در نوسازی بافت فرسوده باید محله‌محوری مورد توجه قرار گیرد/ صرفه اقتصادی نداشتن در ساخت و ساز زیر ۴ طبقه عامل عدم تمایل مالکان در نوسازی

اعضای شورای شهر در شصت و هشتمین جلسه شورا درباره نوسازی بافت فرسوده بر بحث محله محوری تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص نوسازی در بافت فرسوده با بیان اینکه بافت فرسوده از مهمترین و مشکل ترین اموری است که باید به آن پرداخت، گفت: سرانه اصلاح در بافت فرسوده بیشتر از دیگر بخش ها بوده اما متاسفانه اقدامات صورت نگرفته و نتوانستیم توفیقات فراوانی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در دهه ۸۰ تخفیفی را برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفتیم و بیش از ۲۰ درصد پروانه ها در آن زمان به بافت فرسوده اختصاص داشت و اینکه امروز صدور پروانه به هزار مورد رسیده است، اتفاق خوبی نیست.

چمران با بیان اینکه محله محوری باید مورد توجه قرار بگیرد و تک سازی روند مطلوبی نیست، یادآور شد: باید با استفاده از تجربیات به بافت فرسوده بپردازیم تا بتوانیم در این دوره توفیق خوبی به دست بیاوریم.

مشکل ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی ساماندهی شود

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مردم مناطقی که در اطراف بناهای تاریخی هستند با مشکل مواجه شده‌اند و اجازه ساخت ندارند، اظهار کرد: برای مثال در اطراف برج طغرل مردم مراجعه و اعلام می کنند که نمی توانند ساخت و ساز انجام دهند.

سید محمد آقامیری افزود: با همکاری با میراث فرهنگی فکری به حال این افراد شود و در خصوص مشکلات موجود برای ساخت و ساز، ساماندهی صورت بگیرد.

عدم وجود سرانه‌ها؛ دلیل عدم علاقه‌مندی برای ساخت در بافت فرسوده

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه عدم وجود سرانه ها در بافت فرسوده یکی از دلایل عدم علاقمندی مردم به ساخت و ساز در بافت فرسوده است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، انگیزه ای برای نوسازی در بافت فرسوده باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: سرانه را باید در بافت فرسوده در نظر بگیریم و نباید به جایی برسیم که در منطقه ۲۲ مسجد و مدرسه ای که ساخته شده، جریمه کنیم و باید در نظر گرفت که چه میزان برای ساخت فضاهایی از این قبیل باید هزینه کرد.

علوی تأکید کرد: در بافت فرسوده باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که هویت شهر باید حفظ شود و در این خصوص باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

کالبد فرهنگی در طراحی شهری باید مورد توجه قرار بگیرد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کالبد فرهنگی در طراحی شهری باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: هر محله از نظر بافت فرهنگی و اجتماعی متفاوت با دیگری است و سوال ما این است که آیا پیوست فرهنگی در طراحی ساخت در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است یا خیر؟

برای نوسازی بافت فرسوده از مردم کمک بگیریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۳۴ هفته ملاقات مردمی داشته ایم، گفت: بافت فرسوده زلزله خیز است، سرانه ها در این مناطق محدود و آسیب های اجتماعی زیاد است؛ ما از مردمی صحبت می کنیم که به انقلاب خدمت کرده اند و کاری برای آنها انجام نداده ایم.

وی ادامه داد: مردم در حریم راه آهن نمی توانند ساخت و ساز انجام دهند؛ اگر منتظریم دولت کمک کند انتظار غلطی است و باید اجازه دهیم مردم کمک کنند و ساخت و ساز انجام دهند.

کاشانی همچینین خاطرنشان کرد: تقاضا می کنیم شهرداری اعلام کند که هر کاری از شورا بر می آید و امیدواری برای مردم در نوسازی ایجاد می کند، انجام دهیم.

ساخت و ساز کمتر از چهار طبقه صرفه مالی برای مالکان ندارد

رئیس کمیته بودجه شورا نیز گفت: تا زمانی که میزان سطح اشغال تراکم تشویقی مازاد به گونه ای تنظیم نشود که چهار طبقه برای ساخت در بافت فرسوده در نظر گرفته شود صرفه مالی برای مالک در مشارکت ساخت ندارد.

میثم مظفر با بیان اینکه پلاک های ۷۰ یا ۸۰ متری فراوانی در بافت فرسوده داریم، تصریح کرد: باید از نگاه های آرمانی به سمت نگاه واقع‌بینانه با ضوابط شهرسازی برویم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از حق الزحمه کارشناسان نظام مهندسی موجودی ریالی وجود دارد، گفت: سازمان نظام مهندسی باید مجاب شود در بافت فرسوده، مهندسان ناظر با انتخاب مالک صورت بگیرد تا افراد واجد شرایط انتخاب شده و مسئولیت را در ساخت و ساز عهده دار شوند.

توسعه نفرآباد در اولویت قرار بگیرد

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تخصیص بودجه و تاخیر در تخصیص برای اجرای پروژه در نفرآباد، اظهار کرد: پروژه نفرآباد باید در اولویت قرار بگیرد تا جبران خسارت شده و کسری بودجه جبران شود.

احمد صاقی با بیان اینکه توسعه نفرآباد جز با مشارکت مردم شهر ری محقق نمی شود، خاطرنشان کرد: مردم و نخبگان و کسبه چندان در جریان امور نیستند تا بتوانند مشارکت کنند.

نوسازی ۱۸.۸ درصد از بافت فرسوده تا سال ۱۴۰۵

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعلام شده ۱۸.۸ درصد از بافت فرسوده تا سال ۱۴۰۵ نوسازی می شود، گفت: سوال من این است که این میزان با چه تعهدی محقق خواهد شد.

ناصر امانی افزود: باید توضیح داده شود که با چه پشتوانه ای، به اعداد صدور پروانه در سال ۱۴۰۵ رسیده ایم و چه ضمانت اجرایی دارد؟

وی با بیان اینکه پیش بینی بسته های تشویقی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در بازآفرینی شهری مورد اهمیت است، تصریح کرد: مردم بافت فرسوده اعلام کردند که از سال ۹۷ بسته تشویقی برای ساخت و ساز طبقات در این بافت قطع شده که تقاضا داریم مورد پیگیری قرار بگیرد.

امانی تاکید کرد: ما می خواستیم بدانیم که شهرداری در دوره جدید تا چه میزان بافت فرسوده را احیا خواهد کرد که رقم آن اعلام شد و از تلاش ها در این زمینه تقدیر می کنیم.

تسهیلات ویژه به ساختمان‌های ناپایدار اختصاص داده شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص رفع موانع در بافت فرسوده باید درخواست شهرداری از شورا مطرح شود، گفت: تفاهم نامه ای بین شهرداری و وزارت راه منعقد شده که در موضوع تخریب و نوسازی پلاک های فرسوده در بند۹، مقاوم سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی پیرهادی با بیان اینکه تسهیلات ویژه ای برای ساختمان های ناپایدار باید در نظر گرفته شود، گفت: ممکن است اتفاق متروپل برای هریک از این ساختمان ها روی دهد؛ تعداد ساختمان های ناپایدار که تعداد قابل توجهی است باید مورد توجه قرار بگیرند.

منطقه ۱۰ بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمیعت مازاد دارد

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معاونت شهرسازی کار بسیار سختی دارد، تأکید کرد: یک طرح خلاق و به روز بر اساس شرایط اقتصادی فعلی تهیه شود.

مهدی عباسی افزود: در مناطقی همچون منطقه ۱۰ شاهد حضور ۱۰۳ هزار نفر جمعیت مازاد هستیم؛ اشتباهات در چنین مناطقی اشتباهات خطرناکی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: دفاتر نوسازی با قدرت کار خود را ادامه دهند و مردم را تشویق کنند و آنها را کنار هم قرار دهند؛ مشکل املاک بدون سند که تعدادشان نیز زیاد است، باید ساماندهی شوند.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز تأکید کرد: مشکلات مناطق اطراف حریم راه آهن در منطقه ۱۸ و ۱۹ باید پیگیری شود تا شاهد رفع مشکلات مردم این منطقه باشیم. 

انتهای پیام/

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 22465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =