانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ پرونده تکمیل خطوط در حال بهره برداری را ببندیم.
نیاز ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای احداث خطوط جدید ۸ تا ۱۱ مترو
وی در مورد سرانجام تامین مالی ساخت خطوط جدید نیز گفت: برای ساخت ۱۵۲ کیلومتر خطوط جدید که خط ۸ تا ۱۱ است به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، البته دقت داشته باشید که این عدد با احتساب قیمت امروز کالا و خدمات محاسبه شده است و به هر میزان که تامین اعتبار به تعویق بیفتد باید براساس ضریب تورم قیمت ها را محاسبه کرد که قاعدتاً سال به سال بیشتر خواهد شد.
بایدظرفیتهای جدیدی برای تأمین منابع مالی مترو پیدا کنیم
وی در مورد روشهای تامین مالی نیز با تاکید بر اینکه با تداوم روشهای متداول و جاری تأمین پول راه به جایی نمی بریم، افزود: قطعا باید حمایت ها و کمکهای بسیار پررنگ تری از سوی دولت به سمت متروی تهران روانه شود تا بتوانیم در یک افق زمانی مشخص خطوط جدید مترو را به سرانجام برسانیم، البته اعتبار مورد نیاز برای خطوط جدید الاحداث بسیار زیاد است و بایدظرفیتهای جدیدی برای تأمین منابع مالی مترو پیدا کنیم که شخص شهردار تهران نیز به صورت جدی و مستمر پیگیر این موضوع است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
نظر شما