جبران کمبود ۱۰۰۰ واگن مترو تهران در مراحل نهایی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری کمبود واگن در مترو تهران است و بر همین اساس برای جبران این مشکل و رفع این چالش قراردادهای خرید واگن و تامین واگن داخلی در حال انجام است.

به گزارش شهر، کمبود واگن‌های مترو یکی از مشکلات اساسی شهر تهران به شمار می‌رود و در این میان قدیمی بودن واگن‌های موجود و خراب بودن آنها منجر به بروز برخی مشکلات و کاستی‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی ریلی شده است.

نیاز به خرید واگن‌های جدید و اورهال یا همان بازآفرینی واگن‌های موجود از جمله موضوعاتی است که تهران با آن مواجه شده و مدیریت شهری برای آن برنامه‌ریزی کرده است.

روزانه هزاران نفر از شهروندان تهرانی مترو را برای تردد خود انتخاب می‌کنند و شلوغی مترو در ساعات ابتدایی صبح و پس از پایان تعطیل شدن ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها یکی از چالش‌هایی است که در شهر تهران وجود دارد بر همین اساس نیاز است که مدیریت شهری تهران برای حل این مشکل چاره‌ای بیاندیشد.

تهران به ۲ هزار و ۵۰۰ واگن مترو احتیاج دارد

اسفند ماه سال گذشته بود که شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه مترو بوستان گفتگو از نیاز به ۲ هزار و ۵۰۰ واگن در مترو تهران خبر داد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: ناوگان هفت خط مترو تهران به ۲۵۰۰ واگن احتیاج دارد اما در حال حاضر تعداد واگن‌های مترو تهران ۱۵۰۰ عدد است که از همین تعداد نیز ۳۶۴ واگن آن از رده خارج شده و مابقی نیز نیاز به اورهال دارند.

شهردار تهران با اشاره به واگن‌های مترو اظهار کرد: قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی ۷۰۰ واگن در حال انعقاد است و برای تأمین این واگن‌ها تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و قرارداد ۸۰۰ میلیاردی را بانک شهر منعقد کرده‌ایم و همچنین اقدامی را با کارگزاری شهرداری پیش برده‌ایم.

وی ادامه داد: دولت مکلف بود که سهم خود را پرداخت کند و از طریق تهاتر برخی منابع خارج شدند و برای تعدادی واگن ملی وارد عمل شدیم و قرار بر این است که دولت مبلغی را پرداخت کند.

زاکانی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته انبارهای مترو تأمین نشده بودند و در بخش ظرفیت اقلام موجودی ما صفر بوده است.

قرارداد خرید واگن از کشورهای خارجی دنبال می‌شود

اما یکی از مشکلات کمبود واگن و عدم نوسازی ناوگان مترو تهران ایجاد آلودگی هوا در پایتخت است.

توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به رفع مشکل آلودگی هوا کمک کند و بر همین اساس است که مدیریت شهری به دنبال انعقاد قراردادهای متعدد برای تأمین واگن مترو تهران است.

یکی از برنامه‌های شهرداری تهران برای تأمین واگن متروی خرید واگن از دیگر کشورهاست به گفته شهردار تهران قرارداد خرید ۶۳۰ واگن با چین و تهیه ۴۲۰ واگن داخلی دنبال می‌شود.

از سوی دیگر به گفته رئیس شورای شهر تهران در ۸ سال اخیر هیچ واگن متروی به تهران اضافه نشده است و مدیریت شهری در تلاش است تا با همکاری هیئت دولت بتواند تأمین واگن‌های مورد نیاز تهران را انجام دهد.

کسری واگن‌های مترو تهران مشهود است

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تأمین واگن‌های مترو اظهار کرد: در حوزه تأمین واگن مشکلاتی وجود دارد و کسری این واگن‌ها به صورت کامل مشهود هستند.

وی ضمن اشاره به تأمین واگن برای مترو تهران گفت: در این راستا بحث تأمین منابع ارزی خارجی وجود دارد و یکی از مسیرهایی که در حال باز شدن است و موضوع تأمین واگن از سمت چین پیگیری می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر عمده تمرکز ما در حوزه مترو و تأمین واگن است گفت: بحث تأمین واگن در حال پیگیری است و عرصه‌های مختلف این موضوع پیش بینی شده است.

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه مدیریت شهری تأمین واگن‌های مورد نیاز مترو و تکمیل خطوط هفتگانه مخصوصاً چهار خط ۸ تا ۱۱ است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اینکه چه زمانی قرارداد تأمین واگن‌های مترو تکمیل می‌شود گفت: مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این راستا حال انجام است در حال حاضر مذاکرات پیش می‌رود.

توسعه حمل و نقل ریلی شهری در مراحل نهایی

قرارداد خرید واگن از کشورهای خارجی و تأمین واگن‌های مورد نیاز مترو تهران یکی از مهمترین موضوعاتی است که مدیران شهری در حال پیگیری آن هستند.

توسعه حمل و نقل ریلی، نوسازی و خرید واگن‌های جدید برای مترو علاوه بر رفع مشکلات این حوزه می‌تواند به افزایش سفرها و بهبود کیفیت خدمت‌رسانی منجر شود بر اساس گفته‌های مدیران آنها در مراحل آخر است و باید منتظر ماند برای توسعه حمل و نقل ریلی وارد چرخه شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 22551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =