افزایش ۷۵ درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر در پایتخت

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: نسبت به سال گذشته، جمع‌آوری معتادان متجاهر حدوداً ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است همچنین درصد پذیرش ما در مراکز نیز ۵۰ درصد ارتقا یافته است.

به گزارش شهر، نخستین قسمت از ویژه برنامه «ایران شهر» با اجرای سیدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی سید احمد موسویان از شبکه افق سیما پخش شد.

احمد احمدی صدر، دبیر قرارگاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران مهمان این برنامه بود.

احمدی‌صدر در ابتدای سخنان خود درباره قرارگاه اجتماعی توضیح داد: قرارگاه اجتماعی نهادی است که در آن همه کسانی که برای مردم، نظام و آحاد جامعه دلسوز هستند کنار یکدیگر جمع شده و با هم‌افزایی، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را با قدرت بیشتری دنبال و راه‌حل‌های برطرف کردن آن را جست‌وجو می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این قرارگاه، دستگاه‌های زیادی حضور دارند و ما هم به عنوان مدیریت شهری حضور داریم تا با اندیشیدن درباره چالش‌های کلانشهر تهران، علت ادامه یافتن و بعضاً افزایش این آسیب‌ها در سطوح دیگر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم؛ در حقیقت با استفاده از ظرفیت نخبگان به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های مفید برای این موضوعات هستیم.
دبیر قرارگاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند سازمان در این قرارگاه عضو هستند، گفت: بر اساس تقسیم‌بندی انجام شده، چند موضوع اساسی در قرارگاه اجتماعی شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها، معتادان متجاهر است؛ باید اشاره کنم که در هر مسئله، دستگاه‌های مرتبط با آن در قرارگاه حضور دارند. برای مثال در حوزه اعتیاد و معتادان متجاهر، سازمان بهزیستی، پلیس، دستگاه قضا،‌ سازمان زندان‌ها، کمیته امداد، دانشگاه‌های علوم پزشکی، وزارت کار، آموزش و پرورش و .... در قرارگاه اجتماعی حضور دارند. این هم‌افزایی کمک می‌کند تا مسئولیت‌های قانونی هر دستگاه به نحو بهتری ساماندهی و اجرا شود.

احمدی‌صدر، آماری از معتادان متجاهر در تهران ارائه کرد و گفت: تعداد معتادین متجاهر در کلانشهر تهران، نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و شاید بتوان گفت نسبت به ۵-۶ سال گذشته حدوداً ۲ برابر شده است؛ ما آسیب‌دیدگان اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر را تافته جدابافته‌ای از جامعه و فارغ از خودمان نمی‌دانیم بلکه این آسیب‌دیدگان را بخشی از خانواده خود می‌دانیم. چنین نگاهی به این افراد باعث می‌شود تا مسئله را جدی‌تر دنبال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه جامع و تخصصی برای بازآفرینی معتادان متجاهر و بازگرداندن آنها به اجتماع و خانواده وجود ندارد، گفت: البته شاید برنامه‌هایی از قبل وجود داشته است اما باید پرسید که این برنامه‌ها تا چه میزان کارآمد بوده است؟ دقت داشته باشید که وقتی یک معتاد به مرحله تهاجر می‌رسد، امکان بازگشتش به جامعه درصد بسیار پایین ۳ تا ۵ درصدی است. برهمین اساس، عده‌ای می‌گفتند که باید آنها را رها و از جامعه حذف کرد، اما نگاه ما این است که آنان انسان‌های گرفتاری هستند و باید دست انسان گرفتار را گرفت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه مسئول ساماندهی معتادان متجاهر چه گروه و نهادی است، گفت: این موضوع انسانی است و طبیعتاًَ به دلیل پیچدگی‌های انسان، این موضوع با مسائل عمرانی تفاوت بسیار زیادی دارد؛ وقتی با انسان چند وجهی طرف هستیم، نمی‌توان مسئولیت را به گردن یک نفر انداخت. بخشی از مسئولیت به گردن پلیس است، بخشی به دست کمیته امداد است و ... بنابراین مسئول واحدی وجود ندارد و باید تقسیم کار شود. اکنون همه دستگاه‌ها ذیل مدیریت استاندار تهران به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: براساس آماری که از شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت کردم، نسبت به سال گذشته، جمع‌آوری معتادان متجاهر حدوداً ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده است همچنین درصد پذیرش ما در مراکز نیز ۵۰ درصد ارتقا یافته است.

احمدی‌صدر با اشاره به جمع‌آوری و نگهداری از معتادان متجاهر گفت: از نظر قانونی، معتادان جمع‌آوری شده مدت زمان ۳ الی ۶ و بعضاً تا ۹ ماه باید نگهداری شوند. در این مدت برنامه جامعی را مبتنی بر ۹ بند تدارک دیده‌ایم که باید اجرا شود. در حقیقت اگر این برنامه به درستی اجرا نشود، ممکن است آن فرد بعد از ۹ ماه دوباره در شرایطی به جامعه برمی‌گردد که مجدداً معتاد شده است.

وی ادامه داد: اکنون در مراکز ماده ۱۶، علاوه بر پرستار، مددکار و مددیار از جمعی از متخصصان در حوزه اعتیاد استفاده می‌کنیم تا در مدت ۶ تا ۹ ماهه در کنار معتادان قرار گرفته و با انگیزه‌بخشی، آنان را به نقطه‌ای برسانند که اعتیاد مسیر پایان زندگی است و باید از این راه برگردند. از آنجا که بسیاری از این معتادان افرادی هستند که روزگاری توانایی انجام فعالیت‌های متعددی را داشتند، کارگاه‌های حرفه‌آموزی برگزار می‌کنیم تا آن توانایی که داشتند را تقویت کنیم.

دبیر قرارگاه اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن معرفی ۹ بند برنامه جامع قرارگاه برای معتادان متجاهر گفت: این ۹ برنامه عبارتند از: جمع‌آوری، غربالگری، سم‌زدایی، ایجاد آمادگی جسمانی، فعالیت‌های انگیزشی و بازگرداندن هویت اصلی به آنان، حرفه‌آموزی، مهارت‌افزایی و توانمندسازی، بازگشت به خانواده و بازگشت به اجتماع.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
کد خبر: 22759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =