ضرورت الگوسازی از اسوه‌های انقلاب و دفاع مقدس+جزئیات ویژه‌برنامه‌های سالروز شهادت شهیدچمران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهید چمران معتقد بود خداوند اگر ما را دوست داشته باشد توفیق شهادت نصیب‌مان می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت شهید مصطفی چمران با بیان اینکه ۳۱ خردادماه سالگرد شهادت شهید چمران است، اظهار کرد: ایشان در سال ۱۳۶۰ در غرب شهر سوسنگرد، در روستای دهلاویه حدود ساعت ۱۲ ظهر با ترکش خمپاره ۶۰ دشمن بر روی خاکریز این منطقه به شهادت رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهید چمران اصرار داشت که قلب دشمن را بزند و کمر دشمن را بگیرد، تصریح کرد: شهید چمران طرحی را در نظر گرفت و از شمال رودخانه کرخه پلی را ایجاد و شبانگاه دهلاویه را آزاد کرد که برای نیروهای عراقی بسیار گران تمام شد چراکه مجبور شد همانگونه که دکتر چمران پیش بینی کرد از سوسنگرد تا دهلاویه عقب نشینی کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال این اقدام جاده آسفالته سوسنگرد به دهلاویه به دست نیروهای ایرانی افتاد و این برای عراق بسیار سخت بود. هر شب حمله می کرد تا دهلاویه را پس بگیرد و هیچگاه موفق نشد؛ شب های سختی در این منطقه گذشت. ۳۱ خردادماه شب بسیار سختی بود و نیروهای زرهی به منطقه حمله کردند و نیروهای ما تا صبح در حال جنگ بودند.

چمران با بیان اینکه در آن شرایط موفق به دریافت کمک از توپخانه ارتش نشدیم، یادآور شد: شهید ایرج رستمی فرمانده این جنگ بود و با تلاش رزمندگان و فرمانده این عملیات، سحرگاهان، دشمن بدون اینکه بتواند قدمی بردارد، عقب نشینی کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید چمران صبحگاه آن روز از این حادثه بسیار ناراحت شد، گفت: شهید رستمی در این روز به شهادت رسید و دکتر چمران، در روز ۳۱ خرداد پس از این عملیات، تصمیم گرفت شهید سید احمد مقدم پور را به جای شهید رستمی انتخاب و معرفی کند که سبقه نظامی خوبی داشت؛ شهید مقدم پور به همراه یکی از کارمندان صنایع دفاعی در کنار دکتر چمران به جبهه رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهید چمران پس از سخنرانی کوتاه خود که در خصوص شهید رستمی با این مضمون که«خداوند شهید رستمی را دوست داشت که او را برد؛ اگر ما را هم دوست داشته باشد می‌برد» در خاکریزی که در منطقه وجود داشت به شهادت رسید، خاطرنشان کرد: اولین خمپاره درست پشت سر شهید مصطفی چمران فرود آمد و خمپاره دوم پشت پای شهید چمران به زمین نشست و خمپاره سوم به شهید چمران و مقدم پور اصابت کرد و منجر به شهادت آنها شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با پرداختن به اینکه برخی می گویند که شهید چمران ترور شده چون قرار بوده به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، گفت: برخی گفتند عده ای از منافقین از پشت به شهید چمران حمله کردند و او را به شهادت رساندند؛ درحالی که اینطور نبود و البته منافقین جرأت حضور در جوار ما را نداشتند.
وی با اشاره به علت بیان جزئیات شهادت شهید چمران، یادآور شد: ممکن است بخواهند از ارزش شهادت شهید چمران بکاهند و آن را به اندازه یک ترور جلوه دهند.
چمران با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا برنامه ای در دو سال گذشته به مناسبت سالگرد شهادت شهید چمران برگزار نشد، خاطرنشان کرد: در دهلاویه به دلیل اینکه شرایط مناسب نبود، برگزار نشد و برنامه های تهران نیز مختصر بود.
وی با اشاره به اجرای برنامه در اول تیرماه در خانه موزه شهید چمران با حضور فرماندهان ستاد جنگ های نامنظم، تصریح کرد: همچون روال سال های قبل این برنامه برگزار می شود.
چمران با بیان اینکه برنامه اصلی دوشنبه در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می شود، گفت: در دهلاویه نیز به روال 40 سال قبل در تاریخ 26 خردادماه برنامه ای در راستای بزرگداشت این شهید بزرگ برگزار شد. در دانشگاه دفاع ملی در روز 30 خردادماه و سازمان صنایع دفاع نیز برنامه ای در همین راستا برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: شهید چمران پس از انتصاب در وزارت دفاع، سازمان صنایع دفاعی را تأسیس کرد و پیوندی بین دانشگاه و صنایع نظامی در این سازمان ایجاد شد و امروز شاهد این هستیم که این سازمان دستاوردهای بزرگی را طراحی می کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه شنبه 31 خردادماه در وزارت دفاع برنامه ای برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه یکم تیرماه نیز در مجلس شورای اسلامی حضور خواهیم داشت و پس از اذان مغرب نیز، برنامه ای در خانه موزه شهید چمران برگزار خواهد شد.
چمران افزود: پنج شنبه در محل بهشت زهرا(س) مزار شهید چمران، ایستگاه صلواتی برپا خواهد شد و در شهرستان‌هایی شامل یزد، اصفهان، مشهد و دهلاویه نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما برنامه خاصی را تولید کرده، یادآور شد: برنامه «کوچ تا عروج» یکی از برنامه‌ها با محوریت شهید چمران بود اما فیلم شاخص در این خصوص، فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بوده است.
چمران با اشاره به اینکه تمام تصاویر و دست‌نوشته‌های شهید چمران جمع آوری و نگهداری شده است، خاطرنشان کرد: این دست نوشته ها موضوع بندی و کتبی بر این اساس منتشر شده که اولین کتاب، «بینش و نیایش» بود و کتاب «لبنان» نیز دیگر کتاب شاخصی است که بر اساس دست نوشته های شهید چمران منتشر شده است.
وی افزود: کتاب «کردستان» نیز بر اساس دست نوشته های این شهید به چاپ رسیده است؛ «عشق و حماسه و عرفان» نیز مبتنی بر دست نوشته های متعدد در طول دفاع مقدس جمع آوری و منتشر شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه «خدا بود و دیگر هیچ نبود» بیش از یکصد بار تجدید چاپ شده است، تصریح کرد: کتاب «روزه» با تأکید بر سخنرانی های شهید چمران در قالب کتاب مکتوب، گویا و دیجیتال نیز در دستور کار قرار گرفته که به چاپ برسد.
چمران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه قضیه ترور از همان ابتدای شهادت مطرح شد، گفت: در ابتدا برخی در خارج از کشور عنوان کردند که نیروهای نظامی داخل کشور، شهید چمران را به شهادت رسانده و عده ای نیز بحث منافقین را مطرح کردند که به هیچ عنوان درست نبوده است.
وی ادامه داد: بنیاد شهید چمران دولتی نیست و با اتکا به ظرفیت خود، این نهاد را اداره کرده ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، عرفان شهید چمران عرفان عملی و کاملا اسلامی و ولایی بوده است، گفت: مسائلی که در خصوص عرفان از زبان شهید چمران مطرح می شود بر اساس احادیث و روایات از حضرت علی(ع) بوده است.
وی با بیان اینکه باعث تاسف است که حتی برخی مسئولان ما شناخت چندانی از شهید چمران ندارند، گفت: شاید برخی خبر نداشته باشند که شهید چمران در زمان خود بزرگترین دانشمند فیزیک در دنیا بوده است؛ ما الگوسازی نکرده ایم و باید این الگوها را معرفی کنیم که یکی از بهترین نمونه ها و الگوها شهید چمران است.
چمران ضمن ابراز خرسندی از پرداختن به شهید سپهبد سلیمانی به عنوان یک الگو، اظهار کرد: در مواردی که شهید چمران را نیز یادآوری نمی کنیم، به فراموشی می سپارند و این شناخت را وظیفه خود نمی دانند.
وی افزود: شهید چمران نظامی ارتشی و سپاهی نبود و به صورت داوطلبانه و با حکم حضرت امام خمینی(ره) به همراه مقام معظم رهبری به جبهه جنگ رفت و ستاد جنگ های نامنظم را تشکیل داد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زمانی 25 هزار نیرو در جنگ داشتیم، تصریح کرد: حساب بانکی که برای تأمین منابع در آن زمان باز شد، حسابی متعلق به شهید چمران، مقام معظم رهبری و من بود؛ به دلیل شهادت شهید چمران و جراحت آیت الله خامنه ای امکان امضای چک ها وجود نداشت و ما با مشکل در تأمین منابع مالی روبه رو بودیم.
وی تأکید کرد: برای شخصیت‌های مختلف در دنیا الگوسازی می‌کنند و ما بزرگترین اسوه‌ها و الگوهای خود را به فراموشی می‌سپاریم.

چمران با بیان اینکه نیاز است رسانه ها در معرفی صفحه مجازی شهید چمران همکاری کنند، یادآور شد: من در موقعیت مدیریت شهری استفاده ای برای معرفی شهید چمران نداشته ام. نباید این برداشت شود که سوء استفاده ای صورت گرفته است.
وی ادامه داد: من نخواسته ام از موقعیت خود در شورای شهر و شهرداری استفاده کنم که البته این اقدام، حسن استفاده است اما با این وجود این استفاده را انجام ندادم تا بهانه ای به دست دشمنان ندهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حتی اگر نامگذاری هم با عنوان شهید چمران صورت گرفته، دخالتی در این زمینه نداشته ام.
انتهای پیام/

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 22784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =