زاکانی: تحریم‌های ظالمانه مانع پیشرفت ملت ایران نمی‌شود

سفیر پرتغال در ایران با شهردار تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، کارلوس کاستا نهوش سفیر کشور پرتغال در ایران، عصر امروز -سه شنبه ۱۷ خرداد۱۴۰۱- با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کرد.

شهردار پایتخت در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به این موضوع که حضور سفیر پرتغال در ایران بتواند ظرفیت های دو کشور ایران و پرتغال را در کنار هم فعال کند، گفت: امیدوارم دو ملت ایران و پرتغال روز به روز و بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شوند.

زاکانی با بیان اینکه پیشاپیش روز ملی پرتغال را تبریک عرض می کنم و بهترین ها را برای ملت و دولت پرتغال آرزو می کنم، افزود: بسیار خوشحالم که نظر سفیر محترم کشور پرتغال ناظر به پیوستگی و همکاری بین دو شهر لیسبون و تهران است. باید اعلام کنم ما مسیر خواهر خواندگی دو شهر تهران و لیسبون را دنبال می کنیم و در ماه آینده نیز این توفیق را داریم در نشستی میزبان مجموعه شهرهایی که با تهران خواهر خوانده هستند باشیم. به همین منظور از شهردار لیسبون نیز برای حضور در این نشست دعوت کردیم و امیدواریم شاهد حضور شهردار لیسبون باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در ایران به ویژه تهران بیان کرد: در تهران ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری با پرتغال وجود دارد و این واقعیت تلخی است که ما(ایران) تحت تحریم های امریکا هستیم. این واقعیت تلخ صدماتی را به ملت ایران وارد کرده و شرایط سختی برای ما به واسطه همین تحریم های ظالمانه ایجاد شده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه تحریم های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران اوج بی عدالتی را به نمایش گذاشته است، ادامه داد: این هزینه استقلال خواهی ملت ایران و بیشتر بهانه جویی است اما این موضوع مانع نخواهد شد ملت ایران نتواند در زمینه های مختلف پیشرفت جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هر چه سختی و تنگنا بیشتر می شود عزم و اراده ما برای کوشش و پیشرفت بیشتر، افزایش پیدا می کند؛ پیشرفت های ما در حوزه علمی، نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی و دیگر حوزه های دانشی نشان می دهد تحریم های ظالمانه نتوانسته است خللی در اراده ملت ایران ایجاد کند.

شهردار تهران بیان کرد: اعتقاد ما این است باید تحریم ها برداشته شود تا بتوان رابطه نزدیکتر با پرتغال و دیگر کشورها داشت اما تحریم واقعیتی است که وجود دارد و با قبول این واقعیت باید به سمت گسترش روابط خود حرکت کنیم.

زاکانی با اشاره به ۳ محور موضوعات اقتصادی، فرهنگی و ورزشی مطرح شده در این نشست ادامه داد: در حوزه ورزش و دیگر موضوعات به عنوان تهران -بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا با جمعیت روزانه ۱۳ میلیون نفر- علاقه مند به ایجاد همکاری و تبادل تجربیات بین دو شهر تهران و لیسبون هستیم.

وی با اشاره به تجارب لیسبون در بخش حمل و نقل پاک تصریح کرد: یکی از موضوعات جدی ما حمل و نقل است که به عنوان یک سرفصل می تواند مورد دقت و توجه باشد و از تجربیات و ظرفیت های دو شهر تهران و لیسبون بهره برد.

شهردار تهران بیان کرد:موضوعات زیست محیطی، پسماند و خدمات شهری نیز از دیگر بخش هایی است که می توانیم در آن ها تجارب خود را به اشتراک بگذاریم و علاقه مند به افزایش سطح روابط خود هستیم.

زاکانی با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی ادامه داد: فراتر از حوزه اقتصادی و زیست محیطی، موضوعات فرهنگی نیز برای ما مهم است و از ارتباط و تعامل در حوزه فرهنگ و سینما استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد:یکی از ویژگی های شهر تهران ظرفیت بالای این کلانشهر در حوزه سینما و گردشگری است. تهران ظرفیت های بی نظیری در حوزه های گردشگری، موزه و آثار باستانی دارد که این ظرفیت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شهردار تهران بیان کرد: آثار باستانی پیدا شده در تهران نشان می دهد تهران قدمتی ۷ هزار ساله دارد و بسیار خوشحال می شویم امکانی برای بالا بردن خدمات گردشگری بین دو کشور فراهم شود.

زاکانی با اشاره به علاقه مندی ملت دو کشور ایران و پرتغال به فوتبال ادامه داد: ورزش فوتبال می تواند نقطه اتصال و اتکا باشد تا از این طریق برای ۲ کشور ایران و پرتغال افتخار کسب شود.

وی تصریح کرد: برای ما علاقه مندی های متعددی وجود دارد تا بتوانیم از این طریق روابط دو کشور ایران و پرتغال را افزایش دهیم و خارج از تحریم های ظالمانه راه های مختلفی وجود دارد که می تواند موجب دستیابی به این اهداف شود.

شهردار تهران با بیان این مطلب که ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در پرتغال مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم در سطوح مختلف به ویژه سطوح علمی همکاری داشته باشیم و حضور این تعداد دانشجوی ایرانی در پرتغال می تواند امکانی را برای ما فراهم کند تا تعاملات گسترش پیدا کند زیرا این موضوعات برای ما دارای اهمیت است.

زاکانی ادامه داد: ملت ما ملت علم دوست است و و قائل به این موضوع هستیم که علم و دانش بزرگی و افتخار برای ملت ها ایجاد می کند.

وی با اشاره به دوران کرونا گفت:پرونده بیماری کرونا کم کم در حال بسته شدن است و ایران در شرایط کرونا پیشرفت های علمی خوبی داشت‌ این موضوع برای ما درس شد، زمانی که به خودمان اتکا می کنیم می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

در ادامه این دیدار کارلوس کاستا نهوش سفیر کشور پرتغال در ایران با اشاره به روابط سیاسی بین دو کشور گفت: ما به گفتمان سیاسی اعتقاد داریم و مسیر درست این است که به گفتمان سیاسی خود ادامه دهیم.

سفیر پرتغال در ایران ادامه داد: با توجه به تحریم ها علیه ایران شرایط برای سرمایه گذاری شرکت های پرتغالی مناسب نیست اما امیدواریم در مذاکرات نتایج خوبی حاصل شود. باید بر این نکته هم تاکید کنم که حتی در همین شرایط نیز شرکت های پرتغالی وجود دارند که در ایران فعالیت می کنند.

کاستا نهوش ادامه داد: در حوزه مسایل فرهنگی و هنری نیز می توان همکاری مشترک داشت و در ادامه همکاری ها امیدواریم با همکاری دو دانشگاه تهران و علامه طباطبایی امکان ایجاد دپارتمان زبان پرتغالی فراهم شود.

وی بیان کرد: دیپلماسی ورزش می تواند یک تصویر مثبت برای هر کشور در کشورهای دیگر ایجاد کند.

کاستا نهوش ادامه داد: در زمینه همکاری مشترک بین شهرداری های تهران و لیسبون می توان صحبت کرد که از نظر من حمل و نقل می تواند یکی از موضوعات فی ما بین باشد.

انتهای پیام/ 

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
کد خبر: 22486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =